Bitter Moon
feature film, drama, triler, France, UK, 1992
DIRECTED BY: Roman Polanski
CAST:
Peter Coyote (Oscar),
Emmanuelle Seigner (Mimi),
Hugh Grant (Nigel),
Kristin Scott Thomas (Fiona),
Victor Banerjee (gdin. Singh)
SCRIPT:
Roman Polanski,
Gérard Brach,
John Brownjohn (based on the novel by Pascal Bruckner)
PHOTOGRAPHY:
Tonino Delli Colli
MUSIC:
Vangelis
EDITING:
Hervé de Luze
Synopsis:
Britanski bračni par Dobson, markantni Nigel i elegantna Fiona, putuje brodom prema Istanbulu, nakon čega namjeravaju otputovati u Indiju. Jednog popodneva ispred svoje kabine nalete na djevojku Mimi, koja je u vrlo lošem stanju. Nakon što joj Nigel pomogne da se pribere, iste večeri on se prilično iznenadi ugledavši je na pozornici brodskog bara u potpuno drugačijem izdanju, dotjeranu i privlačnu. Amerikanac Oscar, čovjek u invalidskim kolicima, predstavi mu se kao suprug atraktivne mlade Francuskinje. Tada Oscar počne Nigelu pripovijedati o svojoj ljubavnoj vezi s Mimi, koja je počela jednog jesenskog dana u Parizu. Ono što je u početku bila ljubav i zanesenost vrlo se brzo pretvorilo u mračnu opsesiju. Slušajući Oscarove priče sa sve većim zanimanjem, i Nigel će polako postajati opsjednut Miminim dražima. No ona je hladna, distancirana žena koja je prema Oscarovim riječima njihov odnos pretvorila u niz sadističkih i često ponižavajućih seksualnih igara. Nigel će uskoro zaključiti da se razlog propasti Oscarove veze s Mimi krio upravo u njemu, odnosno u njegovoj narcisoidnosti i pretjeranoj samouvjerenosti. No taj zaključak neće mu biti od velike koristi kad se događaji počnu odvijati u neočekivanom smjeru.
Realizirana u suprodukciji Francuske i Velike Britanije te uz proračun od pet milijuna dolara, erotizirana psihološka romantična drama s elementima trilera Gorki mjesec suscenarista i redatelja Romana Polanskog uspjela je ekranizacija i kod nas objavljenog i prilično cijenjenog romana Ledeni mjesec jednog od najzanimljivijih i najznačajnijih suvremenih francuskih pisaca i esejista Pascala Brucknera. Prihvativši se djela pisca čija se literarna poetika temelji na vještoj i tenzičnoj naraciji s dosta humora i ponešto elemenata fantastike, Polanski je uz suradnju sa suscenaristima Gérardom Brachom i Johnom Brownjohnom, inače svojim čestim suradnicima, kreirao očekivano tematski i izvedbeno provokativno i beskompromisno ostvarenje tematski fokusirano na razorno prepletanje erosa i thanatosa. U njemu on i dalje ne bježi od tabua, što je i inače obilježje njegova autorskog habitusa, te se u bavljenju ljudskom seksualnošću ne libi eksplicitnih prizora. Iako bi se na temelju Brucknerova književnog predloška moglo očekivati zahtjevno i ugođajem tjeskobno djelo, Polanski je ostvario prilično nekovencionalan film s ponešto crnog humora i nizom grotesknih situacija, koji temi ljudske opsjednutosti drugim ljudima pristupa s određenom količinom gorčine. S obzirom na naslov filma to niti ne čudi, a cjelina je impregnirana dugim flashbackovima i interakcijom prošlih i sadašnjih događaja koji se poput lavine kotrljaju prema tragičnom ishodu. Izolirani na brodu i prepuštani vlastitim nagonima i slabostima, likovi će proživjeti putovanje u vlastitu nutrinu, što je i okosnica filma. Iako Gorki mjesec u vrijeme premijere nije naišao na najpovoljnije ocjene kritike, riječ je o redateljevoj prepoznatljivoj posveti ljudskim nedostacima i tamnom naličju čovjekove osobnosti. Uz sigurnu i sugestivnu režiju Romana Polanskog, odlike djela su efektno nihilističko ozračje, vrlo dobar izbor glumaca predvođenih u vrijeme snimanja dominantno romantičnim junakom Hughom Grantom, estetizirana fotografija Tonina Delli Collija, čestog suradnika Piera Paola Pasolinija i Sergija Leonea koji je u značajnoj mjeri obilježio talijansku kinematografiju od početka 50-ih do sredine 80-ih godina prošlog stoljeća, te izvrsna glazba uglednog Vangelisa, koji je za rad na epskim Vatrenim kočijama Hugha Hudsona nagrađen Oscarom.
color, 139'