The Sound Barrier
feature film, avanturistički, romantic drama, UK, 1952
DIRECTED BY: David Lean
CAST:
Ralph Richardson (J.R.),
Ann Todd (Susan Garthwaite),
Nigel Patrick (Tony),
John Justin (Philip),
Dinah Sheridan (Jess)
SCRIPT:
Terence Rattigan
PHOTOGRAPHY:
Jack Hildyard
MUSIC:
Malcolm Arnold
EDITING:
Geoffrey Foot
Synopsis:
U Velikoj Britaniji tijekom Drugog svjetskog rata, dobrostojeći zrakoplovni konstruktor John Ridgefield je inovativnom tehnologijom značajno pridonio razvoju britanskih zračnih snaga. Nakon što rat završi, Ridgefield se upusti u konstrukciju novog mlaznog aviona koji bi trebao letjeti brže od zvuka. No svi pokušaji završavaju tako što se piloti prilikom testnih letova suočavaju s čini se nepremostivom zvučnom barijerom, što dovodi i do smrtonosnih nesreća. Ipak, to bi se moglo početi mijenjati nakon što Ridgefield kao novog testnog pilota angažira Tonyja Garthwaitea, uspješnog pilota borbenog zrakoplova koji se nedavno oženio Ridgefieldovom privlačnom kćeri Sue. Shvativši da je Ridgefield posve predan namjeri konstruiranja zrakoplova koji će uspjeti probiti zvučni zid, Tony se dragovoljno javi kao testni pilot tog zrakoplova, svjestan svih opasnosti koje ta operacija može donijeti. A ono što brine Sue je spoznaja da njezin otac u ostvarenju svojih ciljeva ne mari za potencijalne teške posljedice, te bi bio spreman žrtvovati i Tonyjev život.
Godine 1953. nagrađena Oscarom za najbolji zvuk, uz nominaciju za scenarij Terencea Rattigana (Browningovi stihovi Anthonyja Asquitha, Duboko modro more Anatolea Litvaka), te iste godine od pet nominacija za nagradu BAFTA ovjenčana onima u kategorijama najboljeg filma, najuspjelijeg britanskog filma i najboljeg britanskog glumca (izvrsni Ralph Richardson iz Palog idola Carola Reeda i Dugog putovanja u noć Sidneyja Lumeta), izuzetno uspjela pustolovna romantična drama redatelja Davida Leana film je čija je priča nadahnuta stvarnim zbivanjima, konkretno djelovanjem britanskog zrakoplovnog konstruktora Geoffreyja de Havillanda. Djelo koje imponira sjajno režiranim sekvencama u zraku, u snimanju kojih su angažirani autentični i u ono vrijeme najmoderniji zrakoplovi kakvi su De Havilland Comet, De Havilland Vampire i Supermarine Swift, posljednji je i najuspjeliji od tri filma koje je Lean snimio sa svojom tadašnjom suprugom Ann Todd, nakon naslova Strastveni prijatelji i Madeleine. Vrline filma su i sjajno autorovo usklađivanje zahtjevnih tehničkih aspekata realizacije sa žanrom uvjerljivo dirljive melodrame, sigurna i sugestivna režija, dojmljiva crno-bijela fotografija Leanova čestog suradnika Jacka Hildyarda te izuzetno raspoloženi glumački nastupi. Posrijedi je djelo koje se skladno uklapa u Leanov autorski opus, koji se pojednostavnjeno može podijeliti u dva dijela, s jedne strane snimanja ratnih i povijesnih filmova koji u manjoj ili većoj mjeri tendiraju spektaklu, a među koje uz ovaj film spadaju Most na rijeci Kwai, Lawrence od Arabije, Doktor Živago i Ryanova kći, a s druge realiziranja intimističkih i komornih filmova dominantno melodramskog usmjerenja (Borimo se na moru, San ljubavnika, Madeleine, Ljetno doba...). Zanimljiv je detalj da se zahvaljujući ovom filmu u javnosti stvorilo pogrešno uvjerenje da su Britanci prvi probili zvučni zid, dok je to ipak prvom uspjelo američkom pilotu Chucku Yeageru u zrakoplovu Bell X-1 1947. godine.
b/w, 109'