Razjareni bik
Raging Bull, igrani, biografski, drama, SAD, 1980
REŽIJA: Martin Scorsese
ULOGE:
Robert De Niro (Jake La Motta),
Cathy Moriarty (Vickie La Motta),
Joe Pesci (Joey),
Frank Vincent (Salvy),
Nicholas Colasanto (Tommy Como),
Theresa Saldana (Lenore)
SCENARIJ:
Paul Schrader,
Mardik Martin (prema knjizi Jakea LaMotte)
FOTOGRAFIJA:
Michael Chapman
MONTAŽA:
Thelma Schoonmaker
Sadržaj:
Sredinom 60-ih godina prošlog stoljeća, bivši boksački svjetski prvak u srednjoj kategoriji Jake La Motta radi kao stand-up komičar u kabareu njujorškog Barbizon Plaza Hotela. Njegova boksačka karijera započela je više od dva desetljeća ranije, početkom 40-ih u Bronxu, a na putu do uspjeha Jakeu je kao menadžer pomogao njegov brat Joey. Želeći titulu steći samostalno, bez upletanja lokalnih kriminalaca i kriminalnog podzemlja koje se motalo oko njega, hiroviti i temperamentni Jake je usavršavao boksačku vještinu i nizao nokaute, no uspjeh je izostajao te on nikako nije uspijevao dobiti priliku boriti se za naslov prvaka. U međuvremenu se razveo od prve supruge te počeo osvajati plavokosu djevojku iz susjedstva Vickie, da bi u braku s njom postao paranoičan i opsjednut sumnjom da ga ona vara. Kako je njegova paranoidnost sve više rasla, Jake je naposljetku posumnjao da su Joey i Vickie u tajnoj romantičnoj vezi, a to je dovelo do toga da je fizički nasrnuo na brata koji ga je odlučio napustiti. Raspad obiteljskog života i rastuća paranoidnost u konačnici će prouzročiti i Jakeov gubitak titule prvaka.
Temeljena na knjizi Raging Bull: My Story Jakea La Motte, na koju je Scorseseju pozornost skrenuo Robert De Niro, biografska sportska drama nagrađena Oscarima za glavnu mušku ulogu i montažu te Zlatnim globusom za najboljeg glumca, smatra se jednim od najboljih redateljevih filmova, ujedno i najuspjelijim boksačkim filmom uopće kojeg mnogi ubrajaju među najznačajnije filmove svih vremena. Scorsese je u vrijeme produkcije bio zaglibio u narkomansku ovisnost, dijelom prouzročenu i neuspjehom njegova prethodnog filma New York, New York, u realizaciju projekta za koji su scenarij napisali Paul Schrader i Mardik Martin uključen je na De Nirovo inzistiranje, a sam je redatelj kasnije tvrdio da su naglašena emotivnost i eksploatiranje motiva iskupljenja bili potaknuti njegovom osobnom borbom s ovisnošću. Konačni rezultat je maestralno režirano i impresivno montirano djelo efektnog pseudodokumentarističkog odmaka, izražene ekspresivnosti i sjajne fotografije, slojevita karakterna studija emotivnog autodestruktivca koji se kreće među dvama tjelesnim ekstremima, mišićavog sportaša i pretilog zabavljača. Boks je i ovdje priča o putu preko trnja do zvijezda, metafora o borbi protiv otegotnog socijalnog konteksta te vlastitih nagona i ograničenja. Osobnost legendarnog svjetskog prvaka u poluteškoj kategoriji Scorsese i suscenaristi Paul Schrader i Martin Mardik, koji je s redateljem surađivao i na Ulicama zla, oslikavaju tamnim i tjeskobnim tonovima, LaMottu portretirajući kao gnjevnog i autodestruktivnog mužjaka posve nesposobnog zatomiti svoje životinjske nagone i agresivnu prirodu. Nasilje je glavni modus LaMottina ponašanja, u ringu podjednako kao i u braku i krevetu, a epizodično koncipiranu priču o njemu autori inteligentno i vrlo promišljeno oblikuju naglašavajući tragične aspekte protagonistove osobnosti, pri čemu sjajno režirane sekvence borbi i impresivan nastup možda nikad boljeg Roberta De Nira sadrže i začudne note poetičnosti.
c/b i boja, 129'