Dark Passage
feature film, triler, USA, 1947
DIRECTED BY: Delmer Daves
CAST:
Humphrey Bogart (Vincent Parry),
Lauren Bacall (Irene Jansen),
Bruce Bennett (Bob),
Agnes Moorehead (Madge Rapf),
Tom D'Andrea (Sam)
SCRIPT:
Delmer Daves (based on novel by David Goodis)
PHOTOGRAPHY:
Sidney Hickox
MUSIC:
Franz Waxman
EDITING:
David Weisbart
Synopsis:
Sredovječni Vincent Parry, osuđenik za ubojstvo supruge, bježi iz zloglasnog zatvora San Quentin. U bijegu mu pomaže mlada Irene Jansen, koja mu ponudi sklonište u svom stanu u San Franciscu priopćivši mu da je pratila njegovo suđenje i da vjeruje u njegovu nevinost. Parry nakon nekog vremena napušta Irenin stan i uzima taksi, a taksist, koji ga je prepoznao ali mu je naklonjen, daje mu informaciju o plastičnom kirurgu koji mu može operirati lice i učiniti ga neprepoznatljivim za policijske progonitelje. Nakon operacije, Parry pronalazi utočište u stanu prijatelja Georgea Fellsingera, kojeg zamoli da mu pomogne u dokazivanju svoje nevinosti…
Mračni prolaz jedan je u nizu filmova izuzetno zanimljivog, a nekako uvijek više ili manje zanemarivanog režisera, scenarista i producenta Delmera Davesa, najznačajnijeg po trilerima osebujne atmosfere (pored Mračnog prolaza najpoznatija je godinu ranije nastala Crvena kuća) te po nizu vesterna iz pedesetih, drugačijih od dominantnog hollywoodskog pristupa žanru (Slomljena strijela, Posljednja kola, U 3 i 10 za Yumu, Drvo za vješanje). To je i treći od četiri filma u nizu u kojem su glavne uloge igrali ljubavni, odnosno bračni par Humphrey Bogart i Lauren Bacall, nakon Imati i nemati i Velikog sna Howarda Hawksa prema Ernestu Hemingwayu odnosno Raymondu Chandleru, a prije Otoka Larga Johna Hustona. Mračni prolaz, osim što osvaja izuzetnom atmosferom kojoj je veliki doprinos dala meka crno-bijela fotografija Sida Hickoxa (Imati i nemati, Veliki san, Bijelo usijanje), znamenit je i po uporabi subjektivnog kadra – početni dijelovi filma sagledani su isključivo iz perspektive Vincenta Parryja, a sve do 62. minute i skidanja zavoja nakon plastične operacije, kamera ne prikazuje protagonistovo lice. Iako je godinu ranije u Hollywoodu Robert Montgomery izveo radikalniji eksperiment, snimivši gotovo čitav film, triler Dama u jezeru prema Chandlerovu predlošku, subjektivnom kamerom, većina kritičara slaže se da je Davesov postupak uspjeliji. Iako su u središtu filma dvije velike zvijezde, podjednako atraktivno je i mjesto radnje, ambijenti San Francisca koje je Daves Hickoxovom kamerom prikazao vrlo realistično, a ujedno i nenametljivo poetično. Mračni prolaz se bazira na istoimenom romanu Davida Goodisa i predstavlja nezaobilazan izbor za ljubitelje američkog žanrovskog filma klasičnog hollywoodskog razdoblja.
b/w, 106'