romantic drama, Australija, 2022 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

Goran Stolevski

Matthew Chuang

Goran Stolevski

SCENOGRAPHY:
Quinn Delany-Veldhuis

Zohie Castellano

Australija 1999. Mlada djevojka Ebony mamurna se i sama budi na plaži u zoru. S telefonske govornice nazove jedinu osobu za koju zna da joj neće predbaciti pijanu noć, svog plesačkog partnera Kola. Kol je 17-godišnji srpski imigrant, vrlo strpljiv i dobrodušan koji međutim ni samom sebi, a kamoli nekom drugom, ne može priznati da je gej.

Ebony mu da u zadatak da pronađe njezina brata Adama, nekoliko godina starijeg muškarca homoseksualne orijentacije, čiji je bivši dečko Makedonac Goran. Adam bi trebao doći na plažu po Ebony sa svojim autom, a društvo će mu praviti Kol. Za vrijeme jednosatne vožnje između dvojice međusobno vrlo različitih mladića razvit će se naklonost…

Sineast Goran Stolevski rođen je u Makedoniji, a u tinejdžerskim danima preselio se u Australiju i tamo završio studij filmske i televizijske režije te snimio sijaset kratkih filmova (od kojih je ipak najpoznatiji onaj realiziran u jednokratnom angažmanu u makedonskoj kinematografiji, Bi li je pogledao, uvršten u glavne programe uglednih festivala Sundance i Clermont-Ferrand), da bi u samo dvije godine, 2022. i 2023., polučio čak tri dugometražna igrana filma: etnografski vještičji horor Nećeš biti sam, gej romansu Tih godina (primarno ili isključivo australski filmovi) te ansambl queer dramu Domaćinstvo za početnike (dominantno makedonska koprodukcija s mnoštvom manjinskih partnera među kojima je i Hrvatska). Nećeš biti sam završio je u glavnom programu Sundancea, a Domaćinstvo za početnike u pobočnom programu Horizonti venecijanske Mostre gdje je osvojilo Queer lava, dok se u Chicagu okitilo Srebrnim Q-Hugom.

Tih godina nije imao tako uspješan međunarodni festivalski život, ali na matičnom tlu bio je jako zapažen – Australska akademija filmskih i televizijskih umjetnosti nominirala ga je za pet svojih najvažnijih nagrada, za najbolji film, filmsku režiju, filmski scenarij te za dvije glavne muške filmske uloge, dok ga je Filmski kritičarski krug Australije nominirao u kategorijama najboljih glumaca i filma. Također, na CinefestOZ festivalu u Jugozapadnoj regiji Zapadne Australije dobio je nagradu za najbolji film. I međunarodna kritika bila mu je većinski naklonjena, ustvrđujući da je riječ o dirljivom ostvarenju fine melankolične atmosfere potpomognutom snažnim glumačkim izvedbama, premda je bilo i onih koji su mu prigovarali nedostatnu karakterizaciju likova.

U svakom slučaju Goran Stolevski njime je, zajedno s prvijencem Nećeš biti sam, ispunjenim seksualnim i rodnim pomaknućima, navijestio vlastito istaknuto mjesto među queer autorima današnjice, što je potvrdio trećim dugometražnim naslovom Domaćinstvo za početnike, postavši možda ključno ime queer tendencija u balkanskim kinematografijama.