Ciklus
Od 17.12. Do 18.12.2019.
Kinoteka: Andrija Pivčević
Snimatelj Andrija Pivčević (Gata kraj Omiša, 1945 – Split, 2019) prošao je dug put od amaterskog do profesionalnog filma. Počevši 1962. g. snimio je oko 70 amaterskih filmova u Kino klubu Split, a koliko je njegov rad bio kvalitetan svjedoči činjenica da je bio jedan od rijetkih snimatelja, a ne redatelja, koji je dobio titulu majstora amaterskoga filma. Od kraja 1970-ih snima kratkometražne filmove, najčešće za vrhunske redatelje Nikolu Babića i Aleksandra Stasenka, a od kraja 1970-ih počinje snimati dugometražne filmove. Ostao je poznat po svojoj stiliziranoj fotografiji koja je vrhunac imala u suradnji s Ivanom Martincem na njegovom jedinom dugometražnom filmu Kuća na pijesku. U ciklusu prikazujemo izbor eksperimentalnih i dokumentarnih filmova koje je Pivčević snimio, kao i dva dugometražna filma oprečnih stilova fotografije – stiliziranu Kuću na pijesku i dokumentarističke Lude dane.
Uoči projekcije u utorak, 17. prosinca u 19 sati, uvodnu riječ održat će filmska kritičarka Diana Nenadić.
Ulaz na ovaj program je besplatan.
Filmovi iz ciklusa
Sve ili ništa
(Kino-klub Split, 1968)
Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Meditacija o prolaznosti I. Martinca ispunjena supostavljanjem (osunčanih) splitskih eksterijera i (mračnih) interijera, gradskih totala i krupnih planova ljudskih lica, kretanja i mirovanja, materjialnog i spiritulnog.
c/b i boja, digitalno, 10' 30'
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 19:00
Dnevnik
(Kino-klub Split, 1964)
Režija: Lordan Zafranović
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Komprimirajući jedan besposleni dan u životu mladog umjetnika kružnim švenkovima kamere po njegovoj sobi, svojevrsni autoportret Lordana Zafranovića doima se kao film snimljen u jednom kadru, a zrnatom fotografijom i ugođajnom glazbom sugerira meditativnu atmosferu karakterističnu za splitske autore njegove generacije.
c/b, digitalno, 15'
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 19:00
Café Manon
(Kino-klub Split, 1967)
Režija: Ranko Kursar
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Pred dinamičnom kamerom u svim smjerovima lete užurbane konobarice prometne vrtne terase na splitskom kolodvoru obavljajući svoj dnevni posao. Hektična atmosfera pojačava se rezovima s lica na lice, s pokreta na pokret, pa se čini da je cijeli film na ritmički programiranom energetskom tripu.
c/b, digitalno, 11’
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 19:00
L’abandon
(Kino-klub Split, 1967)
Režija: Vjekoslav Nakić
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Meditacija o prolaznosti makabrične i pomalo misteriozne atmosfere, ispunjena nizom ambijentalnih motiva koji se repetitivno smjenjuju sa začudnim siluetama ljudskih glava, zasnovana je na „ritmičkim konstrastima i strukturalnom oblikovanju filma.
c/b, digitalno, 6'
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 19:00
Ubrzanje
(Filmski autorski studio, 1968)
Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Film o dominaciji vremena i prostora nad čovjekom. Izvana pejzaž, a iznutra neumoljivost toka doživljaja, apsorbiraju biće do potpune bezličnosti, do savršenosti rascjepa. Film je građen na suprotstavljanju trajanja, bijelog i crnog, punoće zvuka i apsolutne tišine.
c/b, 35 mm, 8'
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 19:00
Izgnanstvo
(Marjan film, Split, 1979-1981)
Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Poput mnogih Martinčevih filmova, Izgnanstvo je religijska parabola koja tematizira smrt ili umiranje, ovdje sučeljavanjem prikaza rastavljanja i paljenja jednog dotrajalnog broda sa sugestivnim prizorima odumiranja jedne žene u mračnom interijeru te nagovještajem iskupljenja u slikama grada pod snijegom.
boja, 35 mm, 12'
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 19:00
Kuća na pijesku
(Hrvatska, 1985 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5))
Režija: Ivan Martinac
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Arheolog se vraća s iskopina u Kataloniji kući u Split, gdje nakon stanovita vremena počini samoubojstvo. Njegov prijatelj sudac pronađe audio kazetu sa snimljenim arheologovim zapisom pomoću koje pokušava odgonetnuti razloge za samoubojstvo... Kuća na pijesku, jedini dugometražni (i k tomu igrani) film Ivana Martinca krunsko je ostvarenje redateljeva opusa budući da je to u formalnom pogledu suma strukturalističkih nastojanja iz njegovih eksperimentalnih filmova. U fabularnom pogle...
