Od subote 11. do subote 18. veljače kino Tuškanac prikazuje izbor iz kreativnog i živopisnog stvaralaštva Terryja Gilliama i legendarne komičarske skupine Monty Python. Na programu će se naći Monty Python: Smisao života, Strah i prezir u Las Vegasu, Brazil, Kralj ribara, Dvanaest majmuna, Čovjek koji je ubio Don Quijotea i dr.
Terry Gilliam je komičar, animator, glumac, scenarist i redatelj te član legendarne britanske komičarske skupine Monty Python koju su činili i John Cleese, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin i Graham Chapman. Pythonovci su bili savršeno sposobni od doslovce svega načiniti osebujnu smjesu farse i apsurda kojoj ni desetljeća koja su u međuvremenu protekla nisu nimalo oduzela na šarmu, duhovitosti i zabavnosti. Svoju karijeru Gilliam je započeo kao animator, a u toj ulozi se i pridružio Pythonima. S vremenom je postao njihov punopravni član i nastupao s njima kao glumac. Debitirao je s Pythonovcem Terryjem Jonesom kao redatelj, a kasnije razvio i iznimno cijenjenu samostalnu filmsku karijeru.
Filmovi Terryja Gilliama su pomaknute crnohumorne fantazije, anarhoidne i bizarne snolike vizije, ekscentrični eksperimenti i nadrealne igrarije. Trajno pamtljivi likovi iz njegovih najuspjelijih filmova su izraziti osobenjaci, pojedinci koji se iz vizure ´običnih´ ljudi u njihovoj okolini doimaju u pravilu izgubljenima i mentalno nestabilnim čudacima, plemeniti gubitnici koji su izlaz iz neke traume ili nerješive životne situacije pronašli u bajkovitom svijetu iluzija i mašte u kojemu vrijede posebna pravila i u kojemu su ostali tek tragovi stvarnosti. U njegovim djelima u pravilu je svijet mašte taj koji je bolji, pravedniji i plemenitiji, dok je realnost nepodnošljivo prozaična, gruba, manipulativna i pohlepna.
Kino Tuškanac će program Terryja Gilliama i Monty Pythona u subotu 11. veljače otvoriti pustolovnom komedijom Strah i prijezir u Las Vegasu (1998), intrigantnom i vizualno dojmljivom adaptacijom kultnog istoimenog romana Huntera S. Thompsona objavljenog početkom 1970-ih. Psihodelični satirični film ceste Terryja Gilliama vjerno dočarava duh tadašnjeg vremena, stvarajući pomaknutu i vrlo bizarnu vizuru svijeta narkomanske izmaglice u kojem žive njegovi protagonisti.
Sjajan uvid u humor Monty Pythona pruža A sad, nešto sasvim drugačije (1971), kompilacija njihovih skečeva iz poznate televizijske emisije. Sačinjena je od izbora skečeva iz prve dvije sezone emisije, a snimljeni su ponovno posebno za potrebe filma. Ovim svojim prvim filmom Pythoni su se pokušali probiti na američko tržište, a iako to tada nisu uspjeli, film je s vremenom dobio kultni status među obožavateljima.
Monty Python: Smisao života (1983) je izvrsna komedija koja sjajno elaborira intelektualizam i elitizam bizarnog humora glasovite komičarske skupine. Zajedno su je režirali Terry Jones i Terry Gilliam, a ovjenčana je Velikom nagradom žirija u Cannesu. Riječ je o nerijetko urnebesno duhovitom i subverzivnom kolažu skečeva, studiji apsurdnosti ljudske egzistencije u kojoj pajtonovci tematiziraju rođenje, smrt i sve ono između njih što se naziva životom.
Fantastična pustolovna komedija Vremenski banditi (1981) formalno je namijenjena djeci, no sadrži većinu osobina ostalih Gilliamovih filmova. On se i u ovom filmu predstavlja kao iznimno maštovit autor sklon eksperimentiranju te obradama tema teških i zahtjevnih za ekranizaciju. Vrlo dinamična priča nakrcana je slikovitim i uglavnom zanimljivim likovima, a obiluje ingenioznim dizajnerskim rješenjima setova, kao i sjajnom kostimografijom.
