It's a Wonderful Life
obiteljska drama, USA, 1946 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)
DIRECTED BY: Frank Capra
CAST:
James Stewart (George Bailey),
Donna Reed (Mary Hatch),
Lionel Barrymore (gdin. Potter),
Thomas Mitchell (ujak Billy),
Henry Travers (Clarence),
Beulah Bondi (gđa. Bailey)
SCRIPT:
Frances Goodrich,
Albert Hackett,
Frank Capra
PHOTOGRAPHY:
Joseph F. Biroc,
Joseph Walker,
Victor Milner
MUSIC:
Dimitri Tiomkin
EDITING:
William Hornbeck
SCENOGRAPHY:
Emile Kuri
COSTUMES:
Edward Stevenson
Synopsis:
Na Badnjak 1945., u gradiću Badford Fallsu u državi New York, 38-godišnji George Bailey, obiteljski čovjek kojem su se srušili svi snovi, planira počiniti samoubojstvo. Molitve njegove obitelji i prijatelja, koji su svjesni u kakvom se psihičkom stanju nalazi, dopiru do nebesa, gdje anđeo druge klase Clarence ima šansu dobiti krila i postati 'pravi' anđeo ako spasi Georgea.
Prije nego krene u spasilačku akciju Clarence promatra prizore iz Georgerova života, od njegova djetinjstva do danas, događaje koji su ga u konačnici dovele do odluke da počini samoubojstvo. George je, naime, kroz život stalno odustajao od svojih snova zbog dobrobiti drugih, od njegove vlastite obitelji do šire zajednice, a kap koja je prelila čašu bio je gubitak mjenica male štedionice kojoj je na čelu i koja radi u korist takozvanih malih ljudi, gubitak koji se zbio na sam Badnjak i zbog kojih će štedionica propasti…
Divan život danas je najslavniji i najomiljeniji film Franke Capre, ali u vrijeme svog premijernog prikazivanja primljen je vrlo mlako i od publike i od kritike, iako je naposljetku bio nominiran za pet Oscara (za najbolji film, režiju, glavnu mušku ulogu, montažu i zvuk) te je nagrađen Zlatnim globusom za najbolju režiju. Status filma počeo se mijenjati tek tri desetljeća nakon njegova nastanka, pošto je postao javnim dobrom i počeo se masovno prikazivati na televiziji jer nije trebalo plaćati autorska prava, te je uskoro postao najpopularnijim božićno-novogodišnjim filmom svih vremena.
Ali i više od toga, po izrazito prevladavajućem mišljenju kritičara, Divan život jedan je od najboljih filmova svih vremena (Američki filmski institut izabrao ga je i za najinsipirativniji film svih vremena), kako svojim briljantnim spajanjem romanse, komedije, melodrame i fantastike, tako i superiornim oblikovanjem (građenje neponovljive atmosfere mekom crno-bijelom fotografijom, fascinantnom scenografijom, slojevitim kompozicijama kadra te dinamikom unutar kadra), ali i nevjerojatnom značenjskom slojevitošću – naizgled feel good film zapravo je jedno od najmračnijih ostvarenja u povijesti Hollywooda i šire, uradak koji beskompromisno prikazuje kompromis u ime viših ciljeva kao najbolniji osobni poraz, a opet, istovremeno, ne odbacuje ni te takozvane više vrijednosti, no dubinski ih lišava iluzija, a pod prividom sentimentalnosti afirmira izvorno romantičarsko osjećanje egzistencije kao beznađa. Sinteza nježnosti, topline, turobnosti i očaja, Divan život ultimativno je remek-djelo koje nijedan predani filmofil ne bi smio propustiti pogledati na velikom platnu svog omiljenog kina.
b/w, 130'