Krstarica Potemkin
Bronenosets Potyomkin, igrani, SSSR, 1925
REŽIJA: Sergej Ejzenštejn
ULOGE:
Aleksandr Antonov,
Vladimir Barsky,
Grigorij Aleksandrov,
Ivan Bobrov,
Mikhail Gomorov,
Aleksandr Levshin
SCENARIJ:
Nina Agadzhanova,
Sergej M. Ejzenštejn
FOTOGRAFIJA:
Eduard Tisse,
Vladimir Popov
MONTAŽA:
Sergej M. Ejzenštejn,
Grigorij Aleksandrov
Sadržaj:
Godina 1905, Crno more. Obespravljeni i izloženi maltretiranju te potaknuti lošom ishranom, odnosno pokvarenim mesom, mornari carske oklopnjače Princ Potemkin-Tavričevski pobune se, obračunaju sa zapovjednicima i preuzmu brod. Jedan od njih, Vakulinčuk, biva ubijen, pa brodom kreću u Odesu gdje ih puk oduševljeno dočekuje i odaje počast ubijenom mornaru. Međutim, dolazi do krvavog obračuna u kojem carska vojska puca na narod, oklopnjača se potom otisne na more, a iako prema njoj kreće carska flota, u konačnici ne dolazi do bitke, jer se posade carske mornarice solidariziraju s pobunjenicima.
Nastao prema istinitom događaju, snimljen za svega četrdesetak dana i montiran na dan premijere, film je odmah stekao status jednog od ključnih djela sovjetskog revolucionarnog filma, odnosno tzv. sovjetske montažne škole, što dijelom duguje svojoj spektakularnosti. Napravljen prema uzoru na antičke tragedije, komponiran po strukturi glazbenog djela u pet stavaka koji se majstorski ritmičku izmjenjuju suptilnošću glazbene skladbe, film, prema Ejzenštejnovim shvaćanjima, nema bogatije obrađenih likova, a odlikuje ga fascinantna montaža koja se u osamdesetak minuta sastoji od nevjerojatnih 1 346 kadrova. Antologijskom se smatra scena masakra na stubama u Odesi, prizor u povijesti i teoriji filma osobito značajan po tzv. ekspandiranom vremenu. U anketi na Svjetskoj izložbi u Bruxellesu 1958. izabran je za najbolji film svih vremena, a u dekadnim anketama uglednog britanskog časopisa Sight & Sound do 2012. redovito se ubraja među deset najznačajnijih filmova svih vremena, dok je te godine po prvi puta završio na jedanaestom mjestu.
c/b, nijemi, 72'