Looking Into the Eyes of the Sun
Pogled u zjenicu sunca, feature film, ratni, Yugoslavia: Croatia, 1966 | Mjesto prikazivanja filma: MM Centar (Studentski centar, Savska cesta 25)
DIRECTED BY: Veljko Bulajić
CAST:
Velimir Bata Živojinović,
Antun Nalis,
Faruk Begolli,
Mladen Ladika
SCRIPT:
Ratko Đurović,
Stevan Bulajić,
Veljko Bulajić
PHOTOGRAPHY:
Krešo Grčević
MUSIC:
Vladimir Kraus-Rajterić
EDITING:
Josip Remenar
SCENOGRAPHY:
Dušan Jeričević
COSTUMES:
Vladimir Tadej
Synopsis:
Radnja se odvija za vrijeme Drugog svjetskog rata i prikazuje kako se tijekom neprijateljske ofenzive mala grupa partizana oboljelih od tifusa našla okružena neprijateljem i odsječena od svojih drugova, te kako im prijeti zima i glad.
Za razliku od svojih epskih ratnih filmova Kozara (1962), Bitka na Neretvi (1965) i Veliki transport (1983), Pogled u zjenicu sunca komorni je partizanski film, ali ne urbani ratni triler, kakvi su se ranije snimali u hrvatskoj kinematografiji (Abeceda straha, Ne okreći se sine, itd.), već naturalistička ruralna ratna drama. Film se fokusira na četiri lika partizana (glume ih Antun Nalis, Bata Živojinović i naturščići Faruk Begolli i Mladen Ladika), a umjesto akcije pratimo njihove unutarnje drame. Oboljeli, promrzli i gladni, oni haluciniraju (njihove halucinacije prikazane su dijelom naturalistički, dijelom stilizirano), gube moralni kompas i okreću se jedni protiv drugih u borbi za goli život.
Ovakav prikaz borbe za egzistenciju u kojem likovi zaboravljaju na revolucionarnu ideologiju svojevrsna je najava kasnijih deideologiziranih partizanskih filmova Antuna Vrdoljaka. Prema riječima producenta Branka Lustiga, radi pomanjkanja snijega na Medvednici većina filma snimljena je na Velebitu, pa se zbog povećanja troškova snimanja na Velebitu snimalo samo s četiri glavna glumca, zbog čega je otpala planirana značajnija prisutnost epizodnih likova i statista. Tako je i slučaj doprinio komornom dojmu filma.
Radi potreba filma Nalis i Živojinović smršavili su 20-ak kila te glumili u oskudnoj odjeći i obući na temperaturama do -25 ℃, zbog čega su dobili smrzotine na rukama i nogama. Nalisu se trud itekako isplatio, jer je za ovaj film dobio svoju jedinu nagradu na Pulskom filmskom festivalu, Zlatnu arenu za glavnu mušku ulogu. Film je prikazan izvan konkurencije na filmskom festivalu u Cannesu.
Autor komentara: Juraj Kukoč
b/w, 66'