Detour

feature film, crime-drama, USA, 1945

DIRECTED BY: Edgar G. Ulmer

Detour

CAST:
Tom Neal (Al Roberts),
Ann Savage (Vera),
Claudia Drake (Sue Harvey),
Edmund MacDonald (Charles Haskell Jr),
Tim Ryan (vlasnik zalogajnice)

SCRIPT:
Martin Goldsmith

PHOTOGRAPHY:
Benjamin H. Kline

MUSIC:
Leo Erdody

EDITING:
George McGuire

Synopsis:

Siromašni Al Roberts njujorški je pijanist snažno zaljubljen u privlačnu Sue Harvey, svoju djevojku i pjevačicu u klubu u kojem on svira. No Sue je ambicioznija od Ala, te mu jednog dana kaže da je odlučila otputovati u Los Angeles i pokušati u Hollywoodu ostvariti uspjeh o kojem mašta. Nakon što Sue otputuje, osamljeni i razočarani Al ju poslije nekog vremena nazove telefonom te dozna da ona u Hollywoodu radi kao konobarica. To saznanje i želja da bude pored voljene djevojke Ala će nagnati da se unatoč besparici autostopom zaputi u Los Angeles, s namjerom da se Sue i on ondje i vjenčaju. Isprva će izgledati da se njegovi planovi odvijaju prema planu, jer će ga u svoj kabriolet primiti susretljivi kladioničar Charles Haskell Jr., koji iz Floride putuje upravo u Los Angeles. Tijekom noćne vožnje Al će nekoliko puta vozaču Haskellu dodati neke pilule koje će ovaj progutati, a nakon što se zamijene za upravljačem kladioničar će zaspati, toliko čvrsto da ga Al neće moći probuditi. A kad Haskell pri Alovu otvaranju automobila iz njega ispadne, glavom će udariti u kamen i ostati na mjestu mrtav. Vjerujući da će policija zaključiti da je on ubio kladioničara, Al odluči njegovo tijelo odvući s ceste, uzeti njegovu odjeću, novac i dokumente te putovanje nastaviti pod njegovim identitetom. Ne zna, međutim, da će ubrzo postati metom ucjene od strane Vere, autostopistice koju će primiti u vozilo.

Noirovska kriminalistička drama redatelja Edgara G. Ulmera (Ljudi u nedjelju, Crni mačak, Modrobradi, Neobična žena, Gola zora) snimljena je prema scenariju Martina Goldsmitha (Uski prolaz Richarda Fleischera, Indijanski masakr i Obračun u Dodge Cityju Josepha M. Newmana, serija Zona sumraka), koji je u predložak pretočio vlastiti istoimeni roman. Posrijedi je ostvarenje realizirano iznimno niskim proračunom u produkciji studija Producers Releasing Corporation, jedne od tzv. Powerty Row producentskih tvrtki, što je izraz kojim su se u prvim desetljećima Hollywooda, a osobito u njegovu klasičnom razdoblju, nazivali mali filmski studiji specijalizirani za snimanje niskobudžetnih ili B filmova. Djelo u kojem vodeće uloge tumače u ono vrijeme razmjerno nepoznati glumci, Tom Neal (They All Come Out Jacquesa Tourneura, Još jednom Mršavko, Ponos Jenkija, Posljednji poklič) u glavnoj te Ann Savage i Claudia Drake (Odmetnički klan Wallacea Foxa, Povratak Rin Tin Tina) u najvažnijim sporednim rolama, angažman kojih je također bio poslovna strategija tzv. Powerty Row studija, snimljeno je za svega šest dana, tijekom kojih se maksimalno štedjelo na svemu, i u vrijeme premijere nije bilo osobito cijenjeno, da bi s vremenom steklo kultni status. Riječ je o filmu koji se odlikuje sirovošću i realizmom, kojemu ne smetaju ni određene tehničke pogreške, te koji je vrlo uspio predstavnik neovisnog filma oslonjenog na neobičnu priču, jedan od projekata kakve veliki studiji ne mogu realizirati na zadovoljavajući način. Riječ je i o tjeskobnoj i sumornoj karakternoj studiji koja izuzetno sugestivno prikazuje fatalistički svijet gubitnika, a kakvoću zanemarenog filma prvi su tijekom 50-ih godina prepoznali kritičari okupljeni oko glasovitog francuskog časopisa Cahiers du Cinéma, da bi njegove vrijednosti kasnije isticali i veliki filmaši poput Martina Scorseseja.

b/w, 68'

Trailer