The Big Dig
Te'alat Blaumilch, feature film, comedy, Israel, West Germany, USA, 1969
DIRECTED BY: Ephraim Kishon
CAST:
Bomba Tzur (Blaumilch),
Nissim Azikri (Yehezkel Ziegler),
Shraga Friedman (dr. Avigdor Kooiybishevsky),
Avner Hizkiyahu (Menahem Ze'ev Zuckerman),
Oded Teomi (zubar)
SCRIPT:
Ephraim Kishon
PHOTOGRAPHY:
Manny Wynn
MUSIC:
Noam Sheriff
EDITING:
Peter Musgrave
Synopsis:
Tel Aviv. Psihijatrijski pacijent Blaumlich, kompulzivno opsjednut kopanjem, pobjegne iz sanatorija i ukrade pneumatsku bušilicu. S njome dolazi na najprometniju gradsku raskrsnicu i počne bušiti asfalt upravo ispred najpoznatijeg gradskog kina, Mugrabija. Policajci i gradski službenici, zahvaljujući zbrci izazvanoj birokratskom procedurom, misle da je Blaumlich radnik koji izvodi radove po nalogu nadležne gradske službe, i pomažu mu koliko mogu. No okolni stanari počnu prosvjedovati zbog nesnosne buke pa nadređeni pošalju mnoštvo radnika i strojeva da pomognu Blaumlichu što prije dovršiti 'posao', svakako prije predstojećih lokalnih izbora. Čitav kvart pretvara se u veliko gradilište, a jedini čovjek koji shvati da nešto nije u redu i pokuša upozoriti nadležne, biva optužen da je lud…
Ideju za film Ephraim Kishon dobio je kad zbog noćnih uličnih radova nije mogao spavati. Prvo je smislio skeč, a onda ga razradio u scenarij za cjelovečernji film. Glavna meta, kao i često u njegovim radovima, bila je birokracija, njezin formalizam i apsurdne procedure, a film je realiziran kao izuzetno energična komedija u slapstick stilu, pri čemu naslovni protagonist, slično filmovima Jacquesa Tatija o gospodinu Hulotu, za cijelog trajanja radnje progovori samo jednu riječ – 'blaumilch'. Kroz sporedni lik policajca, Veliko kopanje izravno se povezuje s narednim Kishonovim filmskim ostvarenjem Policajac, gdje taj lik, u izvedbi istog glumca Shaike Ophira, postaje naslovni protagonist. Nakon što svojim drugim filmom Ervinka iz 1967. nije postigao naročit uspjeh, slavni se književnik Velikim kopanjem nastavio na odličan odjek prvijenca Sallah Shabati – osim izvrsnog prijema kod publike, film je bio nominiran za Zlatni globus za najbolji film na stranom jeziku te za glavnu nagradu Zlatni Hugo uglednog festivala u Chicagu. Uz Sallah Shabati i Policajca smatra ga se ključnom točkom Kishonova relativno malog, ali značajnog filmskog opusa.
color, 95'