The Nightmare Before Christmas
animated, USA, 1993
DIRECTED BY: Henry Selick
CAST:
Glasovi:,
Chris Sarandon (Jack Skellington (voice),
Danny Elfman (Jack Skellington kad pjeva),
Catherine O'Hara (Sally),
William Hickey (dr. Finkelstein),
Glenn Shadix (gradonačelnik),
Paul Reubens (Lock)
SCRIPT:
Caroline Thompson (based on story and characters by Tim Burton)
MUSIC:
Danny Elfman
EDITING:
Stan Webb
Synopsis:
Grad Halloween čitavu godinu živi za proslavu Noći vještica, a glavni organizator proslave je Jack Skellington, kralj Noći vještica koji svake godine organizira identičnu zabavu. Iako ga njegovi sugrađani vole i poštuju, Jacku su već dosadila stalna ponavljanja priprema proslave dana oko kojeg se u gradu vrti baš sve, a u posljednje vrijeme osjeća i da nešto nedostaje u njegovu životu. Stoga on odluči potražiti drugačiji oblik zabave, a prilika za to pružit će mu se kad nakon jedne Noći vještica bude lutao šumom u pratnji odanog duha psa Zeroa. Zaustavivši se pored kruga stabala koje nikad ranije nije vidio, a na svakom od kojih su po jedna vrata, Jacku će pozornost privući stablo s vratima u obliku božićnog drvca. Otvorivši ta vrata, dospjet će u grad pun snijega, svjetla i sreće. To je Božićni grad, mjesto koje živi za proslavu Božića, i u kojem Jacka smjesta oduševi božićni duh, sjaj, raskoš i mnoštvo igračaka. A kad ubrzo ponovo oživi i njegovo tijelo, Jacka će preplaviti neobično uzbuđenje. Odlučivši nešto slično uz pomoć sugrađana organizirati i u Halloweenu, Jack će najvažniju pomoćnicu dobiti u Sally, djevojci nalik na lutku koju je stvorio dr. Finkelstein. Ona će Jacku sašiti odijelo Djeda Božićnjaka, a dr. Finkelstein će oživjeti nekoliko sobova. No Jack niti ne sluti da stvaranje božićnog ugođaja neće ići tako lako te da ni otmica Djeda Božićnjaka neće mnogo pomoći.
Godine 1994. nominirana za Oscara za najbolje vizualne efekte te iste godine nominirana za Zlatni globus u kategoriji najuspjelije izvorne glazbe, koju je skladao redateljev stalni suradnik Danny Elfman, animirana obiteljska fantazija autora priče i likova Tima Burtona jedan je od najpoznatijih filmova snimljenih tehnikom stop animacije. Iako djelo redateljski potpisuje cijenjeni animator i redatelj Henry Selick, koji je burtonovski duh u dobroj mjeri posvojio u intrigantnim također animiranim filmovima James i divovska breskva i Koralina i tajna ogledala, glavni kreativni motor filma bio je razumljivo Tim Burton. Ideju za ostvarenje obilježeno prepoznatljivim osebujnim autorskim pečatom koji podrazumijeva vrlo empatično pomaknute likove, razigrane bizarne situacije, naglašene stilizacije, vizualne ekstravagancije, camp-estetiku, bogatstvo detalja, kolorističku raskoš i poetizaciju „uvrnutosti”, Burton je dobio promatrajući djelatnike jedne trgovine koji su početkom studenog asortiman za Noć vještica počeli zamjenjivati onim božićnim. To ga je nadahnulo najprije za izradu više crteža i pjesme, a potom i za osmišljavanje čitavog filma u kojem vješto iznevjerava, propituje i nadograđuje žanrovske i izvedbene konvencije. Formalnu negaciju Božića, kojom ipak afirmiraju božićni duh i ugođaj, Burton i Selick kreirali su spajanjem estetike fantastičnog romana Valpurgina noć austrijskog književnika Gustava Meyrinka s modernom estetikom nalik onoj u reklamnim spotovima. Također, ovaj film predstavlja najviši domet koji je neki autor ostvario u pokušaju da na ekran prenese svijet začudnog i zavodljivo morbidnog stripa Obitelj Addams američkog autora Charlesa Addamsa, kultnog serijala izvorno objavljivanog od 1938. godine u tjedniku The New Yorker. Addamsov strip prethodno je ekraniziran najprije 1964. kao humoristična TV-serija od dvije sezone u produkciji američke postaje ABC, potom i u prvoj polovini 90-ih u formi dvaju prilično popularnih i dosta uspjelih filmova Obitelj Addams u režiji Barryja Sonnenfelda, a odvjetak serije i tih filmova upravo pred ovaj Božić možemo gledati u izuzetno popularnoj i vrlo uspjeloj Netflixovoj seriji Wednesday, čiji je glavni kreativni motor opet Tim Burton.
color, 76'