Čaj u Sahari

The Sheltering Sky, igrani, avanturistički, drama, UK, Italija, 1990

REŽIJA: Bernardo Bertolucci

Čaj u Sahari

ULOGE:
Debra Winger (Kit),
John Malkovich (Port),
Campbell Scott (Tunner),
Jill Bennett (gđ. Lyle),
Timothy Spall (Eric Lyle)

SCENARIJ:
Mark Peploe,
Bernardo Bertolucci (prema knjizi Paula Bowlesa)

FOTOGRAFIJA:
Vittorio Storaro

GLAZBA:
Ryuichi Sakamoto

MONTAŽA:
Gabriella Cristiani

Sadržaj:

Naočiti Port Moresby i njegova atraktivna supruga Kit bogati su i dokoni Njujorčani umjetničkih sklonosti koji 1947. godine turistički doputuju u alžirski grad Oran. Oboje osjećaju da je nakon deset godina njihov brak već neko vrijeme zapao u rutinu, zbog čega na egzotičnim lokacijama tragaju za novim uzbuđenjima i nečim što bi ih moglo ponovo zbližiti. Društvo im pravi mladi bonvivan George Tunner, s kojim Kit površno flertuje ne znajući da će se Port već prve noći njihova boravka u Alžiru upustiti u nimalo bezazlenu avanturu s lokalnom prostitutkom. Nakon nekog vremena Port će početi inzistirati da putovanje prema jugu, dublje u saharsko područje, nastave automobilom u pratnji gospođe Lyle i njezina ne osobito bistra sina Erica. No Kit će odlučiti putovanje nastaviti vlakom, i to u Tunnerovu društvu, što bi moglo dodatni zategnuti odnose između nje i Porta.

Godine 1991. nagrađena Zlatnim globusom u kategoriji najbolje izvorne glazbe (oskarovac Ryuichi Sakamoto iz Crne kiše i Povratnika i Richard Horowitz iz filma Samo igra Olivera Stonea), uz nominaciju za najbolji film, te iste godine ovjenčana najprestižnijom britanskom filmskom nagradom BAFTA za najbolju fotografiju (trostruki oskarovac i česti redateljev suradnik Vittorio Storaro), pustolovna drama suscenarista i redatelja Bernarda Bertoluccija ekranizacija je romana The Sheltering Sky američkog pisca i skladatelja Paula Bowlesa, proze koja je kod nas objavljena pod naslovom Zaklon od neba. Na adaptaciju klasičnog Bowlesova romana objavljenog 1949. godine, koji je utjecao na generacije književnika pa i na bitnike Williama Burroughsa, Allena Ginsberga i Jacka Kerouaca, Bertolucci se odlučio nakon velikog uspjeha ostvarenog s devet Oscara ovjenčanom biografskom povijesnom dramom Posljednji kineski car. Autobiografski roman u kojem je Bowles opisao svoj odnos sa suprugom Jane, u scenarij je uz Bertoluccija pretočio zasluženo Oscarom ovjenčani Mark Peploe (Profesija: Reporter), a premda film nije ponovio kritičarski i komercijalni uspjeh prethodnika riječ je o iznadprosječno uspjelom ostvarenju u kojem Bowles, koji je angažiran kao narator, i Bertolucci na intrigantan i provokativan način propituju prirodu ljubavnog i egzistencijalnog odnosa dviju osoba. Dok je Port klasični egzistencijalistički antijunak koji u pustinji traga za pogubljenim nitima vlastita života u podjednako pogubljenom svijetu nakon Drugog svjetskog rata, Kit se nada njihovu ponovnom zbližavanju, a Tunner je najbliži liku konvencionalnog američkog turista. Njihovo putovanje, koje će za svakog završiti različitim ishodima, Bowles kao i u ostalim svojim knjigama koristi i za ispisivanje emotivne posvete „pustinji kakva je nekad bila”. Uz Johna Malkovicha glavne uloge tumače odavno praktički zaboravljena Debra Winger, ključno afirmirana nastupima u oskarovcu Oficir i gentleman te humornoj drami Vrijeme nježnosti, i Campbell Scott, pouzdani karakterni glumac znan po ulogama u filmovima Ponovo mrtva, Samci i Španjolski zatočenik.

boja, 138'

Trailer