Pere Portabella

11.02.1929, Figueres, Girona, Španjolska

 

Director

Katalonski filmski redatelj i političar koji je iznimno važna pojava u španjolskoj i svjetskoj kulturi posljednjih pedesetak godina. Njegova produkcijska kuća Films 59 iznjedrila je neke od najeemblematskijih filmova u povijesti španjolske kinematografije – Huligani Carlosa Saure (Los Golfos, 1959.), Kolica Marca Ferrerija (El Cochecito, 1960.) i Viridiana Luisa Buñuela (1961). U svojim vlastitim uradcima kombinira nasljeđe avangarde s rubnim jezičnim formama. Njegovi filmovi Vampir Cuadecuc (1970.) i Umbracle (1972.) predstavljaju radikalne intervencije u umjetničke i filmske institucije. Dugi je interval između njegova filma Generalni izvještaj o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje koji snima 1976. godine i njegova povratka režiji s Varšavskim mostom (Ponte de Varsóvia, 1989.). Godine 1977. nakon Francove smrti izabran je kao senator na prvim demokratskim izborima i sudjelovao je u pisanju današnjeg španjolskog ustava. Od 1960-ih politički je angažiran oko svih pokreta koji su bili usmjereni protiv Francove diktature, te  zagovarali pojedinačne i kolektivne demokratske slobode; a tijekom čitavog perioda tranzicije aktivan je u raznim političkim institucijama. Od 2001. predsjeda fondacijom Alternativas. Godine 2001. njegovi filmovi postaju dio barcelonske MACBA-e, a 2002. bio je jedini španjolski umjetnik pozvan da sudjeluje u dOCUMENTA-i (11) u Kasselu. Godine 2003. centar Georges Pompidou u Parizu organizira  Portabellinu retrospektivu i nabavlja Nokturno 29 (Nocturne 29, 1968.) za svoju kolekciju. Njegov film Tišina prije Bacha (Die Stille vor Bach, 2007.) izabran je u konkurenciju Horizonti na 64. venecijanskoj Mostri. Film je također osvojio Veliku nagradu žirija na Međunarodnom filmskom festivalu u Gijónu, a američku premijeru imao je u sklopu velike Portabelline retrospektive u njujorškoj MoMA-i. Isti muzej kao dio svoje kolekcije priskrbio je filmske kopije Vampira Cuadecuc i Tišine prije Bacha. Godine 2009. primio je počasni doktorat na Neovisnom sveučilištu u Barceloni. Autor je predgovora španjolskom izdanju knjige Movie Mutations - Filmske mutacije: Pisma neke djece (nekoj djeci) 1960-ih - zbirke epistolarnih eseja grupe utjecajnih filmologa i kustosa (Alexander Horwath, Nicole Brenez, Raymond Bellour, Jonathan Rosenbaum, Adrian Martin, Kent Jones).

Filmografija


Filmovi redatelja

Pomognite Španjolskoj

(Aidez l’Espagne, Španjolska, 1969)

Režija: Pere Portabella
Sadržaj:

Udruženje katalonskih arhitekata (Colegio de Arquitectos de Catalunya) angažirao je 1969. godine Pere Portabellu da napravi ovaj film (op. prev. - uz film Miró drugi i Državne nagrade) povodom retrospektivne izložbe Joana Miróa Miró l’altre. Međutim izbili su veliki prijepori oko toga je li prikladno prikazati dotični film tijekom izložbe. Portabella je zauzeo stav: „ili će prikazati sva tri filma, ili nijedan.“ Film je sastavljen od filmskih žurnala i snim...

c/b i boja, DCP, 5’

Ne računajte na prste

(No compteu amb els dits, Španjolska, 1967)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Luis Cuadrado
Sadržaj:

