Kramer vs. Kramer
feature film, drama, USA, 1979
DIRECTED BY: Robert Benton
CAST:
Dustin Hoffman (Ted Kramer),
Meryl Streep (Joanna Kramer),
Jane Alexander (Margaret Phelps),
Justin Henry (Billy Kramer),
Howard Duff (John Shaunessy),
George Coe (Jim O'Connor)
SCRIPT:
Robert Benton (based on the novel by Avery Corman)
PHOTOGRAPHY:
Néstor Almendros
EDITING:
Gerald B. Greenberg
Synopsis:
Manhattan krajem 70-ih godina prošlog stoljeća. Kad se nakon izuzetno uspješnog radnog dana vrati u obiteljski stan, marketinški stručnjak Ted Kramer zatekne suprugu Joannu dok pakira kofere i govori mu da ga napušta. On ju je donekle zapustio, čega je i sam svjestan, no problemi u njihovu braku ipak su dublji i drugačije prirode. Joanna je obrazovana i sposobna žena koja se posljednjih šest godina u potpunosti posvetila obitelji i skrbi o njihovom šestogodišnjem sinčiću Billyju, zbog čega je zapostavila vlastite želje i ambicije. No sad je odlučila „pronaći sebe”, te napušta obitelj i Tedu prepušta da za promjenu sam skrbi o Billyju. Nakon što prođe faze ljutnje, tuge i nevjerice, Ted će polako početi prihvaćati novu situaciju. No pred njim su sad izazovi drugačije prirode, jer nema pojma kako Joanna priprema doručak ili kako vodi Billyja u školu. A kad počne sam skrbiti o Billyju, Ted će shvatiti da praktički nimalo ne poznaje vlastitog sina. Ipak, Billy će mu pomoći sa svoje strane, te će otac i sinčić vrlo postupno uspjeti stvoriti skladan svakodnevni život. A tada će im na vrata stana iznenada pokucati Joanna, koja će zatražiti skrbništvo nad Billyjem.
Godine 1980. od devet nominacija za Oscara ovjenčana onima u kategorijama najboljeg filma, redatelja i adaptiranog scenarija, kao i najuspjelije glavne muške i sporedne ženske uloge, obiteljska melodrama scenarista i redatelja Roberta Bentona koja je osvojila i Zlatne globuse za najbolji film, scenarij te glavnu mušku i sporednu žensku rolu izuzetno je uspjela ekranizacija istoimenog romana američkog prozaika Averyja Cormana. Djelo objavljeno 1977. godine, uz također roman Oh, God! iz 1971. najpoznatiju Cormanovu prozu, Robert Benton je pretočio u melodramsko ostvarenje estetizirane fotografije i hvaljenih glumačkih interpretacija, s realistički predočenom pričom koja svojom slojevitošću gledatelje pokušava potaknuti na razmišljanje i približiti im tematiku obiteljske pedagogije. Tradicionalna obitelj u kojoj supruga i majka ostaje kod kuće kako bi skrbila o djetetu i kućanstvu, dok suprug zarađuje za svih njih i igra malu ulogu u odgoju djeteta, doživjela je velike promjene, te supruga i majka vođena idejama o samoemancipaciji i samoostvarenju napušta obitelj želeći nadići nametnute joj uloge i dužnosti koje ju nisu dovoljno ispunjavale. Sigurno i nenametljivo režiran film sjajnih glumačkih ostvarenja i elegantne fotografije oskarovca Néstora Almendrosa (Nebeski dani Terrencea Malicka) postigao je veliki komercijalni i kritičarski uspjeh, dijelom i stoga što je išao protiv u vrijeme realizacije dominantne struje izražene nasilnosti i sve češćeg etičkog relativiziranja u većini holivudskih žanrovskih djela. U vrijeme premijere film je naišao na određene kritike zbog razmjerne stilske neizražajnosti i određene manipulativnosti u izazivanju emotivnih reakcija gledatelja, osobito kroz tretman lika vrlo šarmantnog klinca kojeg tumači Justin Henry. Unatoč tomu posrijedi je ostvarenje kojim se Robert Benton, redatelj pustolovne vestern-drame Loše društvo i humorne drame Ničija budala te sucenarist sjajnih filmova Bonnie i Clyde Arthura Penna i Što te tata pušta samu? Petera Bogdanovicha, kao i hita Superman Richarda Donnera, potvrdio kao jedan od vodećih američkih scenarista i redatelja 70-ih godina prošlog stoljeća. Ulogu Teda Kramera isprva je trebao tumačiti James Caan, da bi Dustin Hoffman uskočio nakon njegova odbijanja. Hoffman je uoči početka rada na filmu i sam prošao kroz traumatično iskustvo razvoda, što je unio u ulogu, a intervenirao je i u dijalozima, zbog čega mu je Benton ponudio da ga se na špici potpiše kao suscenarista, ali je glumac to odbio.
color, 105'