Hi, Mom!
comedy, USA, 1970
DIRECTED BY: Brian De Palma
CAST:
Charles Durning (Superintendent),
Robert De Niro(Jon Rubin),
Allen Garfield (Joe Banner),
Abraham Goren (Pervert),
Lara Parker (Jeannie Mitchell)
SCRIPT:
Brian De Palma
PHOTOGRAPHY:
Robert Elfstrom
MUSIC:
Eric Kaz
EDITING:
Paul Hirsch
Synopsis:
New York. Producent Joe Banner angažira Jona Rubina, povratnika iz Vijetnamskog rata i filmskog aspiranta, da režira pornografski film. Rubin zavede svoju susjedu Judy Bishop i skrivenom kamerom snima njihov seksualni odnos. No kamera se nagnula tijekom snimanja, tako da je snimljeni materijal postao neupotrebljiv za traženu svrhu.
Rubin se potom pridruži eksperimentalnoj kazališnoj skupini koju predvodi njegov susjed Gerrit Wood i koja postavlja predstavu naslova Be Black Baby! Predstava se poigrava rasnim stereotipima i radikalno ruši granicu između izvođača i publike, a Rubin se u njoj pojavljuje kao policajac što hapsi bijele članove publike tvrdeći da su crnci…
U svojim ranim filmovima iz 1960-ih Brian De Palma bio je veliki poklonik Jean-Luca Godarda i proklamirani mu je cilj bio postati „američkim Godardom“. Filmski odgojen na uratcima Godarda, američkog undergrounda (osobito Andyja Warhola) i direktnog filma (osobito braće Maysels), prvi veći uspjeh ostvario je 1968. ostvarenjem Pozdravi, uvrštenim u glavni program Berlinskog festivala i nagrađenim Srebrnim medvjedom.
No kreativni vrhunac njegovog underground razdoblja svakako je remek-djelo Zdravo, mama! iz 1970. u kojem je tada još slabo znani Robert De Niro briljantno utjelovio pomaknutog ratnog veterana koji postaje ljevičarski revolucionar sa subverzivnim namjerama, lik koji je s istim imenom i prezimenom preuzet iz Pozdrava (gdje su De Palma i De Niro ostvarili prvu suradnju) i koji na neki način anticipira lik Travisa Bicklea u Scorseseovom Taksistu.
Zdravo, mama! fascinantna je i neizmjerno duhovita metafilmska dekonstrukcijska satira na temu kontrakulture, rasizma, rata u Vijetnamu, političke ljevice, revolucije, istinski subverzivno ostvarenje na temelju kojeg je De Palma dobio poziv iz Hollywooda u kojem su tada, na prijelazu iz 1960-ih u 1970-e, zapuhali neki novi vjetrovi.
Autor teksta: Damir Radić
color, 87'