The Human Condition II: Road to Eternity
Ningen no jôken II, feature film, historical film, war drama, Japan, 1959
DIRECTED BY: Masaki Kobayashi
CAST:
Tatsuya Nakadai (Kaji),
Michiyo Aratama (Michiko),
Kokinji Katsura (Sasa Nitôhei),
Jun Tatara (Hino Jun'i),
Michirô Minami (Yoshida Jôtôhei)
SCRIPT:
Zenzô Matsuyama,
Masaki Kobayashi (based on novel by Jumpei Gomikawa)
PHOTOGRAPHY:
Yoshio Miyajima
MUSIC:
Chûji Kinoshita
EDITING:
Keiichi Uraoka
Synopsis:
Mladi japanski pacifist i idealist Kaji preživio je torturu kojoj ga je u rudarskom logoru na sjeveru Mandžurije tijekom Drugog svjetskog rata izložio sadistički zapovjednik japanske carske vojske. No kad bude unovačen u redove te vojske, Kaji će ponovo postati žrtvom, ovaj put brutalnih ratnih veterana od kojih će pokušati zaštititi nevoljnog kolegu novaka Obarua. Nedugo potom tjelesno i mentalno sve snažniji i otporniji Kaji postat će zapovjednik nove skupine novaka, da bi shvatio kako veterani očekuju da prema njima bude nemilosrdan i agresivan. Nakon što na to ne pristane, Kaji će opet postati metom njihova iživljavanja, da bi se istovremeno počeo zbližavati s jednim od novaka, mladim Teradom koji će ga zadiviti svojom odanošću samurajskom kodeksu. A kad Kaji zajedno s Teradom bude poslan na kopanje jarka, Sovjetski Savez će objaviti rat Japanu te će sovjetske postrojbe nahrupiti u Mandžuriju.
Nagrađivana ratna drama izraženog povijesnog konteksta suscenarista i redatelja Masakija Kobayashija (Mladost mojih sinova, Soba debelih zidova, Harakiri, Strašne priče, Pobuna) središnji je nastavak redateljeve trilogije naslovljene Ljudsko stanje, adaptacije istoimenog šestodijelnog romanu japanskog romanopisca Junpeija Gomikawe. Ujedno je riječ o Kobayashijevim najvažnijim i najpoznatijim filmovima, u svakom izvedbenom segmentu impresivnom triptihu u kojem je, ekranizirajući Gomikawinu većim dijelom autobiografsku prozu, detektirao brojne detalje i događaje kojima je na bojištima tijekom rata i sam svjedočio. I ovaj je film, kao i čitava trilogija, realiziran uz ozbiljne probleme i dijelom u neovisnoj produkciji, a rezultat je maestralno režirano, snažno angažirano te ni u jednom trenutku trivijalno sentimentalno i(li) artificijelno djelo koje imponira i izraženom emotivnošću, dojmljivom crno-bijelom fotografijom uglednog Yoshija Miyajime (također Kobayashijevi filmovi Harakiri i Strašne priče) te izvrsnim nastupima kompletne glumačke postave predvođene sjajnim Tatsuyom Nakadaijem (Tjelesna straža, Harakiri, Kagemusha: Sjena ratnika, Ran, Mač sudbine Kihachija Okamotoa), inače čestim suradnikom Akire Kurosawe, u glavnoj ulozi.
b/w, 181'