The Turning Wind
feature film, drama, Brazil, 1962
DIRECTED BY: Glauber Rocha
CAST:
Antonio Pitanga (Firmino),
Luiza Maranhão (Cota),
Lucy de Carvalho (Naína),
Aldo Teixeira (Aruã),
Lidio Silva (Mestre)
SCRIPT:
Luiz Paulino Dos Santos,
Glauber Rocha,
Jose Teles
PHOTOGRAPHY:
Tony Rabatoni
MUSIC:
Canjiquinha
EDITING:
Nelson Pereira dos Santos
Synopsis:
Brazilska država Bahia. Mladi Firmino, obrazovan u bahijskom glavnom gradu Salvadoru, vraća se u rodno ribarsko selo Xaréu, od čije je bijede i siromaštva svojedobno pobjegao. Ribari, redom potomci afričkih robova, održavaju stare mistične kultove, a Firmino se takvoj praksi suprotstavlja, smatrajući je sredstvom političke i socijalne opresije. Stoga njegov povratak izaziva tenzije. Firmina privuče lokalna djevojka Cota, ali u njegovom srcu i dalje je Naina koja, pak, voli čestitog Aruaua, bar naizgled čovjeka bez mane. Firmino pokrene pobunu protiv imućnog vlasnika ribarske mreže, trgovca koji eksploatira siromašne seoske ribare…
Barravento je trebao biti dugometražni redateljski debi scenarista Luiza Paulina dos Santosa, međutim znatno prodorniji, iako sedam godina mlađi Glauber Rocha osjetio se spremnijim realizirati dugometražni prvijenac nakon dva kratka igrana filma (dos Santos do tad je režirao samo jedan kratkometražni dokumentarac), te je s nepune 24 godine uskočio u redateljsku stolicu. Film je nastao pod neorealističkim utjecajem, ali garniranim ejzenštejnovskim ideološko-oblikovnim žarom provučenim kroz slikovito-melodramatični filter Emilija Fernandeza, najslavnijeg meksičkog sineasta do pojave generacije Cuarona, Iñárritua i drugova. Zanimljivo je da je gorljivi marksist Rocha prilično nelaskavo prikazao svog revolucionarnog protagonista – pod udarom kritike je pasivnost puka/naroda odnosno mase koja trpi eksploataciju opijena religijskim i inim ritualima, ali i 'osloboditelj' nije neka uzorna moralna vertikala jer ne preže od manipulacija, a ni sam nije posve emancipiran od neznanja koje kritizira. Film je smjesta prepoznat kao bitan reprezentant brazilskog novog vala nazvanog cinema novo, čiji je Rocha uostalom bio glavni glasnogovornik i ideolog, pa je internacionalnu premijeru imao u glavnom programu uglednog festivala u Karlovym Varyma.
b/w, 78'