Dunkirk
igrani, ratna drama, akcijski, SAD, UK, Nizozemska, Francuska, 2017
REŽIJA: Christopher Nolan
ULOGE:
Fionn Whitehead (Tommy),
Tom Glynn-Carney (Peter Dawson)
Jack Lowden (Collins)
Harry Styles (Alex)
Aneurin Barnard (Gibson),
James D'Arcy (pukovnik Winnant)
Kenneth Branagh (zapovjednik Bolton)
SCENARIJ:
Christopher Nolan
FOTOGRAFIJA:
Hoyte Van Hoytema
GLAZBA:
Hans Zimmer
MONTAŽA:
Lee Smith
Sadržaj:
Pred ljeto 1940. godine, u vrijeme pada Francuske i dok Belgijski kralj Leopold zbog snažnih prodora njemačke vojske kroz Ardensku šumu potpisuje predaju vojske svoje države, savezničke snage sastavljene od belgijskih i francuskih jedinica te britanskog ekspedicijskog korpusa ostaju odsječene i počinju se povlačiti prema sjeveru Francuske, prema Dunkirku kao jedinoj luci koja im je na raspolaganju. Dok su neprekidno izloženi neprijateljskim napadima sa zemlje, iz zraka i iz vode, na plaži u gradiću Dunkirku okuplja se oko 400 tisuća vojnika koji čekaju evakuaciju prema Britaniji. Veliki brodovi mogu pristajati na samo jednom molu, koji je k tome i izravna meta napada, a mornarica rekvirira i male privatne brodove i jahte kojima se želi vojnike evakuirati s plaže. Operacija se čini neizvedivom, jer se čini da je moguće iz smrtonosne zamke izvući tek oko 30 do 40 tisuća vojnika. Među onima koji se nadaju spasu su i britanski vojnici Tommy i njegov suborac i novi poznanik Gibson, koji će se 20-ak milja udaljene obale Engleske pokušati domoći unoseći na brod nosila s ranjenikom. Vojnicima iz zraka pomažu odvažni piloti među kojima su i Farrier i Collins, koji se u kokpitima svojih Spitfirea odvažno sukobljavaju s neprijateljskim Stukama i Messerschmittima. A onima na plaži u pomoć će priskočiti i civili sa svojim privatnim brodovima, poput kapetana Dawsona, njegovog sina Petera i brodskog malog Georgea. Pritom najširi pogled na situaciju imaju vojni zapovjednici Bolton i Winnant.
Godine 2018. od osam nominacija za Oscara, uključujući i one za najbolji film i režiju, nagrađena pozlaćenim Akademijinim „ćelavcima” u „tehničkim” kategorijama montaže slike i zvuka te miksanja zvuka, iste godine od sedam nominacija za nagradu BAFTA ovjenčana onom za montažu zvuka, ratna drama scenarista i redatelja Christophera Nolana koja je također 2018. nominirana i za tri Zlatna globusa impresivan je prikaz operacije evakuiranja savezničkih vojnika iz prve velike bitke u Drugom svjetskom ratu. Nolan izuzetno učinkovito evakuaciju predočava iz tri različite perspektive, s kopna, s mora i iz zraka, pritom naglasak maksimalno stavljajući na fascinantnu fotografiju svog čestog suradnika Hoytea Van Hoytema (Neka uđe onaj pravi i Dečko, dama, kralj, špijun Tomasa Alfredsona) i impresivnu glazbu oskarovca Hansa Zimmera, koja vrlo sugestivno podcrtava dramatičnost zbivanja, te uz vrlo malo dijaloga. Time je Nolan želio dodatno naglasiti dramsku tenziju, ali i postići što veću autentičnost, čemu je pridonijelo i korištenje stvarnih povijesnih brodova i zrakoplova koji su sudjelovali u evakuaciji, kao i angažman više tisuća statista. Druga ekranizacija bitke kod Dunkirka (prvu je davne 1958. režirao britanski filmaš Leslie Norman) bio je izuzetno skup i ambiciozan projekt, a osim za suvremeni Hollywood nekarakterističnom nelinearnom naracijom istaknuo se i autorovom odlukom da se specijalni efekti izvode bez računalne animacije. Konačni rezultat je djelo impresivna tjeskobnog ratnog ozračja, dominantno intimističko, a manje epsko ostvarenje s velikim brojem krupnih i blizih planova, premda je epičnost kod ovakvih priča neizbježna, te manje klasični ratni film, a više storija o preživljavanju u ratu.
boja, 106'