Hedy Lamarr (Beč, Austro-Ugarska, 9. studenog 1913. - Orlando, Florida, SAD, 19. siječnja 2000.)
Hedy Lamarr, pravim imenom Hedwig Eva Maria Kiesler, američka je glumica iz zlatnog doba holivudskog filma. U kasnim tinejdžerskim godinama pohađala je glumačku školu Maxa Reinhardta u Berlinu. Prvu ulogu na filmu ostvarila je već sa sedamnaest godina u Geld auf der Straße (1930.) pod imenom Hedwig Kiesler. Već u idućem filmu Die Blumenfrau von Lindenau (1931.) potpisana je kao Hedy Kiesler. Pod tim imenom nastavlja glumiti u njemačkim i čehoslovačkim produkcijama, dobivajući veće uloge. Prvu glavnu ulogu ostvaruje u Ekstazi (Ekstase, 1933.), Gustava Machatýja, a važnu ulogu u tom filmu imao je hrvatski glumac Zvonimir Rogoz (1887.- 1988.). Godine 1933. udala se za austrijskog proizvođača vojnog oružja Fritza Mandla što će se kasnije pokazati veoma korisnim, no tada joj je, srećom neuspješno, zabranio da se bavi glumom i pokušao kupiti sve postojeće kopije Ekstaze. Naime, zbog golišavih scena film je postao kontroverzan i u mnogim zemljama zabranjen. Ipak, privukao je pažnju američkih producenata. Pobjegavši od muža, Hedy je u Londonu upoznala američkog producenta Louisa B. Mayera koji joj je dao ugovor sa studijem MGM i sugerirao da promijeni prezime u Lamarr. Godine 1937. odlazi u SAD i potom snima film Algiers (1938.) Johna Cromwella. U idućem Lady of the Tropics (1939.) glumi uz Roberta Taylora, sa Spencerom Tracyem nastupa u I Take This Woman (1940.), a pridružuje im se i Clark Gable u Petroleju (Boom Town, 1940.). Četrdesetih godina prošlog stoljeća postaje jedna od najpoznatijih glumica Hollywooda, glumeći u brojnim filmovima s tada vodećim muškim glumcima. S Clarkom Gableom glumi u filmu Comrade X (1940.) Kinga Vidora, s Jamesom Stewartom nastupa u romantičnoj komediji Come Live with Me (1941.) Clarencea Browna dok sa Spencerom Tracyem opet surađuje u Tortilla Flat (1942.) Victora Fleminga. U mjuziklu Ziegfeld Girl (1941.) glumila je uz Judy Garland i Lanu Turner. Ostvarila je i zapaženu ulogu u H.M. Pulham, Esq. (1941.) Kinga Vidora. Najuspješniji film tijekom suradnje sa MGM studijem bio joj je White Cargo (1942.) Richarda Thorpea u kojem je tumačila egzotičnu ljepoticu Tondelayo. Ugovor s MGM-om istekao joj je 1945. godine, a potom je odigrala glavnu ulogu u trileru The Strange Woman (1946.) Edgara G. Ulmera. Slijedeći velik uspjeh postigla je naslovnom ulogom u filmu Samson i Delila (Samson and Delilah, 1949.) Cecila B. DeMillea što je ujedno bio i njezin prvi film u boji. Nakon još dva filma okušala se u komediji nastupivši uz Boba Hopea u My Favorite Spy (1951.) Normana Z. McLeoda. Karijera joj nakon toga slabi, iako nastavlja glumiti do kraja pedesetih. Njezine posljednje dvije istaknute uloge su one Ivane Orleanske u The Story of Mankind (1957.) Irwina Allena i ostarjele filmske zvijezde u The Female Animal (1958.) Harrya Kellera. Godine 1953. postala je naturalizirana državljanka SAD-a, 1960. godine dobila zvijezdu na Stazi slavnih u Hollywoodu, a sedam godina kasnije objavila autobiografiju nazvanu Ecstacy and Me. Iako je većini ostala poznata upravo po ljepoti i glumačkom radu, bila je inteligentna izumiteljica. Zajedno sa skladateljem Georgeom Antheilom 1942. godine je patentirala ideju "tajnog komunikacijskog sistema" koji je sprečavao neprijateljsko blokiranje signala torpeda tako što je simultano mijenjao njihove frekvencije. Iako tadašnja tehnologija nije omogućavala izvedbu ideje, nju su kasnije iskoristile vojska i mobilna telekomunikacijska industrija.
Filmografija:
The Female Animal (1958)
The Story of Mankind (1957)
Slaughter on Tenth Avenue (1957) (izbrisane scene)
L'eterna femmina (1954)
L'amante di Paride (1954)
I cavalieri dell'illusione (1954)
My Favorite Spy (1951)
Copper Canyon (1950)
A Lady Without Passport (1950)
Samson i Delila (Samson and Delilah, 1949)
Let's Live a Little (1948)
Dishonored Lady (1947)
The Strange Woman (1946)
Her Highness and the Bellboy (1945)
Experiment Perilous (1944)
The Conspirators (1944)
The Heavenly Body (1944)
White Cargo (1942)
Crossroads (1942)
Tortilla Flat (1942)
H.M. Pulham, Esq. (1941)
Ziegfeld Girl (1941)
Come Live with Me (1941)
Comrade X (1940)
Boom Town (1940)
I Take This Woman (1940)
Lady of the Tropics (1939)
Algiers (1938)
Ekstaza (Ekstase, 1933)
Geld auf der Straße (Man braucht kein Geld, 1932)
Die Koffer des Herrn O.F. (1931)
Die Blumenfrau von Lindenau (1931)
Geld auf der Straße (1930)