Čovjek kojeg nije bilo

The Man Who Wasn't There, igrani, krimi-drama, SAD, UK, 2001

REŽIJA: Joel & Ethan Coen

Čovjek kojeg nije bilo

ULOGE:
Billy Bob Thornton (Ed Crane),
Frances McDormand (Doris Crane),
Michael Badalucco (Frank),
James Gandolfini (Veliki Dave Brewster),
Katherine Borowitz (Ann Nirdlinger Brewster),
Scarlett Johansson (Birdy Abundas)

SCENARIJ:
Joel Coen,
Ethan Coen

FOTOGRAFIJA:
Roger Deakins

GLAZBA:
Carter Burwell

MONTAŽA:
Ethan Coen,
Joel Coen,
Tricia Cooke

Sadržaj:

Uspavani gradić Santa Rosa u Kaliforniji tijekom ljeta 1949. godine. Sredovječni Ed Crane skromni je brijač iz predgrađa oženjen s Doris, kako se njemu čini bezosjećajnom knjigovotkinjom prilično sklonom alkoholu. Premda na prvi pogled ostavlja dojam izuzetno smirene i gotovo letargične osobe, Ed je zapravo čovjek vrlo nezadovoljan svojim životom. Njegovo nezadovoljstvo pojačava i sumnja da ga Doris vara sa svojim šefom ´Velikim´ Daveom Brewsterom. Kad u grad navrati poslovni mešetar Creighton Tolliver, Ed će od njega doznati da se navodno veliki novac može zaraditi ulaganjem u novi neobičan izum – kemijske čistionice. Štoviše, Tolliver Edu i ponudi sudjelovanje u zajedničkom poslu, no da bi to bilo moguće Ed mora imati određenu sumu za ulaganje. Zaključivši da je upravo to ono što bi mu konačno moglo promijeniti život, on smisli ucjenjivački plan kojim bi se istovremeno mogao obogatiti, ali i osvetiti Brewsteru. No on ne zna da će, kad ucijeni Brewstera, zbivanja krenuti u neželjenom smjeru te da će spletom okolnosti počiniti ubojstvo za koje će biti optužena i osuđena Doris. Istodobno, Ed će biti prepušten na milost i nemilost egoističnom velegradskom odvjetniku Freddyju Riedenschneideru.

Godine 2001. prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu, na kojem je Joel Coen nagrađen kao najbolji redatelj, ravnopravno s Davidom Lynchom kao redateljem enigmatične triler-drame Mulholland Drive, godinu kasnije nominirana za Oscara u kategoriji najuspjelije fotografije koju potpisuje stalni suradnik dvojice autora Roger Deakins, također 2002. nominirana za Zlatni globus u najvažnijim kategorijama najboljeg filma, muške uloge Billyja Boba Thorntona i scenarija, te iste 2002. ovjenčana najprestižnijom britanskom filmskom nagradom BAFTA za najbolju fotografiju, sjajna noirovska krimi-drama redatelja i suscenarista Joela Coena te suscenarista Ethana Coena dojmljiva je posveta noiru kao žanru oslonjena o popularne romane američkog pisca Jamesa M. Caina. Prema Joelovim riječima riječ je bila osobito o romanima Dvostruka obmana, Poštar uvijek zvoni dvaput i Mildred Pierce, a Caineov spisateljski prosede, koji podrazumijeva brzi ritam, naturalističke opise, grube likove i surove nagone kao pokretače zbivanja, savršeno je legao Coenovima, koji su kreirali jedno od najmarkantnijih ostvarenja svog dosadašnjeg opusa. Nadahnuće za film autori su dobili zahvaljujući posteru koji su vidjeli tijekom snimanja satirične fantastične romantične komedije Mr. Hulahop, i to posteru na kojem su bile prikazane različite frizure iz 40-ih godina prošlog stoljeća. Osim toga, u zbivanjima su zamjetni neki detalji i sličnosti s glasovitim egzistencijalističkim romanom Stranac Alberta Camusa, što također svjedoči o autorskim ambicijama složne braće. Dvostruki oskarovac Deakins većinu kadrova je snimio kamerom smještenom u razini pogleda, sa standardnim lećama i izraženom dubinom, a zahvaljujući impresivnoj fotografiji kao i detaljnoj scenografiji te raskošnom stilu može se učiniti kao da je izuzetno sugestivno režiran, naglašeno atmosferičan i vrlo raspoloženo glumljen film uistinu snimljen pola stoljeća ranije.

c/b, 116'

Trailer