René Clément

18.03.1913, Bordeaux, Francuska - 17.03.1996, Monte Carlo, Monako

 

Director
Redatelj i scenarist, jedan od vodećih francuskih režisera u periodu nakon Drugog svjetskog rata. Studirao je arhitekturu na Ecole des Beaux-Arts i već u to vrijeme napravio prvi, animirani film César chez les Gaulois (1931). Radio je kao pomoćnik redatelja na igranom filmu On demande une brute (1934.) Charlesa Barroisa u kojem se kao koscenarist i glumac pojavljuje Jacques Tati. Dvije godine kasnije s njim u glavnoj ulozi ostvario je redateljski debut kratkometražnim igranim filmom Pazi na ljevicu (Soigne ton gauche, 1936.). Odustavši od studija, služio je vojni rok snimajući filmove za vojsku. Nakon toga posvetio se snimanju dokumentarnih filmova putujući po Africi i Srednjem istoku. U Jemenu 1937. godine snima prvi kratkometražni dokumentarni film L'Arabie interdite. Vrativši se u domovinu nastavlja snimati kratkometražne dokumentarne filmove sve do sredine četrdesetih prošlog stoljeća. Godine 1946. režirao je prvi dugometražni igrani film Bitka za prugu (La bataille du rail, 1946.), snimljen u duhu neorealizma. Iste godine je surađivao kao tehnički savjetnik na Ljepotici i zvijeri (La belle et la bête) Jeana Cocteaua. S tada popularnim glumcem i scenaristom Noël-Noëlom surađivao je u idućem filmu Le père tranquille (1946.). Treći igrani film, psihološku ratnu dramu Les maudits (1947.) snimio je u podmornici, u poprilično izazovnim uvjetima. Sa Jeanom Gabinom i Isom Miranda u glavnim ulogama režirao je Le mura di Malapaga (1949.). Film je osvojio nagradu za najboljeg redatelja i najbolju glumicu na filmskom festivalu u Cannesu 1949. godine i dvije godine kasnije počasnu nagradu Američke akademije za najbolji strani film izdan u SAD-u 1950. godine. Nakon drame Le château de verre (1950.) ostvaruje velik uspjeh ratnom dramom Zabranjene igre (Jeux interdits, 1952.) kojim osvaja razne međunarodne filmske nagrade, između ostalog i Zlatnog lava za najboljeg redatelja na filmskom festivalu u Veneciji 1952. godine. Monsieur Ripois (1954.) mu je donio specijalnu nagradu žirija u Cannesu, a potom snima adaptaciju romana Émilea Zole Gervaise (1956.) koja mu donosi FIPRESCI nagradu u Veneciji 1956. godine i nominaciju za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma 1957. Uslijedila je ekranizacija romana Marguerite Duras This Angry Age (1958.) sa Silvanom Mangano i Anthonyjem Perkinsom u glavnim ulogama. Nastavivši s adaptacijama književnih djela režira U zenitu sunca (Plein Soleil, 1959.) prema romanu Talentirani gospodin Ripley Patricije Highsmith i s Alainom Delonom u glavnoj ulozi. Film postiže velik komercijalni uspjeh i proslavlja Delona. S njim ponovno surađuje u Che gioia vivere (1961.), okušavši se u žanru komedije no film ne prolazi dobro. Vraća se ratnoj tematici s Le jour et l'heure (1963.), a potom snima triler Ljubavni kavez (Les félins, 1964.) s Alainom Delonom i Jane Fonda. U velikoj, međunarodnoj produkciji i sa zvjezdanom glumačkom postavom snimio je Paris brûle-t-il? (1966.), no film se pokazao financijski neuspješnim. Le passager de la pluie (1970.) je režirao tek četiri godine poslije, s Charlesom Bronsonom u glavnoj ulozi. Psihološki triler La maison sous les arbres (1971) s Faye Dunaway i Frankom Langellom u glavnim ulogama prolazi loše, a uspješniji nije bio ni kriminalistički La course du lièvre à travers les champs (1972.). Posljednji film La baby sitter režirao je 1975. godine. Godine 1984. primio je počasnu nagradu César za svoje ukupno filmsko djelo.

