Boja nara
Sayat Nova, igrani, biografski, povijesni, 1969
REŽIJA: Sergej Paradžanov
ULOGE:
Sofiko Chiaureli,
Melkon Alekyan,
Vilen Galstyan,
Gogi Gegechkori,
Spartak Bagashvili,
Medea Japaridze
SCENARIJ:
Sergei Parajanov (prema pjesmama Sayata Nove)
FOTOGRAFIJA:
Suren Shakhbazyan
GLAZBA:
Tigran Mansuryan
MONTAŽA:
Sergei Parajanov,
M. Ponomarenko,
Sergei Yutkevich
Sadržaj:
Biografija armenskog trubadura i pjesnika Haroutiuna Sarakiana iz 18. stoljeća, znanog i kao Sajat Nova, u kojoj pjesnika pratimo za vrijeme odrastanja, prilikom zaljubljivanja, nakon ulaska u samostan i konačno do smrti. Tijekom života dječak rođen 1712. godine u siromašnoj seoskoj obitelji će od tkalca sagova postati diplomat na dvoru kralja Heraklija II, pasti u kraljevu nemilost kada zatraži ruku njegove kćeri, nakon vremena lutanja postati arhiepiskop te naposljetku mučenik ubijen 1795. godine od strane osvajačke vojske perzijskog šaha Muhamed-hana Kadžara. Nakon što film otvore prizori mogranja iz kojeg se sok cijedi na zemljovid stare armenske regije, svi događaji i etape u životu umjetnika poznatog kao Kralj pjesme bivaju opisani u kontekstu vizija iz redateljeve mašte, koje prate nerijetko slabo poznate pjesme Sajat Nove.
Boja nara iz naslova filma zapravo je boja krvi. Simboliku raspuknutog zrelog nara i njegova soka Paradžanov, prema Godardovim riječima „vladar filmskog hrama sazdanog od slika, svjetla i stvarnosti“, učestalo koristi u svojim djelima, a prskanje soka dozrelog mogranja često je zamjena za prskanje krvi. Svojedobno u Minsku govoreći o ovom filmu, redatelj je istaknuo da se u njegovu stvaranju nadahnuo armenskim minijaturnim iluminacijama, da je želio dočarati unutarnju dinamiku koja izbija iz tih slika, te naglasiti preciznost forme i onoga što je nazvao „dramaturgijom boja“. Trubadurovu biografiju podijelivši na niz epizoda, svojevrsnih celuloidnih iluminacija naslovljenih Pjesnikovo djetinjstvo, Pjesnikova mladost itd., Paradžanov stvara filozofičnu lirsku fresku sastavljenu od nadrealizma, naglašenog simbolizma, tradicije pučkog kazališta, igre identiteta te ritualizacije, teatralizacije i karnevalizacije stvarnosti. Redatelj se i ovdje potvrđuje kao ikonoklast za kojeg je film medij visoke umjetnosti čija je osnovna svrha posredovanje snažnih emocija i otkrivanje životnih istina. Boja nara je iznimno strogo i precizno komponirano djelo fragmentarne vizualne naracije koje na subliman način oslikava život umjetnika kao patnika. Činjenica da se taj umjetnik zove Sayat Nova, a ne Sergej Paradžanov ne umanjuje autobiografsku dimenziju ovog djela.
Uoči projekcije filma u petak, 22. 3. u 19 sati, uvodnu riječ održat će dr. sc. Tomislav Brlek, filmolog.
boja, 79'