12 Angry Men
feature film, drama, USA, 1957
DIRECTED BY: Sidney Lumet
CAST:
Martin Balsam,
John Fiedler,
Lee J. Cobb,
E.G. Marshall,
Jack Klugman,
Edward Binns
SCRIPT:
Reginald Rose (based on his own story)
PHOTOGRAPHY:
Boris Kaufman
MUSIC:
Kenyon Hopkins
EDITING:
Carl Lerner
Synopsis:
Nakon što na suđenju mladiću optuženom za ubojstvo odvjetnici iznesu završne riječi, sudac članovima porote dade upute za daljnje postupanje. Kao i u svakom procesu, članovi porote moraju anonimno donijeti odluke smatraju li optuženog krivim, a njihova zajednička odluka mora biti jednoglasna. Optuženi je mladi i siromašni muškarac meksičkog podrijetla, a tereti ga se za ubojstvo oca. Iako se isprva čini da bi porota odluku mogla donijeti lako i brzo, njihovo vijećanje ubrzo će se prometnuti u žestoki sukob stavova kroz koji će se kristalizirati predrasude i nedostaci samih porotnika. Dok jedanaest porotnika drži da je optuženi kriv i da zaslužuje smrtnu kaznu, porotnik br. 8 će se svima suprotstaviti vjerujući u mogućnost da je mladić ipak nedužan. Pred porotnicima su dugi i mukotrpni sati tijekom kojih će oni iznositi svoje argumente, a omjer onih koji vjeruju u mladićevu krivnju odnosno nedužnost počet će se mijenjati.
Godine 1957. nagrađena Zlatnim medvjedom te godinu kasnije nominirana za Oscara u kategorijama najboljeg filma, redatelja i adaptiranog scenarija, impresivna komorna sudska drama za ulogu u kojoj je Henry Fonda ovjenčan britanskom nagradom BAFTA kao najbolji inozemni glumac, redateljski je prvijenac Sidneyja Lumeta (Ubojstvo u Orient Expressu, Pasje poslijepodne, Dok vrag ne sazna da si mrtav), za koji je scenarij prema vlastitoj priči prethodno adaptiranoj na TV-u napisao Reginald Rose (Čovjek sa zapada Anthonyja Manna, Morski vukovi Andrewa V. McLaglena, Bijeg iz Sobibora). Iako kritičarski hvaljeno djelo u vrijeme premijere nije ostvarilo uspjeh na kino-blagajnama, danas se drži jednim od najuspjelijih filmova svih vremena, a lik porotnika br. 8 uvršten je na listu 100 najvećih filmskih junaka Američkog filmskog instituta. Riječ je o ostvarenju koje imponira vještim korištenjem ograničenog prostora, izuzetno sugestivnom režijom, gradiranjem dramske tenzije, intehriranjem nekih stilskih postupaka iz medija TV-a na film, društveno-političkom angažiranošću, afirmiranjem moći pojedinca kroz njegovo individualno djelovanje u okviru jedne od ključnih institucija američkog društva te u tom kontekstu i afirmiranjem pravde i zdravog razuma.
b/w, 96'