Exhibition
feature film, drama, UK, 2013
DIRECTED BY: Joanna Hogg
CAST:
Viv Albertine (D),
Liam Gillick (H),
Tom Hiddleston (Jamie Macmillan),
Sirine Saba,
Harry Kershaw,
Mary Roscoe
SCRIPT:
Joanna Hogg
PHOTOGRAPHY:
Ed Rutherford
EDITING:
Helle le Fevre
Synopsis:
Sredovječni H u braku je s vršnjakinjom D već gotovo dva desetljeća, a njihov odnos je već neko vrijeme u ozbiljnoj krizi. Punih 18 godina žive u istoj kući, i ne samo zbog toga čini im se da u njihovu braku više ne može biti nikakvih iznenađenja. Oboje su umjetnici, a kuća u kojoj žive svojevrsni je spomenik modernističke arhitekture, s raskošnim spiralnim stubištem, panelnim zidovima i prekrasnim pogledom na okolinu. Dok D većinu vremena provodi u prizemlju, usavršavajući svoju vještinu izvođenja performansa, H je arhitekt čije su radne prostorije na katu. Kad H zaključi da je vrijeme za prodaju kuće, to će unijeti ozbiljne dodatne tenzije u njihov odnos. Štoviše, D će početi otvoreno izražavati svoje neslaganje s time, te će početi H-u prigovarati i zbog njegove potpune posvećenosti poslu. Dok D zbog straha od gubitka doma i sigurnosti koju on pruža bude pokušavala supruga odgovoriti od prodaje kuće, na površinu će početi izbijati i njezine seksualne frustracije. Jer D zna da je njezin intimni svijet čvrsto povezan sa samom kućom i da bi se uslijed potresa koji prijeti mogao raspasti.
Godine 2013. s uspjehom prikazana na Međunarodnom filmskom festivalu u Locarnu, egzistencijalna obiteljska drama scenaristice i redateljice Joanne Hogg ostvarenje je kojim se ona vratila u domovinu nakon što je 2007. u Toskani snimila dramu Bez srodstva te nakon što je tri godine kasnije na Siciliji realizirala žanrovski srodan projekt Arhipelag. Riječ je o metodično konstruiranom prikazu buržoaskog samoprijezira i paranoje srednje klase ispripovijedanom kroz analizu raspada braka para umjetnika čiji su životi polako počeli oponašati njihovu umjetnost. Taj je prikaz dijelom intiman, a dijelom i patronizirajući, jer redateljica par protagonista povremeno tretira kao svojevrsne zamorce u ekspliciranju svojih autorskih ambicija podjednako na izvedbenoj i na semantičkoj razini. Veza dvoje ljudi je u raspadu, naizgled je spašavaju tek nostalgična sjećanja kojima je ispunjeno otmjeno zdanje u kojem žive, no ta će se sjećanja pokazati nedovoljnima kad nahrupe seksualne frustracije, stvaralačke krize i narastajuća paranoja. Autorica se i u ovom filmu pokazuje vještom u snimanju dugih kadrova uz minimalnu dinamiku kamere, a rezultat je djelo solidnog ritma, precizne dramaturške i narativne kompozicije te sugestivno dočarane egzistencijalne tjeskobe i očaja srednje klase. Osobitu zanimljivost filmu osiguravaju vrlo raspoloženi nastupi Viv Albertine, bivše gitaristice londonskog punk i postpunk benda The Slits, i stvarnog konceptualnog umjetnika Liama Gillicka u glavnim ulogama, u kojima je zamjetna autentičnost dvoje naturščika, te očekivano energična interpretacija pouzdanog Toma Hiddlestona u važnoj sporednoj roli posrednika za prodaju nekretnina. Zvuk u filmu igra važnu ulogu, i to podjednako onaj prizorni, poput zujanja interfona putem kojeg D i H često komuniciraju, kao i izvanprizorni, primjerice policijskih sirena i bagera koji dopiru izvana. I ovaj film Joanne Hogg zahtijeva ambicioznijeg i strpljivijeg gledatelja, a ta ambicioznost i strpljenje većinom bivaju nagrađeni.
color, 104'