Elio Petri

29.01.1929, Rim - 10.11.1982, Rim

 

Director
Diplomirao je književnost na rimskom sveučilištu, bio politički aktivan kao član talijanske komunističke partije (iz koje 1956. odstupa), a pisao je i filmske kritike za novine “L'Unita”. Preko Giannija Puccinija upoznaje redatelja Giuseppea De Santisa i u svijet filma ulazi kao njegov asistent na filmu Giorni d'amore (1954). Suradnju sa De Santisom nastavlja kao scenarist; između ostaloga i na filmovima Cesta duga godinu dana (1958) i Vlak bez voznog reda (1959). Snimio je dva kratkometražna dokumentarna filma Nasce un campione (1954) i I sette contadini (1959), a svoj dugometražni redateljski debi ostvario je filmom Ubojica (L’assassino, 1960). Pojavio se zajedno sa Pietrom Paolom Pasolinijem, Bernardom Bertoluccijem i Marcom Bellochiom i filmovima oštro polemizira s prilikama u talijanskom društvu. Izdvajaju se nagrađivani I giorni contati (1962), Svakome svoje (A ciascuno il suo, 1966), Istraga nad besprijekornim građaninom (Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto, 1970) koji je dobio je nagradu žirija i FIPRESCI nagradu na filmskom festivalu u Cannesu 1970. godine te Oscara za najbolji strani film iste godine. Ni idući film mu nije prošao bez nagrada, Radnička klasa ide u raj (La classe operaia va in paradiso, 1971) dobiva Zlatnu palmu u Cannesu 1972. godine. Snimio je i Privatno vlasništvo više nije krađa (La proprietà non è più un furto, 1973), Todo modo (1976) i Le mani sporche (1978), koji je režirao za televiziju prema drami Jean-Paul Sartrea. Le buone notizie (1979) je njegov posljednji film.

Filmografija

Le buone notizie (1979)
Le mani sporche (1978) (TV)
Todo modo (1976)
Privatno vlasništvo više nije krađa (La proprietà non è più un furto, 1973)
Radnička klasa ide u raj (La classe operaia va in paradiso, 1971)
Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto (1970)
Mirno mjesto u prirodi (Un tranquillo posto di campagna, 1968)
Svakome svoje (A ciascuno il suo, 1966)
Deseta žrtva (La decima vittima, 1965)
Alta infedeltà (1964) (segment “Peccato nel pomeriggio”)
Nudi per vivere (1964)
Il maestro di Vigevano (1963)
I giorni contati (1962)
Ubojica (L’assassino, 1960)
I sette contadini (1959)
Nasce un campione (1954)


Filmovi redatelja

Ubojica

(L’assassino, 1960)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Carlo Di Palma
Sadržaj:

Marcello Mastroianni tumači rimskoga playboya osumnjičena za ubojstvo ljubavnice, Adalgise De Matteis. U policijskoj stanici ispituje ga inspektor Palumbo, pokušavajući utvrditi njegovu krivicu. Film prati igru nadmudrivanja inspektora i osumnjičenoga ispresijecanu povremenim flashbackovima.

c/b, 105 minuta

Deseta žrtva

(La decima vittima, 1965)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Gianni Di Venanzo
Sadržaj:

Kombinacija znanstvene fantastike, akcije, satire i komedije. Radnja se događa u 21. stoljeću u kojem su rat i agresija zamijenjeni legalnom igrom lova ljudi čiji je krajnji rezultat smrt. Sudionike, lovce i žrtve, nasumično odabire kompjutor, a sve postaje pravi TV spektakl.

boja, 92 minute

Svakome svoje

(A ciascuno il suo, 1966)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Luigi Kuvellier
Sadržaj:

Jedan od prvih filmova koji su se bavili temom talijanske mafije, ekranizacija je romana Leonarda Sciascia. Nakon ubojstva dvojice muškaraca u sicilijanskom gradiću, profesor Paolo Laurana preuzet će na sebe odgovornost nalaženja krivca. On je usamljen čovjek bez obitelji koju bi eventualno morao zaštititi te nema što izgubiti. Kako njegova istraga napreduje, saznajemo kako mito i korupcija vezani uz mafiju sežu i do same Crkve.

boja, 99 minuta

Mirno mjesto u prirodi

(Un tranquillo posto di campagna, 1968)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Luigi Kuvellier
Sadržaj:

Leonardo Ferri apstraktni je slikar koji odlazi na odmor u staru idiličnu vilu kako bi ponovno stekao inspiraciju. Ali, vilu opsjeda duh predivne žene koja je bila ubijena. Leonardo u njenoj nazočnosti polako gubi razum i kada mu u posjet stiže zaručnica Flavia, tragedija je neizbježna...

boja, 106 minuta

Radnička klasa ide u raj

(La classe operaia va in paradise, 1971)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Luigi Kuvellier
Sadržaj:

Film je nagrađen Zlatnom palmom na filmskom festivalu u Cannesu 1972. godine, a bavi se problemima radnika zaposlenih u industriji. Glavni lik je Lulu Massa, brz i marljiv radnik koji visokom produktivnošću podiže normu rada ostalima. Kada mu se jednog dana dogodi nesreća na poslu te ostane bez prsta, biva privremeno otpušten. Tijekom oporavka radikalno mijenja stavove i po povratku na posao nastoji organizirati radnike u sindikat.

boja, 125 minuta

Privatno vlasništvo više nije krađa

(La proprieta privata non e piu un furto, 1973)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Luigi Kuvellier
Sadržaj:

Flavio Bucci igra bankovnog činovnika doslovno alergična na novac. Ne voli novac kao ni učinak koji on ima na ljude. Iz nekog razloga, počinje krasti manje, nevažne stvari (nikad novac) od bogata i nepoštena mesara (Ugo Tognazzi). Mesar pak ne želi prijaviti lopova da se ne bi raskrinkali njegovi mutni poslovi već koristi priliku da zbog krađa izvuče novac od osiguranja.

boja, 125 minuta

Todo modo

(1976)

Režija: Elio Petri
FOTOGRAFIJA: Luigi Kuvellier
Sadržaj:

Film na neobičan način spaja religiju i politiku dajući triler s elementima misterije. Pratimo grupu političara koji se povlače u osamu u duhovni centar pod vodstvom don Gaetana, svećenika koji bi im trebao pomoći pri meditaciji. No, iza krinke duhovne obnove, kriju se tajni sastanci, dogovori i preraspodjela moći. Sve se dodatno zakomplicira kada počnu iznenadna ubojstva...

boja, 120 minuta
Vidi cijeli program