Mission To Mars
pustolovni, USA, 2000
DIRECTED BY: Brian De Palma
CAST:
Gary Sinise (Jim McConnell),
Tim Robbins (Woody Blake),
Don Cheadle (Luke Graham),
Connie Nielsen (Terri Fisher),
Jerry O'Connell (Phil Ohlmyer),
Peter Outerbridge (Sergei Kirov)
SCRIPT:
Jim Thomas,
John Thomas,
Graham Yost
PHOTOGRAPHY:
Stephen H. Burum
MUSIC:
Ennio Morricone
EDITING:
Paul Hirsch
SCENOGRAPHY:
Lin MacDonald
COSTUMES:
Sanja Milković Hays
Synopsis:
Tajanstvena oluja ubija sve članove prve svemirske posade poslane na Mars, osim jednog, zapovjednika Lukea Grahama. Mjesecima kasnije NASA šalje spasilačku misiju koju koordinira astronaut Jim McConnell kojem je nedavno preminula supruga. Ostali članovi misije su zapovjednik Woody Blake, njegova supruga Terri Fisher i tehničar Phil Ohlmyer. Spustivši se na Mars, pronađu preživjelog Lukea Grahama koji ih obavještava o svojim nedoumicama u vezi neobične ubilačke oluje…
Misija na Mars, nadahnut spoj Kubrickove 2001. Odiseje u svemiru, Cameronova Bezdana, Spielbergovih Bliskih susreta treće vrste i Stevensonova romana Otok s blagom, vrijedna je cjelina što se odlikuje nekim antologijskim sekvencama i prizorima kojima Brian De Palma po tko zna koji put demonstrira da nije samo jak (intertekstualni) konceptualist, nego da posjeduje i iznimno užerežijsko umijeće. Altmanovska uvodna sekvenca piknika režirana je na način koji zasjenjuje slično koncipiranu uvodnu sekvencu Kralja pornića Paula Thomasa Andersona, scena u kojoj jedan od astronauta raskrvari dlan, a kapljice njegove krvi lebdeći odlaze prema stropu svemirskoga broda čista je poezija, svi prizori s Timom Robbinsom i Connie Nielsen, napose onaj njihova bestežinskog plesa, briljantni su.
No vrhunac filma iznimno je potresna sekvenca žrtvovanja Robbinsova lika za ostatak posade i uzaludan pokušaj lika Connie Nielsen i ostalih da ga spase, sekvenca koja nadmašuje također sjajne istovrsne prizore iz Cameronova Bezdana.
Iako je američka kritika film radikalno naružila, još jednom se osramotivši potpuno krivom procjenom umjetničke vrijednosti jednog bitnog ostvarenja, Misija na Mars još je jedan značajan film Briana De Palme iz onog 'neautorskog' dijela njegova opusa (filmovi za koje nije sam pisao scenarij, a koji uvijek pretpostavljaju, u većoj ili manjoj mjeri, njegov najamnički položaj). O tome svjedoči i izbor prestižnog francuskog časopisa Cahier du cinéma, koji je Misiju na Mars svrstao na visoko četvrto mjesto najboljih filmova 2000. godine (mjesto ispred slavnog filma Wong Kar-waija Raspoloženi za ljubav).
Autor teksta: Damir Radić
color, 114'