Biti John Malkovich
Being John Malkovich, igrani, fantazija, humorna drama, SAD, 1999
REŽIJA: Spike Jonze
ULOGE:
John Cusack (Schwartz),
Cameron Diaz (Lotte Schwartz),
Catherine Keener (Maxine Lund),
Orson Bean (dr. Lester),
John Malkovich
SCENARIJ:
Charlie Kaufman
FOTOGRAFIJA:
Lance Acord
GLAZBA:
Carter Burwell
MONTAŽA:
Eric Zumbrunnen
Sadržaj:
Nezaposleni lutkar Craig Schwartz i njegova supruga, ljubiteljica životinja i zaposlenica u trgovini za kućne ljubimce Lotte Schwartz, upravo prolaze kroz krizno razdoblje svog braka. Unatoč tome što mu bavljenje lutkarstvom ne donosi gotovo ikakav prihod, Craig voli svoju profesiju jer mu omogućuje da iskusi kako je biti u koži drugih. No prisiljen je prihvatiti posao referenta za spise u neuspješnoj tvrtki LesterCorp, smještenoj na polukatu poslovne zgrade na newyorškom Manhattanu. Iza jednog od ormara za spise u svom radnom prostoru, Craig pronalazi skrivena vrata za koja saznaje da vode izravno u um slavnog glumca Johna Malkovicha. Posjet glumčevu umu traje petnaest minuta, nakon čega posjetitelj biva izbačen u jarak u New Jerseyju. Craig u Malkovichev um dovede i Lotte, koja je također fascinirana tim iskustvom koje ju navodi na samopropitivanje. A samouvjerena Maxine Lund, jedna od Craigovih suradnica kojoj otkrije tajnu o ulazu u glumčev um jer mu je psihofizički vrlo privlačna, dolazi do zaključka da je prodaja izleta u Malkovichov um nakon radnog vremena za 200 dolara po posjetu prilika za odličnu zaradu. Craig, Lotte i Maxine počinju shvaćati da svatko tko uđe u Malkovichov um isti može kontrolirati…
Nakon godina provedenih u scenarističkim suradnjama na raznim televizijskim serijama, na što je potrošio gotovo cijele 1990-e, Charlie Kaufman na samom je kraju tog desetljeća zabilježio filmski kino debi, i to kakav. Njegov scenarij, zasnovan na izvanredno originalnoj ideji, pretvoren je u jedan od najekscentričnijih filmova suvremene svjetske kinematografije nakon što je došao u ruke Spikea Jonzea, istaknutog režisera muzičkih spotova (radio za Sonic Youth, Teenage Funclub, Beastie Boys, R.E.M., Chemical Brothers, Björk i druge). Kaufman je scenarij zapravo poslao legendarnom sineastu Francisu Fordu Coppoli (nakon što su ga svi drugi bili odbili) kojem se vrlo svidio te ga je pokazao Jonzeu, tadašnjem dečku (nešto kasnije i suprugu) svoje kćeri Sofije, koji je njime bio toliko oduševljen da ga je želio režirati po svaku cijenu kao svoj filmski debi. Jedini Kaufmanov uvjet bio je da Johna Malkovicha glumi sam John Malkovich, nikako neki drugi glumac, što je Malkovich isprva odbijao, iako je podržao scenarij i ponudio se da ga koproducira, no na kraju je popustio i prihvatio igrati samog sebe. Film je snimljen u nezavisnoj produkciji i dobro je prošao u kinima, a najveći dio kritike primio ga je s oduševljenjem, ističući njegovu istovremenu originalnost i zabavnost. Inteligentno bavljenje bračno-ljubavnom problematikom, lucidno propitivanje individualnog identiteta, satiriziranje kapitalizma, inovativan pristup fantastici odlikuju Kaufmanov scenarij u koji je autor štošta umijesio, a da sve funkcionira besprijekorno. Zasluga je to, dakako, i sjajne Jonzeove režije oslonjene na građenje osebujne atmosfere i odlične glumačke izvedbe. Biti John Malkovich postao je jedan od ključnih naslova filmskog postmodernizma i navijestio velike karijere svojih glavnih tvoraca, Kaufmana i Jonzea, a priznanje je dobio i na najvećoj sceni s tri nominacije za Oscara u vrlo prestižnim kategorijama najbolje režije, izvornog scenarija i sporedne glumice (sjajna Catherine Keener). Bio je nominiran i za četiri Zlatna globusa (za najbolji film u kategoriji komedije ili mjuzikla, za najbolji scenarij te sporedne glumice – Keener i Cameron Diaz), a osvojio je dva Nezavisna duha (pored priznanja na Sundanceu najprestižnija američka nagrada za nezavisnu kinematografiju) – za najbolji prvi film s budžetom većim od pola milijuna dolara, te za najbolji debitantski scenarij (John Cusack bio je nominiran za glavnu ulogu). Spomenimo i da je jedan od producenata filma bio frontman R.E. M.-a Michael Stipe, dobar Jonzeov prijatelj.
boja, 113'