The Fearless Vampire Killers

feature film, horror comedy, UK, USA, 1967

DIRECTED BY: Roman Polanski

The Fearless Vampire Killers

CAST:
Jack MacGowran (profesor Abronsius),
Roman Polanski (Alfred),
Alfie Bass (Shagal,
vlasnik prenoćišta),
Jessie Robins (Rebecca Shagal),
Sharon Tate (Sarah Shagal),
Ferdy Mayne (grof von Krolock / narator)

SCRIPT:
Gérard Brach,
Roman Polanski

PHOTOGRAPHY:
Douglas Slocombe

MUSIC:
Krzysztof Komeda

EDITING:
Alastair McIntyre

Synopsis:

Stari profesor Abronsius, koji izgledom podsjeća na Alberta Einsteina, i njegov plahi i povučeni učenik Alfred putuju u izmišljenu europsku zemlju Slovaniju, koja asocira na Transilvaniju, sa zadatkom pronalaženja i uništavanja vampira koji ugrožavaju tamošnje stanovništvo. No već po ulasku u lokalnu krčmu u jednom mjestu i pri susretu s mještanima, primijetit će njihovo neobično ponašanje. Oni, naime, izvode neke neobične rituale jer vjeruju da se tako mogu zaštititi od nevidljivog zla. No to je tek početak čudnovatih zgoda s kojima će se susresti profesor Abronsius i Alfred, pri čemu će profesor svojom znanstveničkom mirnoćom uspijevati smiriti mladića i stvari držati pod kontrolom. Sve će se dodatno zakomplicirati kad se Alfred zaljubi u privlačnu Sarah, kći gostioničara Shagala na koju je oko bacio i grof von Krolock. On je besmrtni vampirski aristokrat koji stoluje u nedalekom dvorcu i koji će ubrzo oteti Sarah, što će profesora i Alfreda prisiliti da krenu u akciju spašavanja djevojke. Za nevolju, u dvorcu će zateći veliki broj vampira koji će tijekom večeri organizirati zabavu u velikoj plesnoj dvorani zdanja.

Temeljena na istoimenoj priči Gérarda Bracha, čestog redateljeva suradnika koji je s njim prethodno surađivao na filmovima Odvratnost i Slijepa ulica, horor komedija Bal vampira scenarista i redatelja Romana Polanskog, koja je dijelom distribuirana i pod naslovom Oprostite, ali vaši zubi su u mom vratu, ubraja se ne samo među najpoznatije autorove filmove, nego i među najbolje napisana i režirana parodijska ostvarenja vampirske tematike. Djelo koje je već u vrijeme premijere steklo kultni status, koji je zadržalo do danas, izuzetno je zabavan, razigran, šarmantan, dinamično režiran i mjestimice urnebesno duhovit film u kojem su se Polanski i Brach vješto i inventivno poigrali motivom praznovjerja istočne Europe, to praznovjerje izvrgavajući dobrodušnom podsmijehu i poruzi. Polanski je u filmu ostvario i izvrsnu ulogu, ravnopravnu onima Jacka MacGowrana i Sharon Tate, pri čemu su svoje interpretacije maksimalno i majstorski prilagodili temeljnom obrascu slapstick komedije. Legendarne su scene nespretnog hoda profesora i Alfreda po krovu i zidinama dvorca, baš kao i prikazi praznovjerja seljaka iz europske zabiti te sekvenca u kojoj profesor i njegov učenik u pratnji omamljene Sarah saonicama bježe pred vampirima, da bi se djevojka baš tada pretvorila u vampiricu. U kontekstu opusa Romana Polanskog Bal vampira ne predstavlja samo njegov prvi film snimljen u boji, kao i prvi sa slikom u widescreen formatu 2,35:1, nego i prema riječima samog redatelja jedno od njegovih najosobnijih ostvarenja, s pričom koja eksploatira srednjoeuropske motive te u kojoj je kanio, i u tome u potpunosti uspio, snimiti svojevrsnu ´bajku namijenjenu odraslima´. Sniman na lokacijama u talijanskom skijalištu Urtijëi (danas Ortisei) u Dolomitima, da bi se postigao što izrazitiji snježni ugođaj, film koji obiluje crnim humorom ujedno je i jedan od prvih koji je implicitno motiv vampirizma povezao s homoseksualnošću, kroz lik sina grofa Krolocka. No ono što je u vrijeme premijere osobito privuklo gledatelje bila je razmjerno eksplicitna erotiziranost, posebno u sceni u kojoj Sarah tijekom kupanja u kadi doživi napad vampira. Ta je scena filmu donijela dodatnu popularnost ne samo zbog ranijeg korištenja u reklamnim najavama, nego i zbog reportaže s razodjevenom Sharon Tate u magazinu Playboy tijekom snimanja. Polanski je, međutim, nevoljko pristao angažirati Sharon Tate, jer je želio da ulogu Sarah tumači Jill St. John, iz razloga što nije vjerovao u njezine glumačke sposobnosti. Ta se nevjerica dijelom pokazala i opravdanom, te su zbog Tate neke scene ponavljane više puta. To ipak nije bila prepreka da Polanski i glumica tijekom zajedničkog rada započnu ljubavnu koja je ubrzo dovela i do braka.

color, 108'

Trailer