Pirosmani
feature film, biographical drama, Sovjetski Savez, Gruzija, 1969
DIRECTED BY: Giorgij Šengelaja
CAST:
Avtandil Varazi (Niko Pirosmanishvili),
Dodo Abashidze (Kinto),
Zurab Kapianidze (Ushangi),
Teimuraz Beridze (Pirosmanishvilijev prijatelj),
Boris Tsipuria (Dimitrij),
Kote Daushvili
SCRIPT:
Erlom Akhvlediani,
Giorgi Shengelaia
PHOTOGRAPHY:
Konstantin Apryatin,
Dudar Margiev,
Aleksandre Rekhviashvili
MUSIC:
Nodar Gabunia,
Vakhtang Kukhianidze
EDITING:
M. Karalashvili
Synopsis:
Gruzija tijekom drugog desetljeća 19. stoljeća. Samouki slikar Nikolaj Aslanovič Pirosmanišvili nepoznat je naivni umjetnik koji luta ulicama Tbilisija, istodobno izrađujući svoje slike koje prodaje trgovcima i ugostiteljima, te one ukrašavaju izloge njihovih radnji i restorana. Lokalno stanovništvo zna samo da je njegovo ime Nikolaj Pirosmani te da je riječ o blagom i poštenom čovjeku, no nitko njegova djela i bavljenje slikarstvom ne shvaća ozbiljno. Da bi nekako preživio i omogućio si kupnju platna za svoje slike, Pirosmani odluči otvoriti trgovinu hranom, ne znajući da će vrlo brzo bankrotirati. Razlog tomu je taj što je on toliko dobra duša da sir i maslac poklanja svakome tko nema novca za plaćanje hrane. Već smrtno bolestan, Pirosmani počinje slikati svoju posljednju sliku, još uvijek unatoč svemu nadahnut svjetlom, radošću stvaranja i ljubavlju prema životu.
Pobjednički film Međunarodnog filmskog festivala u Chicagu 1974. godine, koji je godinu ranije osvojio i nagradu Sutherland Trophy Britanskog filmskog instituta, biografska drama suscenarista i redatelja Giorgija Nikolajeviča Šengelaje (Nije htio ubijati, Melodije verijskog kvarta, Putovanja mladog skladatelja, Hareb i Gogi) ostvarenje je kojim je inače i glumac Šengelaja postigao međunarodni ugled. Riječ je o djelu rigoroznog i asketskog redateljskog prosedea, u kojem statični kadrovi asociraju na platna slikara Pirosmanija, protagonista obilježenog neizlječivim asketizmom (u skladu s čim je i redateljski pristup), odavanjem alkoholu, nerazumijevanjem okoline i obrazovanijih kolega te neuzvraćenom ljubavlju zagonetne francuske plesačice Marguerite. Dobrodušnog i altruističnog, ali i hirovitog protagonista tumači naturščik Avtandil Varazi, koji usamljenog i pomalo zagonetnog Pirosmanija tumači sigurno, sugestivno i primjereno suzdržano. Nadahnuto i minimalistički izlažući njegovu sudbinu, Šengelaja znajući da je manje uvijek više jednostavnim pristupom ostvaruje snažan dojam, istodobno se u kontekstu suptilno i nenametljivo referirajući i na u vrijeme nastanka filma aktualno stanje u ondašnjem gruzijskom društvu. Prikazujući sudbinu Pirosmanija, Šengelaja se bavi i tragičnim pričama svih velikih umjetnika koji su za života bili neprepoznati i neshvaćeni, da bi tek nakon smrti stekli zasluženi ugled i slavu.
color, 85'