The Heiresses
Örökség, drama, Hungary, 1980 | Mjesto prikazivanja filma: MM Centar (Studentski centar, Savska cesta 25)
DIRECTED BY: Márta Mészáros
CAST:
Isabelle Huppert (Irène),
Lili Monori (Szilvia),
Jan Nowicki (Ákos),
Zita Perczel,
Sándor Szabó,
Zsolt Körtvélyessy
SCRIPT:
Ildikó Kórody,
Jan Nowicki,
Márta Mészáros
PHOTOGRAPHY:
Elemér Ragályi
MUSIC:
Zsolt Döme
EDITING:
Annamaria Szanto,
Richard Todd
SCENOGRAPHY:
László Makai
COSTUMES:
Fanny Kemenes
Synopsis:
Mađarska tijekom 1936. godine, u dekadentno vrijeme prije Drugog svjetskog rata, u vrijeme dok se Kraljevina Mađarska intenzivno oslanjala na trgovinske veze s nacističkom Njemačkom. Imućna Szilvia nasljednica je velikog obiteljskog bogatstva, mlada žena koja pati zbog činjenice da se sa suprugom Ákosem, vojnim časnikom, ne može ostvariti kao majka. Kad upozna mladu Židovku Irén, prodavačicu skromnog imovinskog stanja, Szilvia će pomisliti da bi uz njezinu pomoć mogla prevladati svoje nevolje. Ona privlačnoj Irén predloži da s njezinim suprugom začne dijete, u zamjenu za što bi dobila veliku svotu novca.
Dijete je Szilviji i Ákosu potrebno i zbog toga da bi mogli naslijediti imetak njegova bolesnog oca. Nakon što njih troje postignu dogovor i Irén ostane u drugom stanju, djevojka će neočekivano dospjeti u visoke krugove mađarskog društva. Ali nad Europom se nadvija prijeteća sjena Drug svjetskog rata, i u Mađarskoj sve više jača Stranka strelastog križa, kasnije zloglasna pronacistička partija koja će uskoro doći na vlast i u smrt poslati oko 15 tisuća ljudi. Dvije žene će se i same naći okružene članovima te stranke, što će dodatno opteretiti njihov ionako složen odnos.
Godine 1980. prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu, te godinu kasnije prikazana na prestižnom Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, romantična drama suscenaristice i redateljice Márte Mészáros predstavlja odmak od njezina dotad uobičajenog načina prikazivanja egzistencijalnih problema radničke klase i emotivnih odnosa njezinih pripadnica. Ostvarenje za koje je scenarij Mészáros napisala u suradnji sa svojom tih godina praktički stalnom scenaristicom Ildikó Kórody, koja je bila suscenaristica i njezinih prethodnih filmova Devet mjeseci i Njih dvije, te s glumcem i svojim tadašnjim suprugom Janom Nowickim, koji u filmu tumači i najvažniju mušku ulogu, na tematskoj razini i dalje se bavi složenim odnosom među dvjema slojevitim i intrigantnim ženskim likovima, čemu je pridodan i provokativan dramski motiv svojevrsnog surogat majčinstva.
Djelo funkcionira i kao vrlo zanimljiv i dovoljno kompleksan prikaz neobičnog ljubavnog trokuta, u kojem tijekom trudnoće Irén u određenoj mjeri preuzima i identitet Ákosove supruge, dok se posebna drama razvija i na razini psihologizacije likova, koji imaju problema s prihvaćanjem psiholoških i etičkih implikacija onog što rade, odnosno dogovora koji su postigli. Autorica sugestivno predočava dinamiku odnosa i njihove mijene u tako definiranom trokutu, pri čemu je ta dinamika definirana i materijalnim tj. financijskim kontekstom, kao i onim nematerijalnim, odnosno romantičkim i etičkim. Takvu priču Mészáros je promišljeno smjestila u društveno okruženje koje se također dramatično mijenja, u kontekst jačanja nacizma.
Sjajnu ulogu Irén ostvarila je tada mlada Isabelle Huppert, danas možda najveća francuska i jedna od najvažnijih europskih karakternih glumica, a njezin iznijansirani nastup dodatno naglašava dramu unutar središnjeg trokuta likova. Muški lik tog trokuta u ovom filmu nije znatno marginaliziran, što je nerijetko slučaj u autoričinim filmovima, no u odnosima sa suprugom i mladom djevojkom pokazuje se osjetno slabijim od njih.
Autor teksta: Josip Grozdanić
color, 105'