Kilenc hónap, drama, Hungary, 1976 | Mjesto prikazivanja filma: MM Centar (Studentski centar, Savska cesta 25)

János Kende

György Kovács

Éva Kármentõ

SCENOGRAPHY:
Ferenc Schöffer

Judit Schäffer

Dok sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća uz rad studira agronomiju, mlada Juli Kovács za život i studij počne zarađivati kao polukvalificirana radnica u ciglani u gradu Ózdu na sjeveru Mađarske. Ondje ju ubrzo primijeti simpatični predradnik János Bógnar, koji se u nju zaljubi na prvi pogled te ju već drugog dana nakon upoznavanja i zaprosi. Juli njegovu prosidbu isprva odbije, dijelom i stoga jer je János agresivan i na nju gleda kao na svoje vlasništvo, ali mladić je uporan te će se ona ipak početi sastajati s njim.

Ono najvažnije što Juli stvara probleme u odnosima s mladićima, i što odluči prešutjeti i Jánosu, jest da ona već ima izvanbračno dijete. Kad János naposljetku otkrije istinu, djevojci kaže da je voljan prihvatiti dječaka. No to je samo dio istine, jer će on klinca ipak odlučiti zatajiti pred vlastitom rodbinom, kad je Juli naposljetku upozna. Sve će se dodatno zakomplicirati kad Juli ostane u drugom stanju s Jánosem te kad unatoč mladićevu protivljenju njegovoj obitelji otkrije i svog izvanbračnog sina. To će Jánosa toliko povrijediti da joj neće moći oprostiti te će razočaran prekinuti vezu s njom.

Godine 1977. na festivalu u Cannesu ovjenčana nagradom Međunarodnog žirija filmske kritike FIPRESCI, te iste godine nagrađena u programu Forum na festivalu u Berlinu, izuzetno uspjela drama suscenaristice i redateljice Márte Mészáros prvi je njezin film realiziran u boji, koji je autorica snimila godinu dana nakon velikog uspjeha doživljenog s remek-djelom Usvojenje. Riječ je o ostvarenju naglašeno realističnog prosedea, o snažnoj i emotivnoj studiji života žene u patrijarhalnom društvu, žene koja se mora nositi s dvostrukim izazovima ili dvostrukim teretom. S jedne strane tu je obitelj mladog Jánosa, kojeg sjajno tumači autoričin česti suradnik Jan Nowicki, poljski glumac koji je nastupio u sedam njezinih filmova, a s druge strane tu je osuda društva, koju Juli mora podnositi.

Prethodni film Márte Mészáros Usvojenje, kojim je kao prva redateljica osvojila Zlatnog medvjeda u Berlinu, inozemna kritika je proglasila feminističkim djelom. Iako se nije slagala s takvim mišljenjem, u svom sljedećem filmu zauzela je još snažniji stav u pogledu slobode žene i njezina prava na samoodređenje. Protagonistica Juli tako je uistinu autonomna osoba koja odvažno kroči svojim putem, spremno podnoseći sve, od činjenice da je majka izvanbračnog djeteta, preko toga da je s njegovim ocem ostala u dobrim odnosima, do toga da želi studirati i završiti fakultet, iako János to smatra nepotrebnim. U kontekstu muško-ženskih odnosa redateljica suptilno prikazuje borbu samosvjesne mlade žene, borbu koja je temeljena na različitim shvaćanjima životnih vrijednosti. János je pripadnik tradicionalne obitelji koji Juli želi posjedovati, u zamjenu joj nudeći stabilnost i financijsku sigurnost koje su nužne za dobrobit oba djeteta, a ona mlada žena koja se emancipira i koja se ne želi odreći svoje neovisnosti, te koja želi da ju muškarac s kojim živi voli i razumije.

Valja istaknuti i impresivnu fotografiju autoričina također čestog suradnika Jánosa Kendea (Crveni psalam i Elektra, ljubavi moja Miklósa Jancsóa), koji pogon ciglane u Ódzu i tvorničke dimnjake u pozadini, u scenama na otvorenom, maestralno koristi za stvaranje dojmljivog socijalnog konteksta, a oni osim što su izrazito realistična mjesta posjeduju i bitne simboličke dimenzije. U vrijeme premijere film je posljednjom dokumentarnom sekvencom šokirao onodobnu publiku. U njoj je neposredno prikazano rađanje djeteta, a time je film ušao u povijest sedme umjetnosti.

Autor teksta: Josip Grozdanić

color, 88'