Shutter Island
feature film, misterij, triler, USA, 2010
DIRECTED BY: Martin Scorsese
CAST:
Leonardo DiCaprio (Teddy Daniels),
Mark Ruffalo (Chuck Aule),
Ben Kingsley (dr. Cawley),
Max von Sydow (dr. Naehring),
Michelle Williams (Dolores),
Emily Mortimer (Rachel 1),
Patricia Clarkson (Rachel 2)
SCRIPT:
Laeta Kalogridis (based on novel by Dennis Lehane)
PHOTOGRAPHY:
Robert Richardson
EDITING:
Thelma Schoonmaker
Synopsis:
Pomalo grubi Teddy Daniels i njegov novi partner Chuck Aule federalni su šerifi koji 1954. godine stižu na otok Shutter u bostonskom zaljevu. Na otoku se nalazi strogo čuvana psihijatrijska bolnica Ashecliffe, u kojoj su smješteni najopasniji kriminalci s psihopatskim poremećajima, a iz koje je čini se uspjela pobjeći zagonetna pacijentica Rachel Solando, koju Teddy i Chuck moraju što prije pronaći i otkriti kako je uspjela nestati iz zaključane ćelije pod stalnim nadzorom. Bolnicom ravna hladnokrvni dr. Cawley, a glavni je liječnik dr. Naehring, porijeklom Nijemac koji je Teddyju osobito sumnjiv. Naime, Teddy je veteran Drugog svjetskog rata, a 1945. godine je sudjelovao u oslobađanju koncentracijskog logora Dachau, pri čemu je počinio ratni zločin. Uz to, Teddyja neprestano progoni sjećanje na obiteljsku tragediju i pogibiju njegove supruge Dolores, koja je izgorjela u požaru koji je podmetnuo piroman Laeddis, također smješten na otoku Shutter. Istražujući slučaj, Teddy će posumnjati da upravitelj Cawley s liječnikom Naehringom na pacijentima provodi radikalne eksperimente i zastrašujuće operativne zahvate, da bi naposljetku zaključio da je i sam žrtva velike i složene urote te da možda ništa nije onakvo kakvim se čini.
Nagrađivana psihološka triler-drama s elementima horora redatelja Martina Scorseseja (Razjareni bik, Dobri momci, Irac) ekranizacija je bestseler-romana Dennisa Lehanea (Mistična rijeka, Nestala bez traga), koji je u scenarij pretočila Laeta Kalogridis (Noćna straža Timura Bekmambetova, Aleksandar Veliki Olivera Stonea). Dennis Lehane (Tmino, uzmi me za ruku, Piće prije rata) nije samo možda najzanimljiviji američki pisac krimića današnjice, nego i jedan od najintrigantnijih američkih pisaca uopće, čiju prozu odlikuje plastično, detaljno i prilično slojevito profiliranje karaktera važnijih likova, elaboriranje njihovih razmjerno kompleksnih profesionalnih i osobnih međuodnosa, briljantni i vrlo životni dijalozi, sugestivno ozračje dominantnog pesimizma i mizantropije, povremeno umetanje nadrealnih detalja i elemenata zapleta s iznenadnim erupcijama nasilja te brižno ocrtani sporedni likovi koji funkcioniraju i kao duhoviti side-kickovi. Pisac kojeg američka kritika zove ´zlatnim dečkom noira´ nije samo nastavljač tradicije Hammeta i Chandlera, već baštini i Hemingwayevu sklonost pisanju iznimno intenzivne i atmosferične proze. Stranice njegovih romana obiluju snažnim i opipljivo živim likovima, žestokim i nerijetko rubnim emocijama te često fascinantnim suptilnim gradiranjima dramskih tenzija. Dakako, tu je i obvezni pesimizam kojim Lehane čitateljima poručuje da su sretni završeci zapravo nemogući, a sve dodatno biva podcrtano u pravilu turobnim socijalnim kontekstom čije su obvezne sastavnice nasilje i opačine svake vrste. Većina od navedenog razvidna je i u sigurno režiranom, dojmljivo atmosferičnom i efektno stiliziranom Otoku Shutter u kojem redatelj, na ponešto drugačiji i pojednostavljeniji način u odnosu na Lehaneovu prozu, okvirni žanrovski zaplet koristi za kreiranje sociopolitičke alegorije o američkom društvu tijekom hladnoratovskih 50-ih, o dijelom totalitarnoj zajednici kojom upravlja autoritarna vlast koja provodi antikomunistički ´lov na vještice´ i pod čijim se skutima skrivaju mogući nacistički zločinci. Uz suradnju scenaristice Scorsese je dijelom nadopisao Lehaneov roman te protagonistu u završnici omogućio razmjerno častan i dostojanstven izlaz. Nakon odgledanog filma Lehane je izjavio da ne odobrava takve intervencije u svoja djela, no unatoč tome izrazio je veliko zadovoljstvo Scorsesejevom adaptacijom. Uz uobičajeno sjajnu ugođajnu fotografiju trostrukog oskarovca Roberta Richardsona, koji je pozlaćenu Akademijinu statuu osvojio za rad na filmovima JFK Olivera Stonea te Scorsesejevim Avijatičaru i Hugu, valja izdvojiti i raspoložene glumačke nastupe Leonarda DiCapria, kao i glumačkih veterana Bena Kingsleya i Maxa von Sydowa.
color, 138'