Portabella razmatra mogućnost potrage za novim tipom naracije tako što će napustiti formulu institucionalne proizvodnje: Aristotelov kanon kao savršen alat, efikasan i najprilagođeniji producentima, što potvrđuje uspjeh kojem svjedoči podrška masovne publike u kinima, u trenutku kada film postaje najpopularnija zabavna industrija u 20. stoljeću. Kako bi ovo ostvario, utječe pomoći pjesnika Joana Brosse. Pritom koristi tehnička pravila za promotivne filmove kao okvir z...

c/b i boja, 28’

Nokturno 29

(Nocturno 29, Španjolska, 1968)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Luis Cuadrado
Sadržaj:

Narativni pristup Nokturna 29 baziran je na serijama ili suitama naizgled nepovezanih situacija koje se uvijek vrte oko razvijanja teme koja daje „tijelo“ i jedinstvo priči bez pribjegavanja upotrebi anegdote poradi postizanja kontinuiteta radnje. U središtu priče Nokturna 29 nalazi se glavna protagonistkinja (Lucía Bosé) čija je prisutnost kao nȋt vodilja pomoću koje gledatelj uspijeva ostvariti tematsku koherentnost i proniknuti značenje filma, ali uz slomljeni...

c/b i boja, DCP, 78’

Oluja

(La tempesta, Španjolska, 2003)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Tomás Pladevall
Sadržaj:

Gola tijela koja udara voda uz glazbenu pratnju skladbe Il Temporale iz opere Pepeljuga i uvertire iz opere Seviljskog brijača čiji je autor Gioacchino Rossini. Film je dio izvedbe Portabellina prijatelja i čestog suradnika, glazbenika Carlesa Santosa koja je naslovljena El compositor, la cantante, el cocinero y la pecadora (Skladatelj, pjevač, kuhar i grešnik).

c/b, DCP, 6’

Miró Drugi

(Miró l’altre, Španjolska, 1969)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Kao dio promocije izložbe Miró L'altre, koju je 1969. godine organiziralo Udruženje katalonskih arhitekata, njihov odbor angažirao je Pere Portabellu da snimi Miróa kako slika “plakat” za izložbu na prozorima u prizemlju zgrade. Portabella međutim nije htio snimiti dokumentarac koji bi bio puko svjedočanstvo čina. No, rekao je kako će snimiti film ako nakon izložbe Joan Miró uz pomoć čistača sȃm izbriše svoju sliku. Joan Miró bespogovorno je pri...

c/b i boja, DCP, 15’

Vampir Cuadecuc

(Vampir-Cuadecuc, Španjolska, 1970)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Iznova otkrivajući nijemi film upotrebom poglavito “dokumentarističkih” sredstava, Vampir Cuadecuc Pere Portabelle bio je najoriginalniji film na festivalu (op. prev. – Cannes, 1971.), kao i najsofisticiraniji film u svojem odvažnom modernizmu. U početku je dokumentarni predmet snimanje komercijalne španjolske verzije Drakule s Christopherom Leejem (u režiji Jesúsa Franca). No, ono što Portabella čini iz ove prilike toliko je osobno da posve prevazilazi ane...

c/b, DCP, 66’

Miró kovač

(Miró la forja, Španjolska, 1973)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Film je naručila Galerija Maeght kako bi obilježila izložbu Joana Miróa koju je organiziralo francusko Ministarstvo kulture u Grand Palais u Parizu, a koja je otvorena 17. svibnja 1974. godine. Film je sniman pet dana i pokazuje proces taljenja i lijevanja Miróova djela poznatog pod nazivom Puertas Mallorquinas. Snimateljska ekipa otputovala je do ljevaonice obitelji Parellada u katalonskom seocetu Llinars de Munt. Brončane skulpure pojedinačno teže 1200, 800 i 650 kilograma a izli...

boja, digitalno, 24’

Umbracle

(Španjolska, 1972)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Drugu godinu zaredom, najodvažniji film koji sam vidio u Cannesu bio je novi uradak Pere Portabelle. Umbracle višeslojni manifest političkog očaja iz Francove Španjolske, mnogo je ambiciozniji i otvoreniji od lanjskog Vampira Cuadecuc, i još ga je teže odrediti. Jezive, sablasne slike iz Vampira Cuadecuc – snimke s naglašenim bjelinama i sivilima usred podvrgnutosti dugotrajnoj ekspoziciji, u kojima svjetlo kao da dolazi iz drugog doba, ili planeta – pojav...

