Eraserhead
feature film, USA, 1977
DIRECTED BY: David Lynch
CAST:
Jack Nance (Henry Spencer),
Charlotte Stewart (Mary),
Allen Joseph,
Jeanne Bates,
Judith Roberts,
Laurel Near
SCRIPT:
David Lynch
PHOTOGRAPHY:
Herbert Cardwell,
Frederick Elmes
MUSIC:
David Lynch
EDITING:
David Lynch
Synopsis:
U postapokaliptičnom okruženju bezimenog industrijskog gradića, Harry Spencer živi u nenastanjenoj zgradi smještenoj u podjednako pustom naselju. Slušajući glazbu koja dopire iz radijatorskih cijevi, Harry uživa u pjesmi koju izvodi nepoznata pjevačica koja pjeva o mogućnosti pronalaženja sreće u raju. No svijet koji Harryja okružuje daleko je od raja, a kad dozna da je njegova djevojka Mary X trudna, odluči se oženiti njome. Nakon što se Mary doseli u njegov jednosobni stančić, rodit će neobično stvorenje nalik fetusu u kasnoj fazi razvoja, mutirano biće koje će neprestano ispuštati nepodnošljiv zvuk i za koje liječnici neće biti sigurni je li uopće riječ o ljudskom stvorenju. A kad ga Mary uskoro napusti, Harry će sam nastaviti skrbiti o novorođenčetu, istodobno se zaljubljujući u zavodljivu djevojku iz stana preko puta njegovog.
Godine 1978. nagrađena na festivalu fantastičnog filma u Avoriazu, fantastična egzistencijalna horor-drama redateljski je i scenaristički dugometražni prvijenac Davida Lyncha. Na jednom od najglasovitijih kultnih ostvarenja svih vremena Lynch je s prekidima radio punih pet godina, kreirajući nadrealnu i naglašeno enigmatičnu cjelinu koja izmiče uobičajenim klasifikacijama i nudi široku paletu interpretativnih mogućnosti. Djelo u kojem Lynch superiorno barata tjeskobnim motivima podsvjesnog odlikuje izuzetno sugestivna snolika ugođajnost i s tim povezano bogatstvo oniričkog simbolizma, a film je pogodan za subjektivna značenjska i općenito izvedbena tumačenja svakog gledatelja, u skladu s njegovom zrelošću i senzibilitetom. U tematsko-semantičkoj paleti film je moguće iščitati i kao krajnje pesimističnu viziju industrijske dehumanizacije, i kao podjednako uznemirujuću znanstveno-fantastičnu storiju smještenu u vrijeme poslije holokausta, i kao pomaknutu parabolu o drugom dolasku Isusa Krista. U dojmljivo bizarnom djelu dramaturški i narativno dosljedno koncipiranom u skladu s logikom sna, Lynch kreira i intrigantan isključivo odbojan seksualni imaginarij, u skladu s kojim je film moguće interpretirati i kao protagonistovu noćnu moru o samostalnom podizanju neželjenog djeteta.
b/w, 89'