The Breakfast Club

comedy, USA, 1985 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

DIRECTED BY: John Hughes

The Breakfast Club

CAST:
Emilio Estevez,
Paul Gleason,
Anthony Michael Hall,
Judd Nelson,
Molly Ringwald,
Ally Sheedy

SCRIPT:
John Hughes

PHOTOGRAPHY:
Thomas Del Ruth

MUSIC:
Keith Forsey

EDITING:
Dede Allen

SCENOGRAPHY:
Jennifer Polito

COSTUMES:
Marilyn Vance

Synopsis:

Petero srednjoškolskih učenika iz istog razreda koji nemaju gotovo ništa zajedničko, trebaju za kaznu čitavu subotu provesti u školi. To su asocijalni Brian Johnson, hrvač Andrew Clark, sramežljiva usamljenica Allison Reynolds, popularna djevojka Claire Standish i buntovni delikvent John Bender. Zamjenik ravnatelja Richard Vernon okuplja ih u školskoj knjižnici i daje im u zadatak da svaki od njih napiše esej od tisuću riječi u kojem će opisati što misli o sebi da jest.

Prepušteni sami sebi u izoliranom prostoru, povremeno izloženi potrebi za dokazivanjem autoriteta strogog zamjenika ravnatelja, tinejdžeri će otkriti da ih međusobno povezuje mnogo više nego što bi ikad pomislili…
 

John Hughes, jedan od najcjenjenijih hollywoodskih autora komedija i filmova o odrastanju, većim dijelom svog opusa bio je scenarist i producent (među ostalim napisao je i producirao megahitove Sam u kući i Sam u kući 2), a u njegovom redateljskom portfelju od osam ostvarenja vrhuncima se smatraju filmovi o tinejdžerima iz sredine osamdesetih – Šesnaest svijeća, Klub ranoranilaca i Slobodan dan Ferrisa Buellera. Potonja dva, vrlo zanimljivo, Hughes je djelomično snimao paralelno, kako bi uštedio vrijeme i novac. Naime, riječ je bila o niskobudžetnim projektima, osobito se to odnosi na Klub ranoranilaca koji je imao proračun od samo milijun dolara. Uostalom, zahvaljujući upravo tako malom budžetu i smještaju radnje u ograničeni prostor, većinom u jednu prostoriju, Hughes je uspio uvjeriti financijere da mu povjere režiju.

Naime, iako je prethodno režirao Šesnaest svijeća, koje su ostvarile solidan uspjeh, u filmskom biznisu još su ga smatrali početnikom, no upravo s Klubom ranoranilaca potpuno se dokazao – na uloženih milijun dolara film je u kino distribuciji zaradio 51 milijun, a osim toga veći dio kritike dočekao ga je s pohvalama, neki i panegiricima. Klub ranoranilaca razlikovao se od uobičajenih tinejdžerskih filmova minimalističkim settingom i izrazitom dominacijom razgovornog sloja djela, izbacivši standardne motive poput opijanja, tučnjava i stjecanja seksualnih iskustava. Također, odlikovao se atraktivnom mladom glumačkom ekipom među kojom je bila i tadašnja Hughesova svojevrsna muza Molly Ringwald (godinu prije nastupila u Šesnaest svijeća, a godinu poslije u Lijepa u ružičastom koju je Hughes napisao i koproducirao), potom jedna od najvrućjih mladih zvijezda tog vremena Emilio Estevez (Autsajderi, Repo Man), pa Ally Sheedy koja se prethodno afirmirala u cijenjenim Lošim momcima kao partnerica Seana Penna i velikom hitu Ratne igre uz Matthewa Brodericka, te naposljetku Judd Nelson (Vatra Svetog Elma) i Anthony Michael Hall (Šesnaest svijeća, Čudnovata znanost, Foxcatcher).

Koliko je film cijenjen u Sjedinjenim Državama najbolje potvrđuje činjenica da je 2016. izabran u Nacionalni filmski registar Kongresne knjižnice kao kulturno povijesno ili estetski značajno djelo, a američki filmski povjesničari smatraju ga jednim od najboljih tinejdžerskih filmova svih vremena. Spomenimo i da je fotografiju za plakat snimili slavna Annie Leibovitz, i da je taj plakat, s petero mladih glumaca koji dinamično piramidalno komponirani gledaju u objektiv foto aparata, izvršio velik utjecaj na promociju filmova o adolescentima. 

Autor komentara: Damir Radić

color, 97'

Trailer