Baby Doll
feature film, drama, USA, 1956
DIRECTED BY: Elia Kazan
CAST:
Karl Malden (Archie Lee Meighan),
Carroll Baker (Baby Doll Meighan),
Eli Wallach (Silva Vacarro),
Mildred Dunnock (Rose Comfort),
Lonny Chapman (Rock),
Eades Hogue
SCRIPT:
Tennessee Williams
PHOTOGRAPHY:
Boris Kaufman
MUSIC:
Kenyon Hopkins
EDITING:
Gene Milford
Synopsis:
Sredovječni Archie Lee Meighan vlasnik je propale tvornice za preradu pamuka u malom mjestu u delti rijeke Mississippi, netrpeljiv, grub i ne osobito inteligentan čovjek koji posljednje dvije godine živi u braku s privlačnom ali praznoglavom djevicom Baby Doll. Tu je i njezina ekscentrična tetka Rose, a Archie i Baby Doll svoj brak još nisu konzumirali zbog želje njezina oca, koji leži na samrti. Archie je puncu obećao da suprugu neće dodirnuti dok ona ne napuni 20 godina, što će se dogoditi za dva dana. Supružnici spavaju u odvojenim sobama, a Archie živi za trenutak kad će Baby Doll konačno postati njegova. Dotad ga ona izluđuje, među ostalim i beskrajnim izležavanjem i ljenčarenjem, a sve će se dodatno zakomplicirati kad se pojavi lukavi i oportunistički Sicilijanac imenom Silva, vlasnik moderne tvornice za preradu pamuka i Archiejev konkurent ne samo u poslu, nego i u osvajanju Baby Doll, koju želi zavesti u znak osvete jer mu je Archie izazvao požar u tvornici.
Ovjenčana Zlatnim globusima u kategorijama najboljeg redatelja i najperspektivnije glumačke debitantice (Carroll Baker), crnohumorna drama Elie Kazana još je jedna njegova suradnja s dramatičarom Tennesseejem Williamsom. Williams je u scenarij pretočio svoj kazališni komad 27 Wagons Full of Cotton iz 1941. godine, koji je za tadašnje standarde sadržavao brojne provokativne detalje poput sekvence u kojoj naslovna protagonistica leži u krevetiću nalik na dječji i siše si palac, što je izazvalo žestoku reakciju Katoličke crkve i njezine Nacionalne lige za pristojnost, osobito nakon što je strukovna udruga MPAA izdala certifikat o usklađenosti filma s cenzorskim Kodeksom. Baby Doll je tako postao prvi film koji je dobio cenzorski certifikat zbog nemorala, zbog čega je primjerice u Švedskoj bio zabranjen, dok je u SAD-u certifikat samo doprinio boljoj gledanosti te pretvaranju Carroll Baker u seks-simbol, zahvaljujući čemu je tip njezine spavaćice iz filma dobio naziv babydoll. Djelo u kojem su sjajno debitirali kasniji oskarovac Eli Wallach i Rip Torn pomaknuto je, slobodoumno i vrlo zabavno ostvarenje u vrijeme nastanka manje ambiciozno ali ne i manje uspjelo od dotadašnjih Kazanovih projekata, koje s osloncem na nerijetko sardoničan humor nudi oštrouman i subverzivan pogled na dekadenciju američkog juga.
b/w, 114’