Leave no Trace
feature film, avanturistički, drama, USA, Canada, 2018
DIRECTED BY: Debra Granik
CAST:
Thomasin McKenzie (Tom),
Ben Foster (Will),
Jeff Kober (gdin. Walters),
Dale Dickey (Dale),
Dana Millican (Jean Bauer),
Michael Prosser (James)
SCRIPT:
Debra Granik,
Anne Rosellini (based on the novel by Peter Rock)
PHOTOGRAPHY:
Michael McDonough
MUSIC:
Dickon Hinchliffe
EDITING:
Jane Rizzo
Synopsis:
Amerikanac Will veteran je iračkog rata, čovjek ranih srednjih godina koji je mučen traumama iz prošlosti odlučio prekinuti većinu veza s civilizacijom. S tim ciljem on se prije nekoliko godina s malodobnom kćeri Tom nastanio u parku nedaleko Portlanda, te je zajedno s djevojčicom u prirodi uspijevao pronaći praktički sve što im je bilo potrebno za život, dok su ono čega daleko od očiju drugih nije bilo ipak kupovali u gradu. Njihovi životi tako su funkcionirali sve do trenutka kad je jedan posjetitelj parka slučajno zamijetio sad već 13-godišnju Tom, te je o tome obavijestio vlasti. Kad su u park stigli rendžeri, policija i socijalna služba, Will i Tom su uhićeni, a nad oboje su provedena brojna testiranja. Socijalna služba naposljetku je Willu odobrila skrb nad kćeri, ali pod uvjetom da se oboje presele u kuću i socijaliziraju. Naposljetku je Will dobio posao kod farmera Waltersa, a Tom je krenula u školu. Dok se djevojčica vrlo brzo adaptirala na novu sredinu i društvo, te se počela zbližavati s dječakom iz susjedstva, Willa je civilizacija počela pritiskati i gušiti. Tako je bilo sve do trenutka u kojem on, mučen nemirom i osjećajem tjeskobe, nije odlučio unatoč kćerinu protivljenju s njom ponovo pobjeći u šumu.
S uspjehom prikazana na nizu festivala diljem svijeta, od Seattlea i Clevelanda do Sydneyja i Taormine, te ovjenčana nagradama brojnih dominantno američkih kritičarskih udruga, pustolovna drama suscenaristice i redateljice Debre Granik dijelom je temeljena na u Hrvatskoj neobjavljenom romanu My Abandonment (Moje napuštanje) američkog prozaika Petera Rocka. On je u svojim djelima često fokusiran na karaktere i intimno-psihološke drame likova koji se zatječu na rubu društva, na lutalice i autsajdere, te nastoji čitateljima pružiti uvid u umove i egzistencije ljudi koji su široj zajednici u pravilu nevidljivi. Priča romana na kojem se film slobodno temelji dijelom je interpretacija istinitih događaja, što redateljici Granik pruža mogućnost da nakon izuzetno uspjelog filma Zimska kost gledatelje još jednom odvede na pojednostavljeno shvaćeno periferiju civilizacije. Pritom se ona tijekom po prilici prvih 20-ak minuta oslanja na efektan pseudodokumentaristički izvedbeni pristup, te protagonista i njegovu kći prikazuje u dosta autentičnom okruženju koje asocira na humornu dramu Kapetan Fantastični Matta Rossa i na neke televizijske reality formate o preživljavanju u divljini. Dakako da je takav život u samoizabranoj slobodi tek privid i utopija, te će otac i kći ubrzo dospjeti pod skrb društva i njegovih institucija. Gledateljima detaljnije ne otkrivajući pozadinu očevih psihičkih stanja i trauma koje su ta stanja izazvale, autorica jasno daje do znanja da kći, koja postaje svjesna očevih pomaknutih psihičkih stanja, unatoč očevoj ljubavi ipak snažno čezne za društvom i socijalizacijom. U fokusu zanimanja Debre Granik i u ovom filmu je kontrast ruralne ili ´prirodne´ Amerike s onom urbanom odnosno ´civiliziranom´, pri čemu autorica nema nimalo iluzija u vezi civilizacije kojom dominiraju politički interesi te nametnuta pravila i ograde. Lako je razumjeti očevu želju za bijegom u prirodu, jer je u civilizaciji žrtva institucija, no takav bijeg je nemoguć, i Granik to dobro zna. Glavnu mušku ulogu vrlo solidno interpretira Ben Foster, koji je najuspjelije izvedbe ostvario u filmovima Glasnik i Rampart Orena Movermana te Sve ili ništa Taylora Sheridana, a njegova partnerica je mlada Thomasin McKenzie, koja se posljednjih godina ključno afirmirala rolama u filmovima Jojo Rabbit Taike Waititija, Šape pasje Jane Campion i Posljednja noć u Sohou Edgara Wrighta.
color, 109'