East of Eden
feature film, drama, USA, 1955
DIRECTED BY: Elia Kazan
CAST:
Julie Harris (Abra),
James Dean (Cal Trask),
Raymond Massey (Adam Trask),
Burl Ives (Sam),
Richard Davalos (Aron Trask),
Jo Van Fleet (Kate)
SCRIPT:
Paul Osborn (based on novel by John Steinbeck)
PHOTOGRAPHY:
Ted D. McCord
MUSIC:
Leonard Rosenman
EDITING:
Owen Marks
Synopsis:
Gradić Salinas u sjevernoj Kaliforniji netom prije izbijanja Prvog svjetskog rata. U mjestu čiji su stanovnici posvećeni poljoprivredi, poduzetnik Adam Trask trpi poslovne gubitke. Njegovi sinovi Caleb zvan Cal i Aron međusobno se potpuno razlikuju, odrastaju uz religijom opsjednutog oca, a Adam je mnogo naklonjeniji Aronu. Cal je izuzetno emotivan mladić koji nakon davne majčine pogibije odrasta bez ljubavi oca čiju naklonost na sve načine pokušava pridobiti, a u sjeni uspješnijeg brata Arona. Međutim, nakon skorog Aronova odlaska u rat, Cal će se zbližiti s bratovom djevojkom Abrom i pokušati izboriti za očevu ljubav. Sve će se dodatno usložiti nakon što Adam u jednom propalom poslu izgubi veći dio ušteđevine te kad Cal dozna da u nedalekom lučkom gradu Montereyju živi njegova i Aronova majka Kate, za koju im je otac rekao da je umrla, a ona ih je napustila i stekla imetak baveći se vođenjem bordela.
Slobodno temeljena na jednom segmentu opsežnog istoimenog romana nobelovca Johna Steinbecka, drama Elie Kazana ovjenčana Oscarom u kategoriji najbolje sporedne ženske uloge, Zlatnim globusom za najbolju dramu te nagrađena na festivalu u Cannesu, nije samo prvi od tri filma u karijeri Jamesa Deana, koji je bio prvi glumac za rolu Cala posthumno nominiran za Oscara, nego i sjajno režiran film iznimnog vizualnog stila. U svom prvom ostvarenju snimljenom u boji i u tehnici cinemascopea Kazan prigušuje biblijske aluzije iz Steinbeckove proze, umjesto toga izrazitije tematizirajući frustracije i otuđenosti u američkim provincijskim obiteljima toga vremena, te učinkovito dočaravajući snagu prirode iz proznog predloška. Djelo odlikuju dinamične izmjene rakursa s krupnim planovima i izmijenjenim perspektivama, sugestivna režija, efektna atmosferičnost i intrigantno psihološko profiliranje neurotičnog mladog protagonista u ulozi kojeg je James Dean stvorio paradigmatski lik „buntovnika bez razloga”.
color, 115’