Gilliamova distopijska drama Brazil (1985) tjeskobna je i maštovita satira na račun totalitarizma, otuđenja, birokracije i suvremene tehnologije, vješto križana sa znanstvenom fantastikom, crnom komedijom i fantasyjem. Film imponira na više razina, od duhovitog karikiranja nesavršenog funkcioniranja totalitarnog društva, preko efektne pomaknutosti likova i crnohumornih dramskih situacija, do sveprisutne ironije, impresivne scenografije te izazovne intelektualne razine.
Avanture baruna Munchausena (1988) je iznimno skupa, međunarodno producirana avanturistička fantazija o legendarnom njemačkom plemiću iz 18. stoljeća i njegovim nevjerojatnim „pothvatima“ i „avanturama“ za vrijeme ratova Otomanskog carstva. Karakteristično za Gilliama, film se bavi odnosom između fantazije i stvarnosti, odnosno pokušaja da se zahvaljujući mašti pobjegne od stvarnog života.
Nagrađivana humorna egzistencijalna drama Kralj ribara (1991) s Jeffom Bridgesom i Robinom Williamsom ubraja se među najveće hitove s početka 1990-ih. Film je suštinski suvremena bajka u kojoj autori, slijedeći naizgled psihički nestabilnog čovjeka, zapravo elaboriraju koliko je tanka granica između zdravorazumskog rasuđivanja i formalne mentalne hendikepiranosti. Ovo je dotad prvo Gilliamovo djelo u čijoj glumačkoj postavi nema nijednog pajtonovca.
Znanstvenofantastičan film Dvanaest majmuna (1995) je inspiriran kratkim filmom La Jetée (1962) Chrisa Markera. Radi se o jednom od rijetkih filmova Terryja Gilliama na kojima nije radio i kao scenarist, no svidio mu se postojeći predložak koji se, koristeći nelinearnu naraciju, bavi temama vremena, sjećanja, snova, stvarnosti i ludila. Film je naišao velik komercijalni i kritički uspjeh, a u njemu su upečatljive uloge ostvarili Bruce Willis, Brad Pitt i Madeleine Stowe.
Tideland (2005) je fantastična drama o osamljenoj, emotivnoj djevojčici bujne mašte koja odrastajući u nesretnim okolnostima izgrađuje svoj vlastiti imaginarni svijet. Kao tipično Gilliamovo djelo, Tideland je napučen slikovitim karakterima, oniričkim vizijama i bizarnim situacijama. Ovim izrazito stiliziranim, pomaknutim, vizualno i likovno nerijetko fascinantnim djelom Terry Gilliam je još jednom dokazao svoje scenarističko i redateljsko umijeće.
Njegova pustolovna fantasy komedija Imaginarij Dr. Parnasusa (2009) je posljednji film u karijeri prerano preminulog Heatha Ledgera. Razigrana, maštovita, dojmljivo stilizirana i vizualno impresivna priča se na zanimljiv i inventivan način bavi temom ugovora s vragom. Terry Gilliam je kreirao prilično impresivnu fantaziju koja imponira svim svojim sastavnicama i plijeni pažnju likovnošću te scenografskim i kostimografskim rješenjima.
Na filmu Čovjek koji je ubio Don Quijotea (2018) Gilliam je s prekidima radio gotovo četvrt stoljeća. Intrigantna pikarska pustolovna drama vrlo je slobodno temeljena na glasovitom romanu Miguela de Cervantesa. Gilliamovo možda i najosobnije djelo je oda plemenitim gubitnicima kojoj ne nedostaje šarma i zabavnosti, a on i u ovom filmu briše granice između stvarnosti i mašte. Film obiluje duhovitim segmentima, a nose ga raspoloženi nastupi Adama Drivera i Jonathana Prycea.