Filmografija

La baby sitter (1975)
La course du lièvre à travers les champs (1972)
La maison sous les arbres (1971)
Le passager de la pluie (1970)
Paris brûle-t-il? (1966)
Ljubavni kavez (Les félins, 1964)
Le jour et l'heure (1963)
Che gioia vivere (1961)
U zenitu sunca (Plein soleil, 1960)
This Angry Age (1958)
Gervaise (1956)
Monsieur Ripois (1954)
Zabranjene igre (Jeux interdits, 1952)
Le château de verre (1950)
Le mura di Malapaga (1949)
Les maudits (1947)
Le père tranquille (1946)
Bitka za prugu (La bataille du rail, 1946)
Chefs de demain (1944)
Paris sous la botte (1944)
La grande pastorale (1943)
Ceux du rail (1942)
Le triage (1940)
Toulouse (1940)
La bièvre, fille perdue (1939)
Paris la nuit (1939)
La grande chartreuse (1938)
L'Arabie interdite (1937)
Pazi na ljevicu (Soigne ton gauche, 1936)


Filmovi redatelja

Bitka za prugu

(La bataille du rail, 1946.)

Režija: René Clément
FOTOGRAFIJA: Henri Alekan
Sadržaj:

Film je smješten u vrijeme Drugog svjetskog rata, prikazuje borbu francuskih željezničkih radnika koji su pomagali Pokretu otpora. U opasnosti da ih otkriju nacisti koji su nadzirali njihov rad, ali i francuske kolaboracionističke kolege, hrabro su pokušavali spriječiti daljnje napredovanje Nijemaca. Saznavši za iskrcavanje saveznika u Normandiji, još aktivnije nastavljaju raznim akcijama, od sitnih sabotaža opreme, krivih preusmjeravanja vlakova i uništavanja tračnica do napada na vlakove.

35 mm, c/b, 85 min

Pazi na ljevicu

(Soigne ton gauche, 1936)

Režija: René Clément
Sadržaj:

Sportski trener u prirodi priprema dva svoja boksača za idući nastup u ringu. Na farmi u blizini nalazi se Roger, mladić koji zapostavlja svoj posao maštajući o tome kako bi bilo da je on boksač. Priliku da to sazna dobit će kada jedan boksač biva nokautiran čime drugi ostaje bez sparing partnera te je Roger pozvan da ga zamijeni. Rado pristaje iako zapravo ne zna ništa o boksu....

c/b, digitalno, 12 min

Gervaise

(1956.)

Režija: René Clément
FOTOGRAFIJA: Robert Juillard
Sadržaj:

Naslovna junakinja filma je pralja, žena iz druge polovice 19. stoljeća koja je unatoč trudu i ambicijama, upropaštena zbog sebičnih muškaraca. Nakon što je dugogodišnji ljubavnik Auguste Lantier ostavi samu s dva sina, Gervaise nastoji sama dodatnim poslovima zaraditi za uzdržavanje sebe i djece. Spoznavši da ne može sama, udaje se za krovopokrivača Henrija Coupeaua. Rađa im se kći, a Gervaise štedi da bi otvorila vlastitu praonicu. Suprug joj uskoro doživi nesreću...

35 mm, c/b, 112 min

U zenitu sunca

(Plein Soleil, 1959.)

Režija: René Clément
FOTOGRAFIJA: Henri Decaë
Sadržaj:

Adaptacija romana Patricije Highsmith s Alainom Delonom u glavnoj ulozi Toma Ripleya, varalice i predatora skromna podrijetla, ali velikih ambicija. On odlazi u Europu po plaćenom zadatku kako bi nagovorio Philippea Greenleafa da se vrati u SAD. Njih dvojica se sprijateljuju i Tom otkriva Philippeu da ga je poslao njegov otac. Iako tvrdi da će se vratiti, Philippe ga zapravo zavlači te naposljetku Tomu njegov otac ukida novčanu potporu.

35 mm, boja, 115 min

Ljubavni kavez

(Les félins, 1964.)

Režija: René Clément
FOTOGRAFIJA: Henri Decaë
Sadržaj:

Marc bježi u Europu da bi spasio glavu nakon što je zaveo ženu moćnog američkog gangstera. Skrivajući se u skloništu za siromašne, susreće bogatu udovicu Barbaru koja ga zaposli kao vozača. Dovodi ga i u svoju kuću gdje upoznaje njezinu zamamnu, ali naivnu nećakinju Melindu. Čini se da je objema ženama privlačan, no Marc osjeća da nešto nije u redu...

35 mm, c/b, 97 min
Vidi cijeli program