Straw Dogs
feature film, crime-drama, UK, USA, 1971
DIRECTED BY: Sam Peckinpah
CAST:
Dustin Hoffman (David Sumner),
Susan George (Amy),
Peter Vaughan (Tom Hedden),
T.P. McKenna (John Scott),
Del Henney (Charlie Venner)
SCRIPT:
David Zelag Goodman,
Sam Peckinpah (based on novel by Gordon Williams)
PHOTOGRAPHY:
John Coquillon
MUSIC:
Jerry Fielding
EDITING:
Paul Davies,
Tony Lawson,
Roger Spottiswoode
Synopsis:
Pošto je dobio potporu za proučavanje zvjezdanih struktura, američki primijenjeni matematičar David Sumner preseli se sa svojom engleskom suprugom Amy u njezino rodno mjestašce Wakely u grofoviji Carnwall. Amyn bivši mladić Charlie Venner i njegovi prijatelji Norman Scutt, Chris Cawsey i Phil Riddaway smjesta negativno reagiraju na činjenicu da je 'mekani' američki došljak oženio jednu od djevojaka iz njihova kraja. David i Amy usele se u izoliranu farmersku kuću koja je nekad pripadala Amynom ocu i još je u njoj njegov namještaj. Angažiraju Scutta i Cawseyja da im zamijeni krov na garaži kraj kuće, no kako radovi sporo napreduju, zaposle i Vennera te njegova bratića Bobbyja. Ubrzo, odnos između Davida i Amy postaje napet, pri čemu Amy Davidu zamjera snishodljivost i kukavičluk spram vrućih političkih zbivanja na sveučilištu, držeći to pravim razlogom njegova napuštanje Amerike. On na to reagira većim udubljivanjem u proučavanje zvijezda, ignorirajući i Amyno nezadovoljstvo i neprijateljstvo mještana. Amy uzvraća izazivačkim ponašanjem prema krovopokrivačima, osobito Venneru u kojem pobudi nekadašnju strast…
Nakon što je kompanija Warner Bros. odbila daljnju suradnju s njim jer je osjetno premašio budžet i proizveo kaos na snimanju svog prethodnog filma Balada o Cableu Hogeu, Sam Peckinpah prihvatio je ponudu da u Engleskoj ekranizira roman Opsada Trencherove farme Gordona Williamsa, objavljenog 1969. godine. Peckinpah je roman smatrao „trulim“, pa je zajedno s koscenaristom Davidom Zelagom Goodmanom napisao scenarij koji je od knjige preuzeo samo opsadu usamljene kuće s bračnim parom, dok su sve kontroverzne scene nasilja, uključujući oba silovanja, plod Peckinpahova uma (pisac je bio užasnut ekranizacijom). Psi od slame u svoje su vrijeme stekle status najnasilnijeg filma ikad snimljenog (zajedno s iste godine realiziranom Paklenom narančom Stanleyja Kubricka), a osobito sporna bila je prva scena silovanja koja je jasno sugerirala da Amy, nakon početnog otpora, uživa u seksualnom nasilju kojem je izložena. Peckinpah se, ne samo zbog te scene nego zbog općeg prikaza ženskih likova, morao suočiti s optužbama da je mizogini sadistički seksist i muški šovinist. No zapravo pravi idejni smisao filma bio je pokazati ambivalentnost ljudske psihe te sposobnost za (ekscesivno) nasilje kao nešto što je dio najdublje čovjekove prirode, pa i onih ljudi koji su uvjereni pacifisti poput glavnog lika Davida. Glavni glumac i tada zvijezda u velikom usponu, Dustin Hoffman, nije bio zadovoljan izborom u to doba u Americi uglavnom neznane engleske glumice Susan George, smatrajući neuvjerljivim da se znanstvenik i profesor Davidova kalibra vjenča s frivolnom, po Hoffmanovom mišljenju Loliti nalik djevojkom kakva je George u filmu, no Peckinpah je inzistirao na njoj. Kritika je bila vrlo podijeljena – jedan dio osudio je film kao psihološki nemotiviranu orgiju nasilja koja je samoj sebi svrha, drugi ga je hvalio kao jedan od najboljih Peckinpahovih radova koji beskompromisno prikazuju potisnutu mračnu stranu ljudske psihe. Godine 2011. snimljen je slabo zapaženi remake u režiji Roda Luriea, s Jamesom Mardsenom i Kate Bosworth u glavnim ulogama.
color, 113'