Omar Sharif - glumac antologijskih ostvarenja

Streisand se Smiješnom djevojkom afirmirala kao iznimno darovita komičarka istančanog osjećaja za ritam i mjeru gega, a Sharif je odličan izbor za rolu njoj gotovo po svemu suprotstavljenog dijela ukletog ljubavnog para



Prema riječima njegova sina Tarika, slavni egipatski glumac Omar Sharif se prije kraja života, zbog Alzheimerove bolesti, nejasno sjećao svoje najglasovitije uloge, one naslovne u Leanovoj epskoj romantičnoj drami Doktor Živago. Glumac pravog imena Michel Dimitri Chalhoub koji je karijeru započeo u okvirima nacionalne kinematografije tijekom pedesetih godina prošlog stoljeća, nakon studija na londonskoj Kraljevskoj akademiji dramske umjetnosti, na velikom je ekranu debitirao 1954. u filmu Siraa Fil-Wadi (Goruće sunce) glasovitog Youssefa Chahinea, i doslovce se preko noći prometnuo u veliku zvijezdu. Međunarodni je proboj ostvario također u Leanovu remek-djelu Lawrence od Arabije, a u sjećanje gledatelja urezao se sekvencom pustinjskoga jahanja na devi ususret kameri. Sharif je kasnije govorio da je bio iznenađen slavom koju mu je donio taj film, jer se njegova uloga svodila na jahanje na devama iz jednog kuta kadra prema drugom. Za potrebe uloge doktora Živaga prošao je zahtjevan tretman izbjeljivanja kože voskom i izravnavanja kose, da bi od Egipćanina postao uvjerljiv Rus, što ga je kako je tvrdio dovodilo do živčanog sloma, no trud se itekako isplatio jer je konačan rezultat antologijsko ostvarenje koje stari poput vrhunskoga vina. Pored Doktora Živaga, najpoznatiji Sharifovi filmovi biografska su humorna mjuzikl-drama Smiješna djevojka Williama Wylera, za naslovnu ulogu u kojoj je njegova partnerica Barbra Streisand apsolutno zasluženo osvojila Oscara i Zlatni globus, te špijunski triler Sjeme tamarinda u kojem je tumačio ljubavnika Julie Andrews.

U Smiješnoj djevojci, identično ulozi u njujorškom kazališnom mjuziklu koju je prethodno tumačila duže od godinu, Streisand interpretira legendarnu "Ziegfeldovu djevojku" Fanny Brice, koja je ranih dvadesetih godina osvojila Broadway, a Sharif tumači kockara i njena ljubavnika Nickyja Arnsteina. Iako njihov odnos s vremenom zapada u donekle klišejima opterećenu melodramu, te premda fikcijski lik Fanny Brice ne odgovara karakteru stvarne osobe, Streisand se tim zabavnim i lepršavim filmom afirmirala kao iznimno darovita komičarka istančana osjećaja za ritam i mjeru gega, kao i za nijansiranje lika, a Sharif je odličan izbor za rolu njoj gotovo po svemu suprotstavljena dijela ukletog ljubavnog para. U romantičnom vesternu Mackennino zlato redatelja J. Leeja Thompsona, za izvornu glazbu u kojem je Quincy Jones nominiran za nagradu Grammy, Sharif je partner Gregoryja Pecka i Tellyja Savalasa, a utjelovljuje vođu meksičkih razbojnika Colorada koji se želi domoći zlata iz naslova, koje su Apaši sakrili u kanjonu i za koje je doznao šerif Sam Mackenna. Solidno režiran no donekle predug i odveć ambiciozan film temeljen na romanu Willa Henryja razmjerno vješto varira klišeje priča o potjeri za blagom te pokušava oponašati antologijsko Blago Sierra Madre, a odlikuju ga atraktivna fotografija Josepha MacDonalda te raspoloženi glumački nastupi postave u kojoj se u cameo-rolama pojavljuju i Edward G. Robinson, Eli Wallach, Raymond Massey, Burgess Meredith i još neka zvučna imena.
Ratna drama Posljednja dolina redatelja Jamesa Clavella, koji je i scenaristički adaptirao roman J. B. Picka, odigrava se početkom 17. stoljeća, na po prilici trećini trajanja tridesetogodišnjeg rata, a Sharif interpretira izgladnjela lutalicu Vogela, nekadašnjeg učitelja koji je u bitci kod Magdeburga izgubio čitavu obitelj. Kad se zatekne u alpskom selu koje je rat nekim čudom zaobišao, Vogel će otkriti da je selo cilj i skupine bezobzirnih vojnika predvođenih časnikom zvanim The Captain (Michael Caine), koji je spreman spaliti selo i pobiti mještane. Realističan prikaz ratnih užasa, osobito na samom početku, učinkovito profilirani i dovoljno slojeviti likovi, sigurna i sugestivna režija te efektan epski zamah nadopunjeni su intimističkim dramskim pasažima i osovljeni oko vrlo zanimljiva odnosa dvojice središnjih likova. (Josip Grozdanić)