c/b, DCP, 85’

Izmještanje

(Mudanza, Španjolska, 2008)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Elisabeth Prandi
Sadržaj:

Mudanza (Izmještanje) je snimljena na poziv kustosa Hansa Ulricha Obrista da se napravi intervencija u Huerta de San Vicente, domu i muzeju obitelji García-Lorca u Granadi. Film bilježi uklanjanje namještaja i predmeta iz kuće, kao posljedicu čega se posjetitelji mogu slobodno kretati njezinim ispražnjenim prostorima, a tu je i tišina koja emotivno odjekuje. Oni uzimaju od iskustva ono što žele – tim činom emotivna i povijesna odsutnost pjesnika Federica...

boja, DCP, 20’

Katalonski pjesnici

(Poetes Catalans, Španjolska, 1970)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Underground film u kojem Portabella 25. svibnja 1970. godine u znak solidarnosti s političkim zatvorenicima snima 1. Popularni festival katalonske poezije u kazalištu Proce u Barceloni. Sudjeluju sljedeći pjesnici: Agustí Bartra, Joan Oliver (Pere IV), Salvador Espriu, Joan Brossa, Francesc Vallverdú i Gabriel Ferrater.

c/b, DCP, 26’

Večera

(El Sopar, Španjolska, 1974-2018)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Film se odvija tijekom noći kada je Francov režim pogubio militantnog anarhista Salvadora Puiga Anticha. Upotrebljavajući jednostavne filmske konvencije Portabellin dokumentarni film prikazuje petero bivših političkih zatvorenika koji su se okupili u seoskoj kući kako bi pripremili večeru i poveli raspravu o problematici dugotrajnog boravka u zatvoru. Kako bi zaštitio protagoniste filma od progona u frankističkoj Španjolskoj, film je sniman u tajnosti a tehničari i sudionici...

boja, DCP, 48’

Miró tapiserija

(Miró tapìs, Španjolska, 1973)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Film je naručila Galerija Maeght kako bi obilježila izložbu Joana Miróa koju je organiziralo francusko Ministarstvo kulture u Grand Palais u Parizu, a koja je otvorena 17. svibnja 1974. godine. Film je sniman šest dana u Montroig del Camp (Miróovoj ladanjskoj kući) i u Tarragoni tijekom procesa izrade i prenošenja originalne tapiserije. Tapiserija je tkana osam mjeseci a pritom je korišteno 1200 kilograma vune i 600 kilograma za osnovu tkanja. Tapiserija je ima...

boja, digitalno, 22’

Varšavski most

(Pont de Varsòvia, Španjolska, 1989)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Tomàs Pladevall
Sadržaj:

Varšavski most nastao je u 1989. godini, godini kada je srušen Berlinski zid. Ako je u filmu Nokturno 29 dominirao pogled visokih klasa tijekom šezdesetih godina, u Varšavskom mostu susrećemo pak blještave slike novih intelektualaca i zaboravnih, progresivnih, europskih političkih klasa. No ispod svjetlucave površine spektakularnih društveno-kulturnih događanja i frivolnog života u sretnoj Europi, leže tenzije koje su posljedica razorenih sjećanja...

boja, DCP, 84’

Akcija Santos

(Acció Santos, Španjolska, 1973)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Akcija Santos jedan je od Portabellinih karakterističnih kratkiša koji su udubljeni u konceptualnu umjetnost i autorefleksiju koja karakterizira umjetničke jezike šezdesetih. Film je podijeljen u dva segmenta. Prvi se sastoji od nekoliko statičnih kadrova pijanista Carlesa Santosa koji svira Chopinov Preludij op. 45. u c-molu. U drugom segmentu gledamo kako Santes na zvučniku sluša svoju vlastitu snimku sve dok ne stavi slušalice. Tim činom tišina preplavljuje...

boja, digital, 12’

Neka živi piano!

