Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma

PARALEL FILM - Manifest za besfilmski film

FILMSKE MUTACIJE: OSMI FESTIVAL NEVIDLJIVOG FILMA

Zagreb: 30. 11. - 14. 12. 2014.
Rijeka: 3. - 7. 12. 2014.
Ljubljana: 9. - 10. 2015.

PARALEL FILM
Manifest za besfilmski film
Osmo izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma pod naslovom PARALEL FILM - Manifest za besfilmski film, održat će se od 30. 11. do 14. 12. u Muzeju suvremene umjetnosti i kinu Tuškanac u Zagrebu i od 3. do 7. 12. 2014. u Art-kinu Croatia u Rijeci. Program kao i svake godine završava u siječnju u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani. Naslovom i filmom PARALEL te programom i filmom Jamesa Benninga FAROCKI ovogodišnji nevidljivi film posvećujemo Harunu Farockiju glavnom gostu trećih Mutacija 2009. koje su se pod Benningovim naslovom Instalacije za kino održale u Muzeju suvremene umjetnosti dan nakon njegova otvorenja.

Filmsko izdanje donosi četiri glavna programa i niz popratnih događanja.

Programom Realizam onkraj realizma Bellera koji prati promjene u kapitalističkom ovladavanju vizualnosti i pripadajuće otpore tom ovladavanju u filipinskom kontekstu na primjeru filmova Ishmaela Bernala i Khavna De La Cruza, ćamo se nakon pet mutacijskih godina filipinskom Novom valu - digitalnoj revoluciji na Filipinima koja NIJE filmski pokret, zajedno s glavnim gostom filmašem, pjesnikom, glazbenikom Khavnom De La Cruzom. Bernalovi filmovi Manila noću i Čudo posežu za fantastičnim, utopijskim, imaginarnim i erotičnim da bi prizvali realnost koja će biti dovoljno snažna da preokrene i pregazi zatečenu “realnost” u kojoj obični ljudi ne mogu ostvariti ni najskromnije želje.

Khavna su prozvali ocem filipinskog digitalnog filma još prije desetak godina, nazivaju ga filipinskim renesansnim čovjekom, jednom od najbolje čuvanih tajni digitalnog underground filma, on je filipinski Lars Von Trier, novi Takashi Miike, enfant terrible filipinskog filma, Che Guevara digitalne revolucije... U sklopu programa Manifest za besfilmski film je s autorom pripremala Tanja Vrvilo će se 17 od njegovih 159 filmova, kao što su Eastwestside - kompresirani Batang West Side Lava Diaza u 5-minutni “found-footage”, film s Lavom Diazom Bezglavi, dva filma u programu Jonathana Bellera: koncert-film Squatterpunk i “IDOL”: Heroj/Zločinac: Istinita priča Bayanija S. Makapilija: Raznijet ću ti glavu svojim metcima jer je tvoj nadgrobni spomenik već napravljen, čak sam ga platio, jer želim plesati na groblju na tvom grobu, životinjo!!!; zatim, koji NIJE obiteljski film Obitelj koja jede zemlju, Mondomanila, ili: Kako sam sredio kosu nakon prilično dugog putovanja, internacionala-mjuzikl EDSA XXX: Ništa se nikada ne mijenja u sve-mijenjajućoj Republici Ek-Ek-Ek, film koji je bio 41. želja Alexisa Tioseca za budućnost filipinskog filma u pismu Niki Bohinc Pismu koje bih ti želio pročitati osobno iz 2008.: “Želim da Khavn de la Cruz napravi svoj mjuzikl EDSA XXX.” Među filmovima je i dokumentarac o bespovratnoj točki filma Filipinski Novi val: Ovo nije filmski pokret, serija intervjua sa 17 “digitalnih filmaša revolucije” kao što ih imenuje Khavn u predgovoru knjige istog naslova. Prikazujemo i NITRAT, found-footage rađen s “duhovima 75 izgubljenih filipinskih nijemih filmova [1912. - 1933.]” uz koji izvorno nastupaju The Brockas. ovogodišnjem programu filipinskog filma je i novi film Lava Diaza Iz vremena koje prethodi kao dijeljeni program paralelnog Human Rights Festivala.

U petak 5. prosinca u kinu Tuškanac prikazat ćemo Khavnov manifestni film-koncert s glazbom uživo Squatterpunk uz koji će svirati Khavn i Franz Kafka ensemble s Damirom Pricom Kafkom, Franjom Glušcem - Francom, Mirom Manojlovićem, Igorom Pavlicom, Brunom Vorbergerom, Gustavom Barišinom.

S Khavnom i Franzom Kafkom i naš stalni program o modusima japanskog izvanfilmskog izvođenja s benshijem Ichirom Kataokom, pripovjedačem za japanske nijeme filmove, ove godine uz film Osenin pad Kenjija Mizoguchija. To je ujedno i prvi program ovogodišnjih Mutacija 30. studenoga u Muzeju suvremene umjetnosti, nakon čega se dvotjedni program nastavlja u kinu Tuškanac, gdje će se prikazati retrospektiva filmova s glumicom Juliette Binoche.

