Alois Nebel
animated, drama, Czech Republic, Germany, 2011
DIRECTED BY: Tomáš Lunák
SCRIPT:
Jaroslav Rudis,
Jaromír Svejdík
PHOTOGRAPHY:
Jan Baset Stritezsky
MUSIC:
Petr Kruzík
EDITING:
Petr Riha
Synopsis:
Željeznička postaja Bílý Potok u češkom gorskom predjelu Jeseník, tijekom jeseni 1989. godine mjesto je na kojem Alois Nebel radi kao otpravnik vlakova. Nebel je miran i usamljen čovjek kojeg povremeno obuzme neka neobična magla, u kojoj mu se najčešće ukazuje žena imenom Dorothe, žrtva nasilnog iseljavanja Nijemaca nakon Drugog svjetskog rata. Sumorni dani lijeno se vuku, osjeća se da se socijalizmu primakao kraj, a skretničar Wachek i njegov otac trguju s časnicima sovjetske armije. Jednoličnu svakodnevicu svih njih jednog će dana poremetiti dolazak Nemýja, sjekirom oboružanog čovjeka koji želi osvetiti svoju majku. A Nebelove halucinacije postaju sve intenzivnije te on jednog dana izgubi posao, zbog čega u potrazi za poslom krene u Prag, gdje će upoznati ljubav svog života Květu.
Animirana drama redatelja Tomáša Luňáka, češki kandidat za Oscara u kategoriji najboljeg animiranog filma i dobitnik Europske filmske nagrade za najbolji animirani film 2012. godine, adaptacija je istoimene strip trilogije autora Jaroslava Rudiša i Jaromíra Švejdika, koji djeluje pod umjetničkim pseudonimom Jaromír 99. Naslovni protagonist sugestivnim crno-bijelim crtežom realiziranog stripa, čija sugestivnost u velikoj mjeri uspijeva zaživjeti i na filmskom platnu, je čovjek ranih srednjih godina kroz čiju se sudbinu prelamaju tamne sjene prošlosti njegove zemlje tijekom 20. stoljeća. Poput svog oca i djeda, i on čitav život provodi na željeznici, radeći kao otpravnik vlakova na provincijskoj postaji, intenzivno pije pivo i puši te u magli vidi ono što drugi ne vide, duhove spomenute prošlosti. Crno-bijeli film realiziran tehnikom rotoskopije nastajao je punih pet godina, a autor razmjerno vješto na ekran transponira ugođaj i duh stripa u kojem se tematizira poslijeratna deportacija njemačkog stanovništva iz Češke, posljedice koje su 15 do 30 tisuća mrtvih te dubok trag u novijoj češkoj povijesti. Riječ je o vizualno bogatom i prilično dojmljivom intimističkom ostvarenju polagane naracije no razmjerno tankog scenarija koji nedovoljno zanimljivo razvija inicijalnu premisu, filmu neosporne sugestivnosti i atmosferičnosti kojima pridonosi i glazbena podloga.
b/w, 84'