(Visca el Piano!, Španjolska, 2006)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Tomàs Pladevall
Sadržaj:

Carles Santos svira nekoliko svojih skladbi za piano. Film je snimljen za izložbu Carles Santos Visca el piano! koja je u ljeto 2006. održana u Fondaciji Joan Miró.

boja, digital, 3’

Tišina prije Bacha

(Die stille vor Bach, Španjolska, 2007)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Tomàs Pladevall
Sadržaj:

Tišina prije Bacha približavanje je glazbi te srodnim disciplinama i profesijama kroz opus Johanna Sebastiana Bacha. Film predstavlja refleksiju na dubinsku dramaturšku povezanost između slike i glazbe u kojoj glazba nije samo pomoćna podloga slici, već ravnopravni subjekt naracije. Okosnicu filma čini prethodno zadana glazbena struktura. Glazbeni zapis čini glazba J. S. Bacha, kao i dvije sonate Felixa Mendelssohna i Ligetijeva etuda, koje zajedno stvaraju arhitektonski svod ispo...

boja, DCP, 100’

Državne nagrade

(Premios nacionales, Španjolska, 1969)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Kao dio trilogije (Miró drugi, Pomognite Španjolskoj i Državne nagrade) koja je bila osmišljena za potrebe izložbe Miró l’Altre, Portabella je napravio film koji nije izravno vezan uz Joana Miróa, nego je trebao služiti kao kontrast njegovu djelu. Film sadrži prizore iz podruma madridske Nacionalne knjižnice u kojem su pohranjeni radovi dobitnika prestižnih Državnih nagrada za lijepe umjetnosti u periodu od 1941. do 1969. godine – dvojica državnih s...

boja, digitalno, 5’

Generalni izvještaj o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje

(Informe general sobre unas cuestiones de interés para una proyección pública, Španjolska, 1976)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban
Sadržaj:

Film predstavlja sintezu Portabellinih otvoreno političkih filmova koje je radio u tajnosti i ilegali  te njegova okruženja. Snimljen u mjesecima nakon smrti generala Franca u pitanju je “dokumentarni” film koji je rađen u tehničkoj maniri igranog filma. Koherentna poveznica u filmografiji čija je namjera istražiti granice filmske reprezentacije, Generalni izvještaj o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje bavi se budućnošću političke reprezentacije u š...

c/b i boja, DCP, 148’

Play Back

(Španjolska, 1970)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Manel Esteban, Francesc Bellmunt
Sadržaj:

Play Back se nadaje kao kratka proba u dvostrukim smislu. Riječ je o jednom od satelita u konstelaciji radova koje Portabella posvećuje analizi “materijalnosti” estetskih i kulturnih jezika (Vampir Cuadacuc i Miró l'Altre između ostalih mogu biti shvaćeni na ovaj način). Istovremeno on analizira stvarne probe koje Carles Santos izvodi za playback snimku filma o djelu Antonija Gaudíja. Zbor Gran Teatro del Liceua u Barceloni čita dijelove iz Wagnerova Tannhäuser...

c/b, digital, 8’

Generalni izvještaj II. Nova otmica Europe

(Informe general II. El Nuevo rapto de Europa, Španjolska, 2015)

Režija: Pere Portabella
FOTOGRAFIJA: Elisabeth Prandi
Sadržaj:

Portabella izlaže drugi dio jednog od njegovih povijesnih uradaka, Generalnog izvještaja o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje koji je izniknuo 1976. godine na početku procesa političke tranzicije netom nakon Francove smrti. Ovaj drugi „izvještaj“ napravljen je u kontekstu teške sustavne krize na kulturnom, ekonomsko-financijskom, političkom i energetskom polju. Iznad svega, ovaj izvještaj usprkos svim okolnostima svjedoči načinu na koji civilno dr...

boja, DCP, 126’
Vidi cijeli program