The Ghost Writer
feature film, triler, drama, France, Germany, UK, 2010
DIRECTED BY: Roman Polanski
CAST:
Ewan McGregor (pisac),
Pierce Brosnan (Adam Lang),
Olivia Williams (Ruth Lang),
Kim Cattrall (Amelia Bly),
Jim Belushi (John Maddox),
Tom Wilkinson (Paul Emmett)
SCRIPT:
Roman Polanski,
Robert Harris (based on his own novel)
PHOTOGRAPHY:
Pawel Edelman
MUSIC:
Alexandre Desplat
EDITING:
Hervé de Luze
Synopsis:
Nakon što se njegov dugogodišnji odani suradnik utopi, bivši britanski premijer Adam Lang odluči za pisanje svojih potencijalno eksplozivnih memoara angažirati ´pisca iz sjene´. To je muškarac ranih srednjih godina, ne osobito ambiciozni novinar nesređenog privatnog života koji kao ´ghost writer´ za honorar od 250 tisuća dolara pristane napisati Langovu biografiju. Dok ga njegov agent uvjerava da je riječ o prilici života, novinar od samog početka sluti da je posrijedi vrlo neobičan angažman, dijelom i stoga što se Langov prethodni suradnik utopio pod čudnim okolnostima. Ipak, obećana mu je velika suma, a i pruža mu se prilika za upoznavanje krugova visoke politike, te on pristane otputovati u raskošnu kuću na otoku Martha´s Vineyard pred istočnom obalom SAD-a i početi raditi na memoarima. Na dan njegova dolaska jedan britanski političar optuži Langa kao odgovornog za nelegalna uhićivanja osoba osumnjičenih zbog terorizma, te za njihovu predaju CIA-i koja ih je potom podvrgnula mučenju. Takav se čin smatra ratnim zločinom, zbog čega novinari smjesta počnu opsjedati kuću u kojoj je pisac odsjeo s Langom, njegovom suprugom Ruth i njezinom pomoćnicom Ameliom Bly. No to je tek početak nevolja u kojima će se pisac naći, jer će ubrzo biti uvučen u političke i seksualne intrige s Ruth i Ameliom, a na površinu će početi izlaziti i tajne iz Langove prošlosti koje bi mogle ugroziti međunarodne odnose.
Politička triler-drama za režiju koje je Roman Polanski 2010. godine na Berlinaleu nagrađen Srebrnim medvjedom, dok je sam film iste godine ovjenčan najprestižnijom britanskom filmskom nagradom BAFTA u šest kategorija, uključujući najvažnije za najboljeg europskog redatelja, film, glumca, scenarista i skladatelja filmske glazbe, te je godinu kasnije osvojio i četiri prestižne francuske filmske nagrade César, među ostalim također u najvažnijim kategorijama najboljeg redatelja i adaptiranog scenarija, prilično je uspjela prilagodba romana Duh uglednog britanskog pisca i novinara Roberta Harrisa, koji je supotpisao i scenarij filma. Kad je 2007. godine britanski premijer Tony Blair odstupio s dužnosti, bivši politički komentator i Blairov zagovornik Harris odlučio je ponuditi fikcijsko objašnjenje iznenadne premijerove ostavke. A kad se roman konačno pojavio u knjižarama, u New York Observeru je pod naslovom The Blair Snitch Project objavljena kritika u kojoj se Harrisova proza bombastično proglašavala „šokantno-zastrašujućim otkrićem”, djelom „toliko nevjerojatnim da jednostavno ne može biti istinito, iako nudi domišljata objašnjenja gotovo svih događaja iz novije britanske povijesti”. Stvar u tome da je Tony Blair, kroz lik markantnog i šarmantnog no i prilično lakomislenog, naivnog i manipulacijama podložnog bivšeg premijera Adama Langa, profiliran kao okorjeli ženskar koji je tijekom čitave svoje političke karijere bez vlastitog znanja djelovao pod izravnim utjecajem američkih tajnih službi. Štoviše, Harris potpuno otvoreno sugerira da je Langu / Blairu CIA još tijekom studentskih dana kao buduću suprugu odabrala svoju suradnicu Cherrie / Ruth, koja je desetljećima usmjeravala te ključno kreirala političku karijeru i državničke poteze svog muža. Zahvaljujući tome Blairovim dolaskom na vlast Amerika je u Velikoj Britaniji dobila izuzetno odanog vanjskopolitičkog partnera koji je spremno pristao sudjelovati u „ratu protiv terora” i okupaciji Iraka. Tek kad je Lang / Blair naposljetku nekoliko britanskih državljana arapskog porijekla osumnjičenih za terorizam bespogovorno izručio CIA-i, koja će ih podvrgnuti bestijalnom mučenju što će jednog zatočenika stajati i života, otočka se javnost okrenula protiv nekad omiljenog premijera te stala tražiti njegovu ostavku. Ni Harris ni Polanski ne ostavljaju ni najmanje dvojbi da su celuloidna zbivanja temeljena na stvarnosti, a brisanju granice između „factiona” i „fictiona” pridonosi i izbor glumaca za sporedne role britanskog ministra vanjskih poslova Rycarta i američke državne tajnice koji frapantno nalikuju Robinu Cooku i Condoleezzi Rice. Zbog svega navedenog nimalo ne čudi da je britanski list The Independent insinuiranjem da je Polanski za film sniman na otoku Sylt u Sjevernom ledenom moru i u studijima Babelsberg u Njemačkoj primio novčanu pomoć njemačke vlade, politički pravovjerno pokušao sugerirati redateljeve antibritanske stavove i tendencije. Majstorski režiran, dojmljivo stiliziran u dominantnim sivoplavim tonovima uz maksimalno korištenje prirodnog svjetla, primjereno suzdržano glumljen, na određeni način efektno staromodan no nažalost i nedovoljno dubok i možda pretjerano hladan Pisac iz sjene prvi je film Romana Polanskog nakon remek-djela Kineska četvrt koji se glavninom zbivanja odvija u Americi, na otoku Martha´s Vineyard. I ovdje je priču moguće dijelom odčitati u redateljevu autobiografskom ključu, kao svojevrstan zrcalni odraz njegove sudbine: dok se Adam Lang u sve do pred kraj odveć distanciranoj interpretaciji Piercea Brosnana pod prijetnjom optužbe za ratni zločin povlači u američki egzil, Polanski se već desetljećima ne može vratiti u Ameriku, a autor jasno daje do znanja da su i on i njegov (meta)filmski protagonist „žrtve”.
color, 128'