Night on Earth
feature film, humorous drama, France, Japan, Germany, USA, UK, 1991
DIRECTED BY: Jim Jarmusch
CAST:
Gena Rowlands (Victoria Snelling),
Winona Ryder (Corky),
Armin Mueller-Stahl (Helmut),
Giancarlo Esposito (YoYo),
Rosie Perez (Angela),
Isaach De Bankolé (vozač),
Béatrice Dalle (slijepa žena),
Roberto Benigni (vozač)
Matti Pellonpää (Mika)
SCRIPT:
Jim Jarmusch
PHOTOGRAPHY:
Frederick Elmes
MUSIC:
Tom Waits
EDITING:
Jay Rabinowitz
Synopsis:
Omnibus od pet priča s taksistima u jednoj noći u pet različitih američkih i evropskih gradova. Los Angeles - agentica za filmske talente shvaća da bi taksist koji je vozi bio savršen za ulogu za koju traži glumca, ali taksist nije oduševljen njezinim prijedlogom. New York - taksist imigrant stalno se gubi na ulicama grada koji slabo poznaje i u kulturi koju ne razumije. Pariz - slijepa djevojka vozi se s taksistom iz Obale Bjelokosti i razgovara s njim o sljepoći i životu. Rim – druželjubivi taksist pokupi ozbiljno bolesnog čovjeka i razgovara s njim dok je ovom sve lošije. Helsinki - industrijski radnik dobiva otkaz te u taksiju raspravlja o nepravednosti i praznini ljubavi, života i smrti…
Noć na zemlji završni je film prve faze opusa Jima Jarmuscha, nakon koje će se upustiti u eksperimentiranje žanrovima vesterna, gangsterskog filma i trilera. Film je to u kojem se eksplicitno dovodi u središte jedan od njegovih omiljenih motiva – komunikacija, odnosno problemi u komunikaciji, na individualnoj i kolektivnoj razini. Tako ponovo poseže za likom stranca u Americi, ponovo suprotstavlja blagoglagoljivog čovjeka šutljivom, ali dodaje i nove elemente poput premještanja dijela radnje iz Amerike u Evropu, uvođenja fizički hendikepiranog lika ili povezivanja ekonomskih temelja egzistencije s univerzalnim egzistencijalnim pitanjima ljubavi, života, smrti. Jarmusch je scenarij napisao za samo osam dana, ponovo za neke uloge imajući na umu konkretne glumce – tako je rola Corky napisana specijalno za Winonu Ryder, tada mladu zvijezdu u velikom usponu. Legendarnoj Geni Rowlands je, pak, uloga Victorije bila prva nakon smrti njezina supruga, kultnog 'oca američkog nezavisnog filma' Johna Cassavetesa. U finskom segmentu filma pojavljuje je Matti Pellonpää, omiljeni glumac Akija Kaurismäkija, autora koji je svojom minimalističko-apsurdističko-humanističkom poetikom izraziti Jarmuschov srodnik i kojem je, kao i njegovom bratu Miki, također filmašu, Jarmusch odao počast nazivajući likove iz tog segmenta njihovim imenima - Aki i Mika. Noć na zemlji prvi je Jarmuschev film koji je, nakon niza nominacija, osvojio prestižnu nagradu američke nezavisne kinematografije, Nezavisni duh, i to u kategoriji fotografije, čiji se autor Frederic Elmes prethodno afirmirao surađujući s Davidom Lynchom (Eraserhead, Plavi baršun, Divlji u srcu), a ubrzo će postati stalni suradnik Anga Leeja (Ledena oluja, Zajaši s vragom, Hulk), dok će za Jarmuscha još snimiti Kavu i cigarete, Slomljeno cvijeće i Patersona. Spomenimo i da je autor glazbe znameniti kantautor Tom Waits, kojem je to bila treća suradnja u nizu s Jarmuschom, nakon glumačko-pjesmovnog angažmana u Pod udarom zakona i glasovne glume u Tajanstvenom vlaku, i koji je godinu kasnije, 1992., objavio i album sa soundtrackom filma.
color, 129'