Avanture Priscille, kraljice pustinje

The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, drama-komedija, Australija, 1994

REŽIJA: Stephan Elliot

Avanture Priscille, kraljice pustinje

ULOGE:
Hugo Weaving (Tick / Mitzi),
Guy Pearce (Adam / Felicia),
Terence Stamp (Bernadette)

SCENARIJ:
Stephan Elliot

FOTOGRAFIJA:
Brian J. Breheny

GLAZBA:
Guy Gross

MONTAŽA:
Sue Blainey

KOSTIMI:
Tim Chappel,
Lizzy Gardiner

Sadržaj:

Australija tijekom prve polovice 90-ih godina prošlog stoljeća.

Anthony ´Tick´ Belrose transvestit je umjetničkog imena Mitzi Del Bra, koji s kolegicama i prijateljicama Felicijom Jollygoodfellow i Bernadette Bassenger za život zarađuje nastupajući u baru za transvestite u Sidneyju.

Mitzi i Felicia, znana i kao Adam Whitely, te transrodna osoba Bernadette, uviđaju da im posao baš i ne ide, te se nadaju nečemu boljem. Prilika za to bolje stići će u obliku poziva Mitzi da nastupi u casinu u Alice Springsu, pustinjskom gradiću u središnjoj Australiji. Odlučivši ponudu i prihvatiti, Mitzi će bez mnogo truda na zajedničko putovanje nagovoriti i Feliciju i Bernadette.

Za dug i naporan put preko polovice kontinenta djevojke kupe školski autobus koji malo preurede te mu Felicia nadjene ime ´Priscilla, kraljica pustinje´. No, cure ne znaju da će tijekom putovanja doživjeti brojne nezgode i nevolje, od kvara na autobusu preko homofobnih ispada u ruralnoj sredini u kojoj će se zateći, do nasilnih nasrtaja. Istodobno će se svaka od njih morati suočiti i s vlastitim demonima: Felicia s ovisnošću o drogi, Bernadette sa sviješću da joj na vrata kuca starost, a Mitzi s činjenicom da je u braku i da ima sina.

Godine 1995. nagrađena Oscarom za najbolju kostimografiju, iste godine nominirana za Zlatni globus u kategorijama najboljeg filma i najuspjelije muške uloge (Terence Stamp), te nominirana za najprestižniju britansku nagradu BAFTA u pet kategorija, među kojima također za najboljeg glumca Terencea Stampa i nagradu Anthony Asquith za glazbu, izvrsna pustolovna mjuzikl-komedija najuspjelije je ostvarenje u dosadašnjoj karijeri australskog scenarista i redatelja Stephana Elliotta, poznatog po umjereno intrigantnim i zabavnim, no u cjelini mediokritetskim ostvarenjima kakva su Varalice, Dobrodošli u Woop Woop, Oko špijuna i Američka nevjesta. Djelo koje je ubrzo nakon premijere u LGBTQ+ zajednici steklo kultni status te se prometnulo u camp-klasik na duhovit se, zabavan i vrlo šarmantan način bavi stereotipima o trans-osobama, pritom promišljeno izbjegavajući površnost i trivijalne dosjetke.

U energično režiranom filmu dinamične naracije, izrazito raspoloženih glumačkih interpretacija i sjajnog korištenja prirodnih i zadanih lokacija tri protagonistice nisu predočene jednoznačno, kao isključive pozitivke, već kao slojeviti, kompleksni i zaokruženi likovi sa svojim vrlinama i manama, koje su tako ljudske i svima dobro poznate.

Oslanjajući se na neke elemente također kultnog filma Goli u sedlu Dennisa Hoppera, konkretno zaplet o nekonformističkim protagonisticama koje putuju područjem većinom naseljenim primitivcima, autor je uz tri središnja lika uspješno profilirao i nekoliko sporednih, te je u cjelinu spretno umetnuo tendenciozno kičaste i vrlo efektne glazbene sekvence.

Pored svjetskoj publici u vrijeme premijere ne baš poznatog Huga Weavinga, koji će se nekoliko godina kasnije ključno afirmirati ulogama u izvornim trilogijama Matrix i Gospodar prstenova, sjajne su uloge ostvarili vrsni karakterni glumci Guy Pearce (Memento, L.A. Povjerljivo) i Terence Stamp (Modesty Blaise Josepha Loseyja, Pasolinijev Teorem, Osveta Stevena Soderbergha).

Autor teksta: Josip Grozdanić

boja, 104'

Trailer