Ciklus Juliette Binoche odvija se u sklopu Filmskih programa kina Tuškanac, a fokusira se na drugi pol opažaja iz filma ili prije i poslije filma, kroz podjelu uloga Juliette Binoche. Ovo je program o paradoksu filmske glume, tajnama jedne glumice i režijskih stilova, auri filmske zvijezde, likosti i krajolikosti u politikama iskaza Leosa Caraxa, Abbasa Kiarostamija, Michaela Hanekea, Krzysztofa Kieślowskog, Louisa Mallea. Ciklus Juliette Binoche realizira se u partnerstvu s Hrvatskim filmskim savezom, Art-kinom Croatia, Francuskim institutom i Slovenskom kinotekom.

Protuprogram Marine Gržinić, pod naslovom Politiziranje i ponovno ispisivanje protupovijesti: za novu politiku osnaživanja i interveniranja, obuhvaća manjinske filmove i videoradove autorica Jušić, Lane Čmajčanin, Nevline Nnaji, Anje Salomonowitz, Heiny Srour, Aine Šmid, Zvonke T Simčič i Marine Gržinić, s namjerom politiziranja i ponovnog ispisivanja protupovijesti koje napadaju hegemonijske, diskriminatorne i rasizirane režime bijelog, heteroseksualnog, kao i naturalizaciju državljanstva kojom upravljaju nacije-države.

Rad Jonathana Bellera u fokusu je ovogodišnjeg teorijskog dijela Filmskih mutacija. Beller svojoj kapitalnoj studiji Filmski način proizvodnje sugerira da bismo o ikonoklazmu psihoanalize trebali razmišljati kao o simptomu traume izazvane kapitalističkom organizacijom vizualnosti čija je paradigma tijekom dvadesetog stoljeća bio film. Namjera nam je iskoristiti tu mogućnost: za razliku od psihoanalitičke kritike koja u filmu traži simptome, Jonathan Beller, Marina Gržinić, Ante Jerić, Željka Matijašević i Diana Meheik ispitat će u okviru malog simpozija pod nazivom Nesvjesno nesvjesnog koji se odvija u Multimedijalnom institutu MaMa 4. i 5. prosinca što se može reći u prilog i protiv ideje da je sama psihoanaliza simptom - simptom filma.

Više informacija o ovogodišnjem izdanju potražite na internetskoj stranici Filmskih mutacija.

Produkcija | Produced by: FILM-PROTUFILM
Umjetnička direktorica | Artistic director: Tanja Vrvilo
Kustosi | Curators: Khavn De La Cruz, Marina Gržinić, Jonathan Beller, Agar Pata, James Benning, Tanja Vrvilo
Koordinatori simpozija | Symposium Coordinators: Ante Jerić, Diana Meheik
Programski materijali | Publications: Ante Jerić, Diana Meheik, Karla Crnčević, Tanja Vrvilo
Urednica weba | Editor of the web page: Karla Crnčević
Koordinatorica programa | Programme Coordinator: Jasna Čagalj
Urednica programa u Art-kinu Croatia | Programme Coordinator in Art-Cinema Croatia: Ana Šegrt
Vizualni identitet festivala i dizajn | Visual identity of the festival and design: Damir Gamulin, Bruno Babić
Tehnička koordinatura filmskog programa | Technical coordination of film programme: Zlatko Domić, Mislav Vinković, Alan Vukelić

Program organizira Film-protufilm, a ostvaruju se uz podršku Ureda za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba, Hrvatskog audiovizualnog centra i Ministarstva kulture RH.
Partneri: Hrvatski filmski savez, Art-kino Croatia, Muzej suvremene umjetnosti, Béla Tarr film.factory (Sarajevo), Akademija dramske umjetnosti, Akademija likovnih umjetnosti, Multimedijalni institut MaMa, KIC, Slovenska kinoteka (Ljubljana), L’Institut français (Zagreb).
Programme is organized by Film-protufilm with support of the Office for Culture, Education and Sports of the City of Zagreb, Croatian Audiovisual Centre and Ministry of Culture of the Republic of Croatia.
Partners: Croatian Film Association, Art-Cinema Croatia, The Museum of Contemporary Art, Béla Tarr film.factory (Sarajevo), The Academy of Dramatic Art, The Academy of Fine Arts, Multimedia Institute MaMa, KIC, The Slovenian Cinematheque (Ljubljana), L’Institut français (Zagreb).

Kontakti |Contacts:
Tanja Vrvilo tanja.vrvilo@gmail.com +385989065512
Karla Crnčević karla@filmskemutacije.com
Diana Meheik diana@filmskemutacije.com
Ante Jerić ante@filmskemutacije.com