Spaliti nakon čitanja

Burn After Reading, igrani, krimi-komedija, SAD, UK, Francuska, 2008

REŽIJA: Joel & Ethan Coen

Spaliti nakon čitanja

ULOGE:
George Clooney (Harry Pfarrer),
Frances McDormand (Linda Litzke),
Brad Pitt (Chad Feldheimer),
John Malkovich (Osborne Cox),
Tilda Swinton (Katie Cox),
Richard Jenkins (Ted)

SCENARIJ:
Joel Coen,
Ethan Coen

FOTOGRAFIJA:
Emmanuel Lubezki

GLAZBA:
Carter Burwell

MONTAŽA:
Ethan Coen,
Joel Coen

Sadržaj:

Sredovječni Osborne Cox povjerljivi je, ali i neurotični CIA-in stručnjak za Balkan koji zbog sklonosti piću dobije otkaz. Kaneći se osvetiti bivšim šefovima, Osborne počne pisati pikantne memoare u kojima namjerava razotkriti pojedinosti vezane uz svoju službu. Njegova hladna i proračunata supruga Katie očekuje razvod od čovjeka kojeg prezire, a istodobno održava vezu s naočitim Harryjem Pfarrerom, visokim policijskim dužnosnikom i ženskarom koji je uz to i konstruktor neobičnih seksualnih pomagala. Kad Osborne disk s prvim poglavljima svojih memoara izgubi nedaleko teretane u kojoj radi zbunjena Linda Litzke, budalasta sredovječna žena opsjednuta vlastitim izgledom, taj će detalj zakomplicirati i tragično usmjeriti živote osoba povezanih s donedavnim špijunom. Linda želi doći do dovoljne svote novca kojom bi si mogla platiti plastičnu operaciju, te zaključi da bi to mogla postići tako da ucijeni Osbornea. U pokušaj ucjene uvući će i svog priglupog kolegu Chada Peldheimera, da bi ubrzo shvatili da im Osborne ne kani platiti niti dolara. Druga opcija je da Linda i Chad podatke s diska predaju Rusima, no u tom bi slučaju bilo poželjno da doznaju što više Osborneovih tajni. No Linda i Chad ne računaju na njihovog šefa Teda, povučenog čovjeka nesretno zaljubljenog u Lindu, kojoj neće uspjeti ni otkriti svoje osjećaje.

Godine 2009. nominirana za Zlatni globus u kategorijama najboljeg filma i ženske uloge (izvrsna Frances McDormand), te iste godine nominirana za najprestižniju britansku filmsku nagradu BAFTA u kategorijama najuspjelijeg izvornog scenarija te sporednog glumca (Brad Pitt) i glumice (Tilda Swinton), crnohumorna krimi-komedija braće Ethana i Joela Coena kvalitativno je neujednačeno, ali u cjelini uspjelo ostvarenje. Vješto u ritmu farse i slapsticka žonglirajući pomaknutim karakterima i bizarnim situacijama, autori dostatno duhovito i inventivno ismijavaju današnje paranoične Amerikance, konkretno građane Washingtona, ljude opsjednute izgledom, novcem, razvodima, preljubima, plastičnim operacijama, savršenim seksom, pronalaženjem partnera preko interneta i koječim drugim. Istodobno, oni uopće nisu svjesni da vode isprazne i očajne živote, te da im je sve navedeno tek niz nadomjestaka, surogata kojima bezuspješno pokušavaju ispuniti i osmisliti svoje egzistencije. Na ovoj razini djela sve funkcionira prilično dobro, osobito što protagoniste autoironično, sočno i s vrlo primjetnim odmakom utjelovljuju zvijezde George Clooney, Brad Pitt i John Malkovich, te dvije sjajne karakterne glumice, Joelova supruga Frances McDormand i Tilda Swinton. Međutim, problemi se pojavljuju kad neobične no ne i odveć zanimljive likove i čudne situacije valja uklopiti u barem donekle skladnu i dramaturški zaokruženu cjelinu. Tu počinju nevolje, jer unatoč kratkom trajanju od nekih 90-ak minuta film zamjetno pati od osjetno predugog uvoda, redundantnošću opterećenih profiliranja protagonista, nedostatka zbivanja i ishitrenog završetka u kojem autori nepotrebno i dijelom kontraproduktivno posežu za elipsama, zbog čega ostaje dojam o nezaokruženosti djela. U njemu je na prvi pogled sve na broju: i znani autorski rukopis i senzibilitet redatelja, i galerija slikovitih protagonista, redom ekscentričnih čudaka, i neobvezna dramaturgija, i nizanje duhovitih bizarnih situacija, i poigravanje oblikovnom formom djela i očekivanjima gledatelja, i raspoloženi nastupi zvjezdane glumačke postave, naposljetku i očekivano redateljsko majstorstvo. Ipak, tijekom gledanja filma neprekidno se nameće dojam da je riječ o pohvalno nepretencioznom, ali i nedovoljno promišljenom ostvarenju. Ipak, Brad Pitt odlično glumi idiota, a za estetiziranu fotografiju zaslužan je trostruki oskarovac Emmanuel Lubezki, koji je kao snimatelj nakon punih 18 godina, koliko je prošlo od realizacije gangsterske drame Millerovo raskrižje, ponovo surađivao s braćom Coen, te tako zamijenio njihova inače stalnog suradnika Rogera Deakinsa.

boja, 96'

Trailer