Mad Max
igrank, action, avanturistički, SF, Australija, 1979
DIRECTED BY: George Miller
CAST:
Mel Gibson (Max),
Joanne Samuel (Jessie),
Hugh Keays-Byrne (Toecutter),
Steve Bisley (Jim Goose),
Tim Burns (Johnny the Boy),
Roger Ward (Fifi)
SCRIPT:
James McCausland,
George Miller
PHOTOGRAPHY:
David Eggby
MUSIC:
Brian May
EDITING:
Cliff Hayes,
Tony Paterson
Synopsis:
U ne tako dalekoj budućnosti, nakon nuklearne kataklizme Zemlja je opustošena, a preživjeli ljudi uspjeli su organizirati kakav-takav život. No vlada anarhija, predjelima haraju brojne motorizirane bande a u borbi protiv njih ljudstvom malobrojna policija je uglavnom nemoćna. Među policajcima koji mahom bezuspješno pokušavaju održati red i makar privid zakona je i Max Rockatansky, mladi i poslu energično predan murjak oženjen senzibilnom Jessie, s kojom ima sinčića Sproga. Svaki slobodan trenutak Max provodi s obitelji, kojoj je snažno privržen, no kad mu partner Jim Goose upadne u zasjedu motociklističke bande i bude spaljen, njegova će se svakodnevica baš kao i maštanja o mirnijem životu naći na kušnji. Max isprva želi članove bande koju predvodi psihopat Toecutter privesti pravdi, no zbog birokratskih zavrzlama i manjka ljudstva to neće biti izvedivo. A kad jednog dana sa suprugom i sinom ode na priželjkivani odmor, Toecutterovi i njegovi ljudi će okrutno i bezobzirno ubiti Sproga i smrtno raniti Jessie. Doživljena tragedija Maxa će pretvoriti u nemilosrdnog osvetnika koji će krenuti u konačni obračun s bandom.
Godine 1979. ovjenčana nagradom Australskog filmskog instituta u kategorijama najbolje glazbe, zvuka i montaže, uz nominaciju za posebnu nagradu za iskazano kaskadersko umijeće Granta Pagea, koji se uz angažman u Pobješnjelom Maxu 3 kasnije afirmirao i nastupima u hitovima Maskin sin i Bogovi Egipta, a nastupit će i u slijedećem nastavku serijala radnog naslova Furiosa, te koja je godinu kasnije na prestižnom Festivalu fantastičnog filma u Avoriazu osvojila Posebnu nagradu žirija, distopijska futuristička akcijska pustolovina suscenarista i redatelja Georgea Millera prvi je segment glasovitog serijala i uistinu kultno ostvarenje koje je u vrijeme premijere u određenim izvedbenim segmentima donijelo gotovo revolucionarne promjene. Nikad ranije sekvence potjere nisu bile režirane toliko energično i sugestivno, uz iznimno precizan ritam i sjajnu izmjenu dinamičnih i statičnih scena, te uz podjednako precizna i svrhovita montažna rješenja. Koncipiran kao dojmljiva posveta eksploatacijskim B-filmovima s automobilskim i motociklističkim potjerama i sudarima iz 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća, te s osloncem na poetiku vesterna, i sjajno realiziran u svim tehničkim aspektima koji ni protokom vremena nisu pretjerano izgubili na efektnosti i atraktivnosti, Millerov film nije samo predstavio karizmatičnog usamljenog osvetnika u distopijskom okruženju, smjestivši markantnu figuru holivudskog B-filma u drugačiji i intrigantniji kontekst, nego je i tada mladog Mela Gibsona pretvorio u zvijezdu i otvorio mu vrata Hollywooda. Za scenografiju postapokaliptične priče maestralno iskoristivši australske pustinjske krajobraze, Miller je sjajno kreirao sliku dehumaniziranog barbarskog društva u mogućoj budućnosti, postavivši visoke standarde za tada nadolazeće futurističke i ZF akcijske filmove 80-ih, poput Cameronova Terminatora i Carpenterova Bijega iz New Yorka. U filmu je posijanu dosta izvrsnih minijatura poput one u kojoj se već u uvodnoj sekvenci tijekom cestovne potjere u jednom trenutku na cesti zatekne i dijete, čime se s jedne strane nagoviješta kasnija tragična sudbina protagonistova sinčića, dok se s druge naglašava ljudska dimenzija samog protagonista. Djelo čija je produkcija stajala nešto više od 300 tisuća dolara (prema nekim izvorima 400 tisuća) na svjetskim je kino-blagajnama zaradilo više od 100 milijuna dolara, čime se prometnulo ne samo u australski film s najvećom zaradom, nego je i desetljećima držalo Guinnessov rekord kao najprofitabilniji film ikad snimljen. Sam Gibson prvotno nije trebao tumačiti glavnu ulogu, jer je na audiciju došao da bi dopratio svog prijatelja, no njegova naočita pojava upotpunjena hematomima i ožiljcima koje je stekao u barskoj tučnjavi prethodnog dana privukla je pozornost producenata koji su ga zamolili da sudjeluje na audiciji.
color, 88'