Never Look Away
Werk ohne Autor, feature film, historical film, romantic drama, Germany, Italy, 2018
DIRECTED BY: Florian Henckel von Donnersmarck
CAST:
Tom Schilling (Kurt Barnert),
Sebastian Koch (profesor Carl Seeband),
Paula Beer (Ellie Seeband),
Saskia Rosendahl (Elisabeth May),
Oliver Masucci (profesor Antonius van Verten),
Hanno Koffler (Günther Preusser)
SCRIPT:
Florian Henckel von Donnersmarck
PHOTOGRAPHY:
Caleb Deschanel
MUSIC:
Max Richter
EDITING:
Patricia Rommel,
Patrick Sanchez Smith
Synopsis:
U svom djetinjstvu, u razdoblju nacističke Njemačke, Kurt Barnert je u pratnji svoje privlačne i ekscentrične tetke Elisabeth u Dresdenu posjetio putujuću izložbu ´Degenerirana umjetnost´, na kojoj ga je oduševila skulptura Plavokosa djevojka lokalnog kipara Eugena Hoffmanna. A kad je tetku ubrzo zatekao kako razodjevena svira glasovir, Eugen je od nje dobio lekciju koju će pamtiti čitav život, da nikad ne okreće glavu jer sve istinito što nas okružuje posjeduje posebnu ljepotu. Tetku će naposljetku nacisti prisilno sterilizirati te s dijagnozom shizofrenije ´eutanazirati´, a liječnik koji će ju poslati u smrt bit će ginekolog Carl Seeband, ravnatelj dresdenske klinike za ženske bolesti i časnik SS-a. Godinama poslije rata, u vrijeme podjele Njemačke, Kurt će kao mladi umjetnik uspjeti pobjeći iz Demokratske u Saveznu Republiku Njemačku, no time za njega neće početi miran život. Progonjen traumama iz djetinjstva, upoznat će studenticu Elisabeth, ljubav njegova života s kojom će se uskoro oženiti. Ubrzo će shvatiti i da slikama koje slika uspijeva prevladati ne samo vlastite traume, nego i obuhvatiti traume čitave svoje generacije. No Kurtovoj sreći s Elisabeth ubrzo će se ispriječiti njegov kompliciran odnos s njezinim ocem, profesorom Seebandom, koji je odgovoran za brojne važne događaje u Kurtovu životu.
Godine 2019. nominirana za Oscara u kategorijama najuspjelije fotografije (Caleb Deschanel iz filmova Put u svemir, Prirodno obdaren i Pasija) i najboljeg filma s neengleskog govornog područja, u kojoj kategoriji je osvojila i nominaciju za Zlatni globus, te godinu ranije ovjenčana dvjema nagradama na festivalu u Veneciji, dijelom na stvarnim osobama i događajima temeljena romantična drama scenarista i redatelja Floriana Henckela von Donnersmarcka (Život drugih, Turist) govori o snazi umjetnosti u kontekstu priče o odrastanju i suočavanju s traumama koje određuju i usmjeravaju pojedinačne sudbine. Kad stvara u okrilju domicilne kinematografije, von Donnersmarck se skladno uklapa u tendencije dobrog dijela današnjih njemačkih filmaša koji se bave tamnim mrljama iz nacionalne prošlosti, od nacizma i Drugog svjetskog rata (Hitler: Konačni pad, Sophie Scholl, Krivotvoritelji, 13 minuta) do politički turbulentnih zbivanja iz terorizmom obilježenih 60-ih i 70-ih godina (Kompleks Baader Meinhof). Nakon što je u Oscarom i trima Europskim filmskim nagradama ovjenčanom Životu drugih kreirao iznimno sugestivnu i dojmljivu sliku paranoidnog društva pod totalitarnom opresijom koja nikoga ne štedi, von Donnersmarck se u sugestivno režiranom i nenametljivo estetiziranom Djelu bez autora posvetio načinima na koje se umjetnost odražava na ljude koji se njome bave, na njihove živote i sudbine, u kontekstu triju desetljeća njemačke povijesti obilježene snažnim kolektivnim i pojedinačnim traumama. U glavnoj ulozi nastupa Tom Schilling (Kompleks Baader Meinhof, Ajme meni, serija Naše majke, naši očevi), a njegovi su partneri markantni Sebastian Koch (Život drugih, Crna knjiga, Ukradeni identitet) i sve traženija Paula Beer (Frantz, Tranzit).
color, 188'