The Color of Money
feature film, sportska drama, USA, 1986
DIRECTED BY: Martin Scorsese
CAST:
Paul Newman (Eddie),
Tom Cruise (Vincent),
Mary Elizabeth Mastrantonio (Carmen),
Helen Shaver (Janelle),
John Turturro (Julian),
Bill Cobbs (Orvis)
SCRIPT:
Richard Price (based on the novel by Walter Tevis)
PHOTOGRAPHY:
Michael Ballhaus
MUSIC:
Robbie Robertson
EDITING:
Thelma Schoonmaker
Synopsis:
Sredovječni Eddie Felson sjajan je igrač biljara koji je nekad nizao pobjede u natjecanjima. Nakon što se odavno oprostio od biljarskih natjecanja, Eddie se posvetio povučenom životu i uživanju u zarađenom novcu. No jednog će ga dana iz takve svakodnevice trgnuti prizor u lokalnom baru, u kojem će biljar zaigrati mladi Vincent Lauria. Mladić prilično dobro igra biljar, no Eddiejevu će pozornost ponajviše privući svojim nadmenim ponašanjem. Iako je Vincent samodopadan mladić, Eddie će u njemu prepoznati sebe iz mladih dana, zapravo naivnog i neiskusnog igrača koji posjeduje veliki potencijal. Shvativši da je Vincent zaljubljen u privlačnu mladu Carmen, Eddie će to iskoristiti da pomoću djevojke mladića nagovori da njih dvoje zajedno s njim krenu na turneju po igraonicama biljara. Eddiejev je plan da kombinacijom njegova iskustva i Vincentova umijeća svi zarade pristojan novac, a sudjelovanjem na turnirima i mladić će steći potrebnu zrelost i igračko iskustvo. Iako će biti obilježena nerazumijevanjem i brojnim svađama, suradnja Eddieja i Vincenta ubrzo će ipak početi donositi plodove. A kad se i sam Eddie odluči ponovo okušati za biljarskim stolom, time će probuditi neke duhove iz svoje prošlosti.
Godine 1987. od četiri nominacije za Oscara, uključujući one za najbolji adaptirani scenarij i najuspjeliju sporednu žensku rolu Mary Elizabeth Mastrantonio, zasluženo nagrađena pozlaćenim Akademijinim ´ćelavcem´ u kategoriji najbolje glavne muške uloge, u kojoj još jednom briljira Paul Newman, te iste godine nominirana za Zlatni globus također za glumačke nastupe Newmana i Mastrantonio, sportska drama Boja novca redatelja Martina Scorseseja temeljena je na istoimenom romanu američkog književnika Waltera Tevisa. I u slučaju filma i u slučaju njegova literarnog predloška riječ je o nastavku priče o Edwardu Felsonu zvanom ´Brzi Eddie´ iz Tevisova romana Hazarder, odnosno iz istoimenog filma Roberta Rossena koji je 1961. godine ekranizirao Tevisovu prozu. Premda je posrijedi jedno od manje uspjelih Scorsesejevih ostvarenja, realizirano s uglednim i nagrađivanim scenaristom Richardom Priceom, inače književnikom prema čijem je romanu Philip Kaufman snimio kultnu nostalgičnu dramu Lutalice, te koji se kasnije afirmirao kao (su)scenarist filmova More ljubavi i Ucjena kao i antologijske TV-serije Žica, Boja novca je ipak vrlo solidan film u kojem je Scorsese dio autorskih ambicija stavio po strani na račun slave tada nove mlade zvijezde Toma Cruisea. U usporedbi s Hazarderom film ne posjeduje onakvu dramsku tenziju, premda je i u tom smislu vrlo zanimljiv, Scorsesejeve redateljske majstorije dolaze do izražaja i u ponešto manje ambicioznom djelu, fotografija tri puta za Oscara nominiranog Michaela Ballhousea estetizirana je i dosta atmosferična, glazba Scorsesejeva čestog suradnika Robbieja Robertsona efektno podcrtava dramske i emotivne dionice djela, a glumačka karizma Paula Newmana je neupitna i funkcionira kao noseći stup čitavog filma. U dvije scene pojavljuje se i sam redatelj, u jednoj šeće psa, a u drugoj igra biljar, Cruise je sam izveo većinu svojih biljarskih udaraca, osim odskočnog udarca preko dvije kugle koji je bio prezahtjevan, a Newman je kasnije izjavio da mu je Scorsese prije snimanja dao odličan savjet da „pokuša ne ispasti smiješan”.
color, 119'