boja, 84'
PROJEKCIJA:
Utorak 17.12.2019 U 21:00
Miting u odjelu IV f
(Zagreb film, Jugoslavija, 1972)
Režija: Aleksandar F. Stasenko
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Radi se o prvom hrvatskom i jugoslavenskom filmu koji tematizira liječenje alkoholizma. Ekspresivnim snimateljskim tehnikama u filmu je ostvarena smjesa direktnog filma i stilizacije. Prikaz metode kojom kolektiv pacijenta potiče da osvijesti svoj alkoholizam Stasenko je režirao slično kao završnu scenu suđenja u filmu M Fritza Langa. Gledatelju se ostavlja da prosudi da li odobrava ili osuđuje ovu metodu, koju je prošao i sam redatelj filma.
boja, 35 mm, 9'
PROJEKCIJA:
Srijeda 18.12.2019 U 19:00
Put
(Adria film, Jugoslavija, 1977)
Režija: Aleksandar F. Stasenko
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Mladi pripadnici obitelji Rodić sedam godina su, bez ičije pomoći, radili cestu kroz kamenjar do zaselka Rodići u Dalmatinskoj zagori, iako u tom zaselku žive samo stariji pripadnici obitelji. Odbijajući objasniti motivaciju ovog začudnog poduhvata, film se uz pomoć fascinantne kamere Andrije Pivčevića koncentrira na prizore mukotrpnog rada, time dajući poduhvatu mitske dimenzije. Ovaj ponajbolji Stasenkov film jedan je od mnogih autorovih dokumentaraca koji tematiziraju rad i upornost.
boja, 35 mm, 17'
PROJEKCIJA:
Srijeda 18.12.2019 U 19:00
Bino, oko galebovo
(Zagreb film, Jugoslavija, 1973)
Režija: Nikola Babić
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Kroz prikaz Albina Babića Bina, sudionika NOB-a koji je bio model spomeniku partizanskim mornarima u Senju i živi u siromaštvu, autor daje oštru kritiku komunističkog sustava i njegove kičaste ikonografije. Duhoviti stilizirani prizori koji opisuju Binovu ekscentričnost vrhunac imaju u prizoru kojim se ostvaruje Binov san: provozati se gradom u limuzini u bijeloj odori dok mu građani pliješću. Ponajviše radi ovog prizora, u kojem Bino sliči na Tita, film je bunkeriran...
boja, digitalna restauracija, 14'
PROJEKCIJA:
Srijeda 18.12.2019 U 19:00
Bene, Napoleon iz Rogoznice
(Zagreb film, Jugoslavija, 1974)
Režija: Nikola Babić
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Nakon partizana Bina, Nikola Babić u ovom dokumentarcu opisuje još jednog ekscentričnog ratnog veterana, Benedikta Lovrića iz Rogoznice, koji je bio vojnik francuske vojske u Drugom svjetskom ratu i ostao veliki obožavatelj Francuske. Babić i snimatelj Pivčević upečatljivim stilskim pretjerivanjima, koja uključuju i spektakularne vožnje kamere, opisuju Beninu ekscentričnost. Za razliku od filma Bino, oko galebovo, Benin portret nije kritika društva, već samo duhovit i empatičan pri...
boja, 35 mm, 18'
PROJEKCIJA:
Srijeda 18.12.2019 U 19:00
Gaziovac
(Jadran film, Jugoslavija, 1974)
Režija: Nikola Babić
FOTOGRAFIJA: Andija Pivčević
Sadržaj:
Dokumentarni film o čovjeku iz Dalmatinske zagore koji proizvodi maslinovo ulje na starinski način: gaženjem vrelih maslina golim nogama. Bez ikakvih izjava ili glazbe, jedino uz zvuke gaženja i dahtanja, film se koncentrira na seljakov rad, pri čemu se ističu vrlo izražajni krupni planovi seljakovog oznojenog lica i njegovih tabana obavijenih parama vruće vode. Zbog toga Gaziovac nije samo posveta starom običaju, već i posveta radu uopće.
boja, 35 mm, 16'
PROJEKCIJA:
Srijeda 18.12.2019 U 19:00
Ludi dani
(Jadran film, Croatia film, FRZ Klempo, 1977)
Režija: Nikola Babić
FOTOGRAFIJA: Andrija Pivčević
Sadržaj:
Nekolicina prijatelja gastarbajtera odlazi na uskršnji odmor u selo u Dalmatinskoj zagori. Sjede u lokalnoj gostionici i neprestano se hvale zarađenim bogatstvom. Šimun zvani Klempo jedini se drži po strani jer je unatoč dugotrajnom radu i dalje ostao siromašan. Kada se tijekom kartanja sukobi s Jurom taj ga izazove na neobičan dvoboj... Dok je u svojim dokumentarcima često stilski bježao od stvarnosti u stilizaciju, u svojem debitantskom igranom filmu Babić